Fel - Profilen kan inte hittas
En vän till mig har problem med sin dator. När hon startar den kommer följande felmeddelande:
**Det går inte att läsa in den lokalt lagrade profilen. Profilen kan inte hittas.
Nu skapas en temporär profil. Det du gör och sparar på datorn, sparas ej till nästa gång du startar om.
Nu installeras anpassade inställningar!
**
Allt på skrivbordet är borta, mappar och favoriter, mailen är helt tom. Hon har testat att göra systemåterställning men det går inte då det inte finns något att återställa till.
Problemet gäller en laptop HP Pavilion med OP system Windows XP
Vad har hänt och hur åtgärdar man det ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Installera om operativsystemet kanske, har ni testat i felsäkert läge?
Inget bör dock vara, hennes filer skall finnas under c: användare. Glöm inte att ta ev backup innan ominstallation. Och tänka igenom hur man vill ha det med hårddisken om den inte redan är partionerad på ett tillfredsställande sätt. Med en separat systempartition är en ominstallation enbart tidsödande, även om det går snabbare idag än W95 tiden.
# 2 - vad menar du med "inget bör dock vara" - vara vaddå ?
En ominstallation är nog den sista utvägen. Finns inget annat man kan göra ?
Vad kan ha hänt med mailen som är borta ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Börja med att köra en diskundersökning.. filer försvinner sällan av sig sjäv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej.
Du behöver inte alls installera om din dator (såvida inte OS är helt miffo).
Det som hänt är att din användarprofil är borttagen. Varför den är det kan jag inte svara på. När du startar din dator så läser den in din profil. Och som du vet så gör Windows en temporär profil om den riktiga profilen saknas. Det du kan göra är helt enkelt att skapa en ny profil. (se bilden).
Dessvärre så är allt av dina gamla personliga filer otillgängliga (såvida du inte är en duktig "hacker").
Tex så är det många lan-spelare som bootar upp på "optimerade" profiler när de ska spela, och bootar upp på "vanlig" profil vid annat än spel. Har du flera profiler så kan du välja tex vilka tjänster mm som skall starta vid en profil mm mm.
Men för att återgå till ditt problem så ser jag ingen annan lösning än att skapa en ny profil. Sen kan du i lugn och ro söka efter program som kanske kan hjälpa dig att återskapa förlorad data.
Formaterar du datorn och installerar om, så skriver du över dina gamla filer som du vill komma åt. Så länge en fil inte fysiskt skrivs över så finns den kvar oavsett om den syns i utforskaren eller ej.
Jag personligen i ditt fall hade provat med att skapa en ny profil såsom jag skrev tidigare i inlägget och försökt rädda så mycket som möjligt. oftast när man formaterar, så glömmer man bort alla dessa filer man borde ha gjort backup på. Kommer man på det under nyinstallationen så blir det ett jobbigt läge.
Kan tillägga att profil = användare.
Sen finns det program som kan ändra behörigheterna så du kan komma åt dina gamla filer.
Lycka till.

Börja med att logga in som administratör för att undersöka om profilen finns kvar!

Även om profilen saknas, så borde alla filer finnas kvar. De ligger under en mapp som heter "Documents and Settings" och mappen där de ligger har samma namn som användarnamnet.
Om den skulle ha blivit korrupt av ett eller annat skäl, eller om den är raderad, kan det vara svårt att återställa vad som fanns där.
Det är just det jag klurar på. Har kontot raderats så "skall" ju dessa filer raderas, men jag tror inte att kontot raderats på "rätt sätt".
Finns filerna kvar så finns det ju sagt program som kan ändra behörigheterna så att #0 kan läsa/kopiera sina filer. (hoppas jag iaf).

Ett enkelt sätt att testa är som sagt att logga in som administratör.. kopiera hela profilen om den finns kvar.. skapa en ny profil som heter likadant och sedan kopiera tillbaks filerna på den nya profilen!
Man kan även var lite försiktig och kopiera avsnitt för avsnitt!
När man väl har fått tillbaka funktioner som mail och anant är det onödigt att kopiera in mer då den korupta delen kan ligga där!
Sen så.. det verkar som om xx ligger på ett nätverk.. annars så skulle väl en ny profil skapats vi ny användare??
Så frågan återstår huruvida man loggat in på rätt domän, datorn eller nåtverket?
#3 Ursäkta slarvet ;) Vad jag menade är att inget bör vara förlorat av hennes filer.