Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 3339 ggr
JAUS
2009-09-19 23:25
0

Haiku OS

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haiku är ett operativsystem som inspirerats av BeOS. Det intressanta med Haiku förutom att det är fritt och gratis givetvis är att det är mycket snabbt även med långsamma datorer. Nedan är en video som visar hur 7 videor spelas samtidigt i Haiku. I måndag släpptes första alpha-releasen och den finns tillgänglig för nedladdning här.

guraknugen
2009-09-20 16:59
0

BeOS var ju känt som ett Unix-baserat multimedia-operativsystem. Det hade ett 64-bitars filsystem som standard redan på 90-talet och så vidare. Jag tror de var ca 40 programmerare som arbetade på detta, och han som satte igång det hela hade sina rötter i Apple om jag inte minns fel.

Från början tillverkade de även hårdvaran (BeBox) men koncentrerade sig sedan enbart (tror jag) på operativsystemet en tid, tills det hela lades ner några år senare.

Haiku OS är väl, vad jag förstår, inte bara inspirerat av BeOS, utan rent av mer än så. Tror de helt enkelt tog över koden och vidareutvecklade den och gjorde det hela öppet (Open Source).

Jag har själv testat Haiku, men bara virtuellt och då var det ganska segt på min sega maskin (köpte den med Windows XP och då var den en mardröm när det gällde prestanda, men med Ubuntu 8.10 tuggar den på riktigt duktigt, men att samtidigt köra Haiku virtuellt var ändå ingen höjdare). Men jag kan ju tänka mig att det går betydligt fortare om man installerar operativsystemet ”på riktigt”.

Inkanyezi
2009-09-20 18:15
0

Nyfiken som jag är har jag tankat ner det och bränt en skiva, men jag har inte dragit igång det än. Jag har någon burk stående som jag skulle kunna köra det på, så nog kommer jag att prova. Inte desto mindre lär jag nog hänga kvar i Ubuntu 9.04 ett tag, det hanterar min hårdvara så fint och ansluter sig till 3G utan trassel eller märkliga regndanser.

Jag brukar inte prova nya operativsystem annat än på någon karantänburk, och för tillfället har jag lyckats ge bort nästan alla jag hade. Men jag har två P3:or kvar som jag kan leka med. Ska bli kul att se hur det verkar. Nu är jag ju inte så hemskt intresserad av att köra flera filmer i rutan samtidigt och så, men jag tycker änså att det är synd att Amiga gick till historien slagen av ett så lamt OS som DOS med Windows… för att inte tala om BeOS.

Så lite längre fram kanske jag har något att säga om systemet.

Bogey
2009-09-21 00:19
0

Kom på att jag hade en dator att prova på. Har en gammal "ultralätt" bärbar (hette så på den tiden) på ca 600mHz med Kubuntu 9.04 som är alldeles för seg, men om Haiku är så kvickt som det verkar skulle den kunna bli en hjälplig netbook ersättare.

JAUS
2009-09-21 18:58
0

#1 BeOS var inte unix-baserat och Haiku delar inte kod med BeOS allt är skrivet från grunden. BeOS källkoden äger Access.

Bogey
2009-09-21 19:41
0

Provade installera Haiku idag.

Installationen var lätt och smidig men tyvärr startar det inte efter installation. "Operativsystemet kan inte startas" säger BIOS.

Provat att installera både från "Desktop" och direkt men det gör ingen skillnad.

Installationsförsöket gjordes på en Compaq N410c Bärbar med 1.2GHz CPU och 30GB HDD. Minnet har jag inte kollat.

Haiku får mogna lite till så ska jag testa igen när RC1 kommer.

guraknugen
2009-09-21 19:53
0

#4: Vad säger du? Är det inte? Ja, det var ju oerhört länge sedan man testade BeOS, så jag kanske blandar ihop den biten med något annat då. Har en artikel om BeOS från slutet av 1990-talet (de testade BeOS 2.5 på en Mac och 3.0 på en PC) kvar på datorn (skannade in den en gång i tiden…) men det visade sig att jag bara hade sidan där de provar lite olika saker, inte sidan om historiken. Har i och för sig kvar tidningen också, men orkar inte leta igenom alla de hundratals tidningar jag har liggande någonstans… I vilket fall som helst så stod det inget om vad BeOS baserades på i den artikel jag har kvar i datorn, men det går ju alltid att söka på Google, eller var man nu gillar att söka någonstans.

Hm… undrar bara var jag fick det ifrån, att det var Unix-baserat… Det har jag nog trott sedan slutet av 1990-talet, tror jag… Kanske var för att det fungerade att skriva Unix-kommandon i terminalen och så förutsatte jag kanske bara att resten av BeOS också var Unix-aktigt…

Inte det viktigaste att känna till, i och för sig, med tanke på att jag (och de flesta andra) inte har några större planer på att köra BeOS…

JAUS
2009-09-21 21:05
0

#5 Läs det här för en lösning på ditt problem.

Bogey
2009-09-22 15:13
0

#7 Ok det blev en ominstallation eftersom jag även testade MidnightBSD när jag ändå höll på.

Den här gången sa BIOS

F1??

Default: F1

och den vägrade starta. Följde instruktionen i din länk och lyckades installera Bootmanagern så nu funkar det. :-)

Systemet startar och stänger ner exemplariskt snabbt när man kör från HDD trots att datorn är från 2003-04 och bara har en 1.2GHz CPU.

Har inte hunnit testa så mycket, men installationen är exemplariskt enkel förutom problemet med BOOT-loadern. Browsern är lite trög igång första gången men flyter på bra när den väl går.

Har även hittat inställningen för svenskt tangentbord.

Ska testa lite mer sen.

JAUS
2009-09-23 18:16
0

Det är ju trots allt bara en alpha så några buggar måste man ju räkna med, men jag tycker nästan att Haiku redan nu är nästan beta-kvalité på vissa sätt.

Sen får man tänka på att operativsystemet fortfarande inte är optimerat, så det kommer vara ännu snabbare än nu. Du kan prova att spela flera videofiler samtidigt och se hur många din dator klarar.

Angående browsern så kommer det en helt ny så småningom när den är färdig. Den nuvarande browsern är en portad gammal firefox version.

JAUS
2009-10-31 20:37
0

Nu finns den webkit-baserade browsern Aurora tillgänglig för nedladdning här.

JAUS
2009-11-05 22:37
0

Om man vill se Youtube videor i Haiku så finns även gnash att ladda ner här.

JAUS
2010-07-09 02:11
0

Alpha 2 finns tillgänglig för nedladdning här.

Farwuq
2010-07-09 09:31
0

Jag ska testa!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland