Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 1477 ggr
Robert
0

Mer RAM-minne?

Jag sitter och jobbar mycket i Photoshop. Ibland har jag gjort en del med bilderna och de kommer snabbt upp i 50mb i storlek. Har jag desutom markerat en bild (Ctrl+A) så verkar det som om det slukar massor med minne. Inte nog med det så har jag flera andra applikationer igång så det kan i mellan åt gå rätt trögt med min dator.

I dagsläget har jag 1Gb i ram men funderar på att uppgradera till det dubbla. Jag blev lite chockad över att man måste punga ut med närmare 4,500 kr för den uppgraderingen hos Dell.

Finns det inget billigare alternativ än Dells ramminnen?

Jag har en gammal Dell Dimension 4600.

Ett annat alternativ är att köpa en annan burk, men jag tvivlar lite på om det skulle lösa mitt problem, eller vad skriver du?

Tack på förhand för att du bryr dig kring mina funderingar och orkar sätta ned dina erfarenheter här nedan.

Hälsningar

Robert

johan
0

4500 kr för 1 gb minne? Neeeeeej! Det kan inte vara möjligt! För ett halvår sedan köpte jag 2x 500 mb extra minne till min Dell Dimension 8300. Det kostad 1200 kr om jag inte minns fel. Detta köpte jag på Webhallen.

Mvh // Johan

Erik
0

Haha. Så typiskt Dell. Ibland misstänker jag att de säljer datorerna med förlust för att lyckas lura någon att uppgradera. =)

Asmodean
0

4500 är helt klart alldeles för dyrt, ja. Dell är kända för att överprisa sina minnen. Dock så beror hur dyr en sån här uppgradering blir rätt mycket på vilka sorts minnen din (gamla, som du säger) Dell 4600 kör. Äldre sorters minnen är ofta dyrare än nya.

AktieTrader
0

Det kan faktiskt vara sant med det priset. Minns ni Rambusminnena? Svindyra och snabba. Jag kollade åt en jobbarkompis nyligen, 256MB kostade 1000kr.

Robert hämta hem pc-wizard och kolla vad du har för inne så kan vi hjälpa dig.

Robert
0

#4, fixat med PC Wizard 2006, och av den kan jag uläsa att jag har 1024 MB (2x512 DDR-SDRAM).

Jag funderar om det är mitt grafikkort som kan dra ned på kraften?

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klicka på ikonen som är markerad och raden Physical Memory så bör det se ut som på min bild. Det ingringade är det viktiga.

Robert
0

Då har jag rätt info här som du anger ovan. Tryck på webbbrowserns stoppknapp om du vill stanna vid en bild.

Robert

AktieTrader
0

Det verkar ju som det är vanligt Pc-3200-minne. Det kostar ca 1000kr för 1GB.

Det jag inte kan se är om du har några lediga platser över för minnet. Du får bifoga infon som inte syns i #7 eller öppna burken och titta efter.

Robert
0

Nu har jag lagt in mer RAM, 1GB blev det för 110 euro, vilket kändes rimligt enligt vad som nämndes här ovan.

Någon megaskillnad tyckte jag inte att det blev men lite bättre blev det. Tjänar man på att ha 1GB till?

Påverkar grafikkortet? Den är tydligen på 128mb. Om jag sätter in ett bättre kort, får jag då en snabbare dator om jag jobbar med bilder?

Robert

AktieTrader
0

nej

Robert
0

tack

AktieTrader
0

Minimalistiskt :-)

Jag lagade mat samtidigt innan så jag hade lite brottom med svaret.

ang minnet. Du har säkerligen fyllt alla minnesplatser så du kan inte stoppa i mer. Du kommer märka skillnaden när du har några stora bilder öppna i PS och flera lager och stora utklipp.
Att starta PS och öppna bilder kommer inte var någon skillnad.

Om du tar fram Aktivitetshanteraren (hö-klicka på aktivitetslisten) och tittar på den röda ringen. Där är max vad datorn har använt idag är den över 1048000 så har du haft användning för ditt minne. Den blå är vad datorn använder nu.  

Nytt grafikkort ger ingenting.