Mindre hårddiskminne?
Köpte denna datorn från Elgiganten för en månad sedan. Där står det att hårddiskminnet är på 750 GB, men när jag går in på Den här datorn så står det att C-disken är på 685 GB. Brukar det vara så? Det finns en D-disk på 13 GB (Factory_image) som jag förstått det som är något jag kan använda om datorn behöver återställas?

Mvh Stephanie 

Det är alltid så. Operativsystem och andra filer som är färdiginstallerade när du köper datorn tar minne av hårddisken och affärerna skriver bara vad själva hårddisken rymmer…
#1 Det var det jag misstänkte. Men då vet jag 

Mvh Stephanie 

Utöver det kan det också vara att man blandar ihop GB och GiB. 1 GiB=2³°˜1,074·10? bytes, vilket alltså är något mer än 1 GB som är 1,000·10? bytes. Hårddisktillverkare anger utrymmet i GB (eller TB eller med annat passande prefix) medan en del programvara anger i GiB (och TiB och så vidare) men kallar det ändå för GB av någon outgrundlig och otroligt krystad pajas-anledning.
Mer om detta här, för den som är intresserad…
Så om ditt tillgängliga utrymme plus din ”Factory_image” ändå blir mindre än angivet värde beror det på det jag nyss redogjorde. Kan ju räkna på ditt fall för skoj skull:
685+13=698?750.
Förmodligen är det 685 GiB som avses, inte 685 GB. Däremot tror jag till att börja med att 13 är angivet i riktiga GB, men det lär visa sig strax.
685·2³° [bytes]˜736·10? [bytes]=736 GB.
736+13 [GB]=749 [GB]. Verkar stämma rätt bra, alltså.
Alltså: 685 GiB + 13 GB = 749 GB.
Enkelt, eller hur?

Va bra.. med lite lätt binär matematik så fick du helt plötsligt en större hårddisk..
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Ja, då lät det mer logiskt! Att jag inte tänkte på det! Tack för att du löste dagens problem 

Mvh Stephanie 

#5: Kanske att betrakta som ett i-landsproblem, i och för sig…

#6 Jag är expert på i-landsproblem 

Mvh Stephanie