Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5924 ggr
Izan
2010-06-22 22:22
0

Sega tangenter...

Det är så att vissa av mina tangenter på tangentbordet är extremt sega (man får trycka extra hårt, extra länge och flera gånger). Antagligen är det smuts under, någon som kan förklara ur man gör för att rengöra? Tack på förhand!

guraknugen
2010-06-22 22:38
0

Har ingen aning, men jag skulle nog försöka plocka bort tangenterna (tror att man i många fall helt enkelt kan dra ut dem eller bända bort dem med något lämpligt verktyg, men jag tar inget ansvar för om de går sönder om du försöker det…) och sedan rengöra med någon bomullstopp. Skulle nog testa med isopropanol eller liknande, men jag tar återigen inget som helst ansvar för att detta är en bra idé. Man kan ju testa lite på baksidan av en tangent för att se att det medel man valt inte löser upp tangenten… Isopropanol och många andra alkoholer avdunstar ju ganska snabbt så att man slipper vänta så länge på att det ska torka.

Har du tur behövs inget medel alls och då är det ju onödigt att använda något. Kanske räcker med att borsta bort damm och annat man hittar. Det får man väl avgöra när man ser hur det ser ut.

Som sagt, jag tar inget som helst ansvar för att detta är en bra metod, bara att jag själv troligen hade provat på detta sätt och sedan tagit lärdom av resultatet… Kanske idé att vänta på andra förslag…

Elshira
2010-06-22 22:40
0

Jag antar att det är ett vanligt tangentbord du har (dvs ej laptop?), då är det bara att försöka köra med dammsugaren och med borstmunstycket.

Hjälper inte det så ta resolut bort tangenterna (brukar gå med fingrarna, annars går en bordskniv bra) och pilla bort det som behövs och dammsug noga, torka försiktigt med fuktig trasa om det behövs (tänk dock på att ha det urdraget då, och låt det torka innan du sätter i det igen).

Glöm inte att hitta en bild på ditt tangentbord på internet innan du pillar bort dem, så du vet hur det ska se ut. Det bästa är givetvis att lägga dem i ordning från början men ibland är olyckan framme Oskyldig

De vanliga tangentborden är med andra ord ganska så tåliga :)

Hakuna matata!

guraknugen
2010-06-22 22:43
0

Men nog kommer man väl ihåg hur tangenterna satt…? Siffrorna i nummerordning, bokstäverna som på alla andra tangentbord och så vidare… Ingen lär väl heller ha missat var ?, ?, ?, ?, ?, ?, Caps Lock och de andra befinner sig…

Elshira
2010-06-22 22:49
0

#3 Ja är man datanörd så gör man det, men när det kommer till alfabetet så kanske det blir lite klurigare, fast det är iofs bara att byta om det blir fel^^ Men alfabetet kan ju vara svårt att komma ihåg om man inte har ett annat tangentbord att titta på och är väll onödigt tidsödande om man bara kan kolla på en bild :)

Hakuna matata!

Izan
2010-06-22 22:51
0

Tack så mkt, det funkade även om det var ganska läskigt att "förstöra" tangentbordet… =)

Elshira
2010-06-22 22:52
0

#5 Jo det känns som om man håller på att bryta sönder alltihop när man gör det de första gångerna xD

Hakuna matata!

guraknugen
2010-06-22 23:04
0

#4: Jag vet inte hur det är i Windows, men vi som kör med skrivbordshanteraren Gnome kan ju enkelt få fram en bild på den tangentbordslayout man för tillfället valt. Förmodar att det går även i Windows, men andra får säga hur i så fall. Annars finns säkert en bild att hitta på Google, men då måste man ju använda tangentbordet för att kunna söka…

Annars kan man ju ta en bild på sitt tangentbord innan man tar isär det…

(bäst att förtydliga att jag var lite självironisk där på slutet och att jag visst sett att du redan föreslagit det…)

Elshira
2010-06-22 23:14
0

#7 Eller så söker du bara på google efter en bild på ditt tangentbord innan du plockar isär det…? :P

On Screen keyboard (antar det är det du tänker på) visar ju inte exakt ditt tangentbord.

Hakuna matata!

guraknugen
2010-06-23 00:13
0

Tänkte på gnome-keyboard-properties, i och för sig. Har man en lite udda placering av tangenterna blir det väl inte exakt, men det är bara några få tangenter som avviker så det kan man nog lära sig utantill. Exempelvis har mitt tangentbord Home, End, Page Up och så vidare på höjden istället för på bredden, men skillnaden är inte större än att man kan komma ihåg hur det ska vara.

Janne64
2010-06-23 13:44
0

Jag har efter att ungarna spillt isglass i tangentbordet tagit flytande tvål och en omgång i duchen. Det är hemskt vad damm det samlas bland tangenterna. Bara det får torka innan man kopplar in det så har det gått utmärkt, fast å andra sidan så är det rätt tätt.

Kanske inte något en datasupport rekomenderar men det funkar.

Elshira
2010-06-23 18:27
0

Min pojkvän fick coca cola över hela sin börbara dator (en kompis spillde). Tangentbordet verkligen knastrade när man tröck på tangenterna och vissa satt i princip helt fast…

Helt jävla otroligt att den startade med tanke på att det rann ut coca cola på undersidan som kom inifrån… Datorn fungerade först inte alls, sedan normalt för att sedan stängas av hastigt och lustigt och sedan knappt starta alls. Men den överlevde i.af ett tag! xD

I det fallet kanske man inte ska skölja av med vatten dock Oskyldig

Hakuna matata!

Fridaybrew
2010-06-23 20:45
0

Iom att frågan var så välbeskrivet så säger jag helt enkelt köp en ny =)

Om du är budget så finns det superbilligt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

och om du vill ha kvalite så finns det också, då är tipset att först gå till butik och känna på hur tangentbordet känns.

/Fridaybrew

Izan
2010-06-23 21:05
0

Jag plockade bort tangenterna och rengjorde så nu funkar det =)

Elshira
2010-06-23 23:12
0

#12 Ett tangentbord för 99 kr hos clas ohlsson håller precis lika länge som ett dyrare tangentbord. Det enda som skiljer är hur det känns att skriva med dem samt andra knappuppsättningar. (Möjligtvis har de en mer hållbar sladd om man nu haft problem med det.)

Hakuna matata!

Fridaybrew
2010-06-23 23:17
0

#14   ??????????????

du utläser kvalite som hållbarhet och det är inte det jag syftade på. kvalitetskänslan i knapparna och hur "skön" tangenterna är på fingrarna och hur mkt kraft som behövs på tangenterna är det som syftades på.

Trodde det var underförstått när jag skrev att han behöver känna på tangenterna i butiken för kvalite.

Skönt att blir rättad på något som jag inte ens har hävdat.

Samtliga tangentbord håller ju hur länge som helst om folk inte fikade vid sina datorer.

/Fridaybrew

Elshira
2010-06-23 23:20
0

#15 Ja förlåt mig då. Kvalité i mina ögon är hållbarhet, kännsla är hur man tycket något är.

Hakuna matata!

Janne64
2010-06-24 12:14
0

#14 Samtliga tangentbord håller ju hur länge som helst om folk inte fikade vid sina datorer.

Huv'et på spiken Flört