Trådlöst USB nätverkskort
Är i behov av ett trådlöst USB-nätverkskort till en PC med windows XP. Det får inte plats något PCI-kort i datorn.
Min router är en Airport extreme som klarar 802.11n (ej dual band)
Något kort som är att föredra eller bör undvikas?
Min macbook ligger och pendlar mellan maxhastighet på 130Mbit och 117Mbit på samma ställe som PC:n står på så det bör vara ett kort med ganska bra mottagning.

Det är som regel ingen skillnad mellan de olika tillverkarna förutom priset.. välj den som har samma eller bättre prestande än din router!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Eftersom 802.11n fortfarande är i draft mode (tror dock den just blivit spikad och godkänd som standard) så kan det vara så att du behöver samma märke på ditt USB modem som din router. Det är inte ovanligt att tillverkaren optimerat sin 802.11n med sina egna produkter. Detta kommer inte vara ett problem då 802.11n blir en färdig standard.
Vet till exempel att stora levernatörer som Netgear, D-link mfl rekomenderar att om man har deras router så skall man ha deras USB modem för att få ut full effekt. Därav är det inte ovanligt att de säljer routern med en USB medpaketerad.
Hmm… jo så kan det nog vara. Undra vilka kort som fungerar bäst med apple då de inte tillverkar några USB-nätverkskort.
Nu har jag kopplat samman PC:n med ethernetuttaget på en Airport Express som sedan komunicerar med en Airport Extreme basstation/router trådlöst. Det fungerar men går bara i ca 12Mbit.
Vet inte vad problemet är men jag får inte upp hastigheten hur mycket jag än ändrar i inställningarna så ett eget trådlöst nätverkskort i PC:n är nog lösningen. Bara jag kommer upp i dryga 30Mbit så är jag nöjd för då lär DVD-filmerna flyta problemfritt över nätverket. Nu hackar de i ibland och jag är nästan säker på att det är den långsamma nätverkskopplingen som är boven.

12 Mbit - det låter som om ditt USB modem bara stödjer 802.11b
Har du kollat att USB modemet har stöd för 802.11n
Även om det inte är samma märke som routern bör du komma upp i mer än 12 Mbit och säkert upp mot 50-70 Mbit
Både Airport extreme och Airport express ska klara 802.11n så jag förstår inte varför det går så segt mellan dem. Kollar jag signalstyrkan mellan dem så är den helt okej och överföringshastigheten ska ligga på 144Mbit.
Något USB-modem har jag inte. PC:n är kopplad till Airport expressens WAN-port så den fungerar som en trådlös brygga till min router.