vilken mini data e bäst?
hej! ska snart få en mini data…
finns det nått jag ska kolla efter?
skulle gärna ha en med:
bra o stort minne inte för lite eller för stor/tung
bra internet o ljud
gärna program till skolan så att man kan ta med den
finns nått sånt?
Om du med mini data menar en Netbook-dator så finns egentligen inte nån riktigt bra. De har små skärmar, ganska dålig prestanda och en begränsad mängd minne, men duger bra till lite surf, chat och e-post.
Vi hade med en sån till Turkiet när vi var där och kunde hålla kontakt med vänner och bekanta. Största fördelen med en Netbook är att den är liten, och den vi har har dessutom ett högkapacitetsbatteri så batteritiden är rätt hyfsad.
Det låter snarare som du skulle behöva en lättvikts Laptop. Kostar naturligtvis mer, men du får något större skärm och betydligt bättre prestanda och de väger inte så mycket mer än en Netbook
T.ex. en sån här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495447
eller kanske en sån här
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581285
men det finns en hel del och välja på i olika prisklasser som väger under 2kg och som ändå är en fullvärdig dator med ordentligt med minne och som orkar dra runt officepaket och mer.
Bra ljud kommer du aldrig någonsin få i en laptop om du inte har en som verkligen är designad med det. Min laptop har 5.1 ljud (ja inte bara system utan högtalare) samt 4 subwoofers, och då är det helt ok ljud och det går helt ok att titta på filmer utan allt för mycket starka/mörka ljud, men då är det smått "extremt".
En vanlig laptop låter oftast som en hes kråka och du kan inte ens förvänta dig 1/4 av en liten "sketen" netbook.
Stort minne kommer du aldrig heller att få, alternativet är i sådana fall att ha en mini hdd från t.ex samsung. De kostar dock en (ganska så betydlig) slant.
Att surfa kommer du aldirg kunna göra lika snabbt som på en "Vanlig" dator. Även om den har ett tillräckligt bra närkort så är hela datorn i sig oftast vöäldigt slö (dålig prestanda).
Vill du ha något som ärnå är halvbra men ändå inte är allt för tung och otymplig så skulle jag hellre satsa på en "vanlig" laptop men av mindre modell med 14-15 tum skärm eller så. Du kommer få betydligt mer för pengarna.
Men ska du ändå ha en netbook så är de trots allt mindre, lättare och smidigare. Det räcker med vanliga handväskan att få med dem. De går att surfa, det går att titta på bilder, det går att kolla på små videoklipp (men som sagt ljudet är förkastligt), men du kommer aldrig att kunna surfa snabbt och minnet kommer aldrig att vara stort. Kanske finns det modeller som jag inte prövat som ändå är relativt bra men å kostar de garanterat i klass med en vanlig laptop.
Vad det gäller märken så tycker jag personligen Compaq, Acer och de andra märkena som är stora på laptops generellt har de bättre netbookarna. Men givetvis finns det även bra datorer från andra märken och dåliga från de stora tillverkarna. Titta på prestandan och vad du får för pengarna helt enkelt. Hör gärna med datorbutiker som alina eller pc city vad de rekomenderar då du kan förklara vad du vill ha och de kan hjälpa dig att matcha det eller vad som skulle kunna vara acceptabelt.
Ärligt talat så tror jag nästan en Ipad (har dock inte prövat någon) är bättre än dagens netbooks, men det skiljer givetvis i pris och stort minne lär vara svårt att hitta.
Vill du ändå inte tumma på de sakerna du nämnt så rekomenderar jag som sagt att skaffa en mindre och bättre vanlig laptop istället. Det finns jätte fina och bra datorväskor idag, så det är inte särskillt mycket arbete att ta med sig dem i.af :) Själv har jag endast laptop (dock en större) för att kunna ha den både som stationär samt kunna flytta den enkelt om jag ändå behöver det ^^
Hakuna matata!

Man kan säga.. som redan har sagts.. att minidatorer är billiga för att de har dålig prestanda, helt enkelt.. vill du ha en med prestanda och åndå hålla ner storlek och vikt få du räkna med att betala som för en större!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
mindatorer är inte nödvändigtvis dåliga. Dock har man begränsad budget så ja då är de lite slöa.
Vad är din budget? är den viktigaste frågan som saknas hitills.
kan dock rekomendera denna som har touchscreen dessutom och man kan vika ihop den så den är som en bättre Ipad =)
Acer Aspire Timeline 1820PT-734G50n
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521877
Har den själv och den kan tom spela 1080 filmer trots att det är onödigt då skärmen bara stödjer 1366x768 men den flyter på bra.
/Fridaybrew
#5: Vad händer när man försöker spela den 1081:a filmen…?

Förkåt, kunde inte låta bli…
Gura den spelas helt enkelt =) ser ut som en 720 film helt enkelt. dock kan den streama den till en 1080 tv. Men jag ber dig googla det orkar inte bry mig att lära dig mer =)
/Fridaybrew
Tack för tipset. Googlade och hittade vad jag sökte.