BOOTMGR is missing...
Försökte mig på en fabriksinställning igår då min dator varit helseg. Jag skrev ut papper från Hp:s hemsida hur jag skulle göra. När jag kom till sista steget kom detta upp: Fel 0x4001001300001002, kontakta HP. Efter det kom det en svart bild med texten: BOOTMGR is missing, tryck ctrl, alt, delete. När jag gör detta så kommer det bara tillbaka till texten BOOT MGR…Det är Windows Vista installerat på den.
Jag har en stationär HP dx2250 som är två år gammal. Den har varit inlämnad på ATEA där de konstaterade att det inte var fel på hårddisken utan det är nåt i grundinställningarna som är fel.
Är detta något jag kan fixa själv? Går det att laga öht?

Eftersom den redan är knasig o inte fungerar.. gör fler ominstalationer tills det fungerar!
Om inte detta fungerar istalerar du vista från en microsoftdisk och sedan hämtar du drivarna från HP!
Tex här;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men vilken är det jag ska välja på hp:s hemsida? Det står att det är 32-bitars, hur vet jag vad det är på min dator?
Jag är innerligt tacksam för all hjälp!
Sen, vad är en microsoftdisk?

Jag läste på HPs sidan de numera inte tillhandahåller Recoverydiskar längre, på grund av licensvillkor med Microsoft!
Då får man istället antingen använda den recovery som man uppmanas att bränna själv i början eller ta en vanlig Windows Vistaskiva.. instalera om programet och sedan hämta hem drivrutinerna och ladda in de!
Du har väl någon form av dokumentation om vad din dator innehöl när du köpte den?
Jag har hittat en skiva som hör till datorn som heter Restore plus. Vet ej vad den innehåller, vågar jag sätta i den tror du?

Jag utgår ifrån att du har tagit backupp på eventuella filer som du ville spara innan du började joxa med datorn.
Och det är väl inte mycket annat du kan göra med Restore Plus än att stoppa i den och prova. Det kan väl knappast bli värre än att det inte funkar.
Om du behöver ha ut filer ur datorn innan du återställer den, är det enklast att göra från en Ubuntu-skiva eller någon annan lätthanterad Linux-distro som har Live-skiva. Återställningen rensar datorn på allt som har kommit till efter att den lämnade fabriken.
Tack och lov så har jag sparat nästan alla bilder på cd-skivor och extern hårddisk. För övrigt har jag inget jag är rädd om på den.
Fasen också, dvd:n i datorn vill inte gå igång. Gud, vad jag blir deprimerad av krånglande datorer…

Mnja.. moderna datorer går inte igång på en CD om disken är trasig!
Man behöver en startdisket!
Man behöver CDromdrivarna antar jag!
Tyvär saknar moderna datorer diskettstation.. jag löste det genom att köpa en USBdiskettsation!
Ibland, kan man komma framåt genom att gå via BIOSet!?

Det kan vara så att BIOS är inställt på att inte starta från CD, utan att du behöver välja startordning i BIOS eller ta fram menyn för att välja startdisk när datorn drar igång. Den brukar visa en text medan den kör startkollen, där det står vilken knapp man ska trycka på för att komma in i BIOS och vilken man ska trycka för att välja startenhet.
Det står att first boot device är cd, jag har ju haft den inlämnad och de gjorde en hårddisk kontroll och den var inte trasig.

Om hårddisken inte går att läsa ifrån så fungerar CDn som operativsystem när du gör en ominstalation.. men då behöver du en diskett med CDns drivrutiner för att läsa CDn!
#12: Du skojar nu, va? Det där vet jag stämde kring 1998, men de senaste åren har då aldrig jag behövt någon jävla startdiskett. Har installerat hela operativsystem på helt tomma hårddiskar och har då inte på väldigt många år behövt installera någon drivrutin till någon CD-spelare (pratar fortfarande om några år senare än 1998). Det verkar vara så att de flesta (alla?) CD-spelare och -brännare, även DVD och så vidare, fungerar med någon sorts standardrutin som verkar finnas med på ett hörn någonstans, vette sjutton var. I Bios kanske? Men vad vet jag? Är gitarrist, inte datornörd.

Det kan stämma, för senast var för något år sedan jag skulle formatera en server som hade några år på nacken!
Hoppas verkligen det är som du säger.. för jag höll på att bli tokig.. det hade varit billigare att köpa en ny server med tanke på tiden det tog att fixa den gamla.. fick som sagt köpa en USBdiskettstation.. numera tror jag det fínns botbara USBminnen!

Det är en baggis att göra ett USB-minne eller minneskort bootbart, i alla fall om man har ett riktigt operativsystem. Alla äldre datorer startar inte på USB, men nya datorer gör det alltid.
Men för att man ska kunna starta från ett medium måste BIOS tillåta start från det, vare sig det är en sticka, en diskett, hårddisken eller nätverket. Därför kan man behöva ställa in i BIOS startordning att använda enheten man vill starta ifrån.
Idag har jag lämnat in datorn på Atea, där skulle de göra en ominstallation åt mig. Men det gick inte för deras skivor passade inte min dator. Så det hela fortsätter…Så jag ringde HP, de ska skicka skivor till datorn, men det tar ca två veckor! Och jag får göra arbetet själv!
Ett bootbart USB-minne kan man lätt göra sig med exempelvis programmet Unetbootin, som finns att ladda ner för Linux och Windows. Har gjort ett antal sådana och det brukar fungera. Dock inte alltid, men det beror nog på vilken ISO-fil man använder, verkar det som. Om man har tur behöver man inte ens leta efter någon ISO-fil, utan man kan förmodligen hitta det man söker direkt i Unetbootins menyer, så sker nedladdning automatiskt av programmet istället.
Sök på unetbootin för mer information; jag tror inte det finns så mycket på nätet med det namnet så att man kan förväxla det med något…