Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 5167 ggr
manpeace
0

Konvertera filmer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att konvertera filmer mellan olika format har jag skrivit om i flera trådar ino datorn iFokus och då framhållit ett program som heter AVS Video Converter

Jag vill egentligen inte göra reklam för bara detta program för det finns ju så många andra där ute men jag kan inte bortse ifrån att rekommendera något som jag verkligen tycker är bra. Detta program har verkligen lyckats att rädda mig flera gånger då jag haft problem. Exempelvis då jag har tankat hem en fil från nätet som funkar utmärkt att kolla på min dator men inte alls funkat på min DVD. Min DVD spelare klarar ändå att visa både DVD, MPG, VIVX och XVID filmer. Men ibland är dessa filmer kodade på ett sådant sätt att de inte riktigt stämmer med vad min DVD spelare klarar av. Tekniken går ju framåt även på mjukvarusidan och min DVD spelare är ju hårdvara och det finns inte alltid firmware uppdateringar som följer med den teknikiska utvecklingen på mjukvarusidan för min DVD spelare

Det är där som AVS Video Converter hjälpt mig. T ex hade jag en massa Seinfeld avsnitt där ljudet inte fungerade i min DVD spelare men AVS video converter fixade detta direkt.
Jag tog hart enkelt tagit t ex en AVI fil i DIVX format och konverterat om den till en ny fil till DIVX och wips så fungerar det. Att man dessutom kan konvertera från ett format till vilket annat format är ju bara ett plus. Och kostnaden – ja bara ca 250 spänn – det la jag i varje fall lätt ut för att få ett program som fixar alla filmformat. – Konvertera från A till B och vice versa.

Programmet hittar du på www.avsmedia.com

Erik
0

Låter inte alls dumt. Videokonvertering är ju en av de saker man faksitkst "behöver" då och då.

Niklas
0

Vet du om det klarar av att konvertera till och från 3gp?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Lustigt, när jag hade sparat kommentaren ovan ändrades Googlereklamen till att lyda:

**Convert AVI, Divx, Xvid
**avi divx xvid dvd vob vro mpeg wmv asf
rm mov 3gp 3gp2 mp4 pal ntsc

Länken går till Avsmedia.com. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

manpeace
0

#3 jag märkte också att det blev en länk till avs media.

Svar på din fråga - Ja den klarar av att konvertera till och från 3GP formatet.

Saber
0

Låter som ett bra program. måste nog också kolla in det när jag får tid. Letat efter något som ska vara bra för konvertering. Använt winavi videoconverter men tycker den saknar lite funktioner, och känns allmänt dåligt. ;)

manpeace
0

Det som jag gillar med AVS Video Converter är att man har full kontroll på alla inställningar. Om man t ex väljer att skapa en ny AVI fil kan man välja vilken codec man skall använda (dessa codecs måste du dock ha instalerat på din dator men de finns ju överallt att ladda hem gratis). Därefter kan man gå in och modifiera profilen och göra inställningar i hur konverteringen skall gå till. Du kan välja kvalitet, bildförhållanden mm. Desamma gäller audio codecsen

rumpino
0

om man har tex divx format och en .srt (text) kan man göra om det till svcd el dvd då med texten inkluderad?

Erik
0

#6 - … bra att man kan välja Codecs. Synd bara att det finns så himla många, och att det (uppenbarligen) är ett fåtal förunnat att kunna välja rätt. Tycker ofta man ser dåliga omkodningar av videofiler.

Oskar
0

Själv letar jag fortfarande efter ett program som kan konvertera divx-filer till ett format som min K750i kan visa. Hittat program som kan konvertera till andra telefoner…men inte till just den. Någon vet om det finns ett sånt program?

OOOskar

Niklas
0

AVS Video Converter borde klara av det. Det var därför jag frågade om 3gp-formatet. Divx ska det också klara av.

Vänliga hälsningar

Niklas

Kaj
0

#7 I den version av AVS Video converter som finns nu går det tyvärr inte att lägga på subbtexter. Men på en direkt fråga till dem svarade de att det finns med i sin lista på nya funktioner och det skall komma, när vet jag dock inte

Kaj
0

#9 Du kan konvertera din divx till 3GP formatet som skall kunna spelas upp på din 750i. Se bilden i första inlägget som visar mellan vilka format du kan konvertera. Det går alltså att konvertera från och till alla dessa format

kaj

Oskar
0

Oj, jag ja insåg att jag inte tittat på bilden. Där står det ju klart och tydligt. Så nu ska jag ladda hem programmet!

Oskar

rumpino
0

#11 okej, tackar för svaret!

tillalex
0

Jag är också ute efter det som rumpino frågar om i #7

Finns det något bra program för att konvertera en DivX med separat sub (avi+srt) till en DVD?

Kaj
0
Kaj
0

Detta program verkar kunna ta en DVD film och konvertera den till en DivX, AVi mm. det finns även ett val att behålla subtitles.

http://www.aoamedia.com/dvd_ripper.htm

Klicka på Screenshots så ser du hur konverteringsdelen med subtitles ser ut. Kostnad 30$

tillalex
0

Tack Kaj! Provar AVI2DVD just nu.

Kaj
0

Lämna gäran en recension. Tex hur lång tid en rippning tar. Går det att ta en AVI/DIVX som input lägga på en subtext (sub, srt mm.) och få en ny AVI/DIVX fil med subben. och hur lång tid ev. det tar

AktieTrader
0

Klarar något av de här programmen av att konvertera .HAV-filer som man kan plocka ur sin håddiskvideo?

Om inte, vilkat program klarar det?

Kaj
0

Kanske lite tips här

Såg även detta forum

Ett program som heter Video Match skall klara det. Kostar ca 30 dollar dock.

Ett annat program är 1st Video converter från 1st benson software

tillalex
0

#18 Kan berätta att jag gav upp AVI2DVD när jag insåg att den inte kan länka ihop flera filer till en film.

Däremot kan The FilmMachine detta och även allt annat som AVI2DVD kan. Jag har kodat om ett antal filmer och är mycket nöjd med resultatet.

Det bästa av allt är att den är freeware.

Cartman
0

Sprang på Super © som verkar klara av att konvertera i stort sett allt och som dessutom är freeware.

?  Supported input source file formats are: - Video format: 3gp/3g2(Nokia,Siemens,Sony,Ericsson) asf, avi (DivX,H263,H263+,H264,XviD,MPEG4,MSmpeg4 etc..), dat,
   fli, flc, flv
(used in Flash), mkv, mpg (Mpeg I,Mpeg II), mov(H263,H263+,H264,MPEG4 etc..), mp4(H263,H263+,H264,MPEG4), ogg,    qt, rm, ram, rmvb, str (Play Station), swf (Flash), ts (HDTV), viv, vob, wmv - Audio format: ac3, amr, mp2, mp3, mp4, mpc, ogg, ra, wav, wma - AviSynth Script Files: avs. Let you specify advanced encoding commands using AviSynth scripts!

?SUPER © supports the conversion (encoding both ways, to & from ) of ALL **the listed formats.
**To list few examples:

• drag & drop any Audio file or even any VIDEO file and EXTRACT the AUDIO part by converting it to mp2, mp3, mpc (MusePack), wav, ac3, aac, amr_nb or amr_wb format. (the last 3 are playable on Nokia)
  • Mobile phone 3GP converter Convert any input video format to 3GP. Convert a 3GP file to any other video format.
  • Mobile phone 3G2 converter Convert any input video format to 3G2. Convert a 3G2 file to any other video format.
  • PocketPC converter Convert any input video format to a PocketPC file. Convert a PocketPC file to any other video format.
  • iPod converter Convert any input video format to an iPod file. Convert an iPod file to any other video format. The rendered iPod files are created using the most advanced video codecs H.264/AVC and MPEG-4 format. To copy a DVD (that you legally purchased) into a valid iPod format, we recommend that you also use the best available DVDDecrypter to decrypt the entire DVD and copy the VOB files to your HardDisk in order to encode them with SUPER ©. Note that DVDDecrypter is also a Freeware.
  • PSP converter Convert any input video format to a PSP file. Convert a PSP file to any other video format. The rendered PSP files are created using the most advanced video codecs H.264/AVC and MPEG-4 format. To copy a DVD (that you legally purchased) into a valid PSP format, we recommend that you also use the best available DVDDecrypter to decrypt the entire DVD and copy the VOB files to your HardDisk in order to encode them with SUPER ©. Note that DVDDecrypter is also a Freeware.
  • VCD converter Convert any input video format to MPG-VCD. Convert an MPG-VCD file to any other video format. The rendered MPG files are VCD-standard strictly compliant and "NERO burning" compatible. They are seamlessly accepted by NERO to burn without any additional process and produce a CD playable on most stand alone players.
  • SVCD converter Convert any input video format to MPG-SVCD. Convert an MPG-SVCD file to any other video format. The rendered MPG files are SVCD-standard strictly compliant and "NERO burning" compatible. They are seamlessly accepted by NERO to burn without any additional process and produce a CD playable on most stand alone players.
  • DVD converter Convert any input video format to VOB-DVD. Convert a VOB-DVD file to any other video format. The rendered VOB files are DVD-standard strictly compliant and "TMPGEnc DVD Author" compatible. They are seamleassly accepted by the "TMPGEnc DVD Author" which will add the necessary Menu, create the additional .bup and .ifo files, rename/split the rendered VOB file to Vts_xx_x.vob before burning to DVD.
  • AVI converter Convert any input video format to AVI. Convert an AVI file to any other video format. The rendered AVI files are created using a wide variety of codecs H.264/MPEG-4/DivX/XviD/H.263… together with ac3, mp3, mp2 or wav audio.
  • MP4 converter Convert any input video format to MP4. Convert an MP4 file to any other video format. The rendered MP4 files are created using a wide variety of codecs H.264/MPEG-4/DivX/XviD/H.263… together with AAC, AMR, wav audio. They are fully playable on QuickTime7.
  • MOV converter Convert any input video format to MOV. Convert a MOV file to any other video format. The rendered MOV files are created using a wide variety of codecs H.264/MPEG-4/DivX/XviD/H.263… together with AAC, AMR, wav audio. They are fully playable on QuickTime7.
  • ASF converter Convert any input video format to ASF. Convert an ASF file to any other video format.
  • FLV converter Convert any input video format to FLV. Convert an FLV file to any other video format.
  • MPG converter Convert any input video format to MPG. Convert an MPG file to any other video format.
  • OGG converter Convert any input video format to OGG. Convert an OGG file to any other video format.
  • WMV converter Convert any input video format to WMV. Convert a WMV file to any other video format.
  • GIF converter Convert any input video format to Animated GIF format.
  • convert AviSynth script files (.AVS) to any other video format.
  • convert VCD (.DAT) files to any other format. (Also with Lossless Direct Conversion to MPG VCD-Compliant )
  • convert Flash (.FLV) files (similar to Google/YouTube video) to any other format.
  • convert Matroska (.MKV) files to any other format.
  • convert QuickTime (.QT) files to any other format.
  • convert RealMedia (.RM  .RAM  .RMVB  .RA) files to any other format.
  • convert Old.Play.Station (.STR) files to any other format.
  • convert ShockWave Flash (.SWF) files containing FLV video codec to any other format.
  • convert HDTV (.TS) files to any other format. (Also with Lossless Direct Conversion To VOB)
  • convert VivoActive (.VIV) files to any other format.
  • AutoMode to convert any type of video to VCD, SVCD, DVD.
  • Play all of the above file formats with SUPER ©
  • Play or Save on your Disk the Internet Media Streams like:  mms://  rtsp://  http://
bildochfoto
0

Super © har jag också använt ett tag. Vilket är hetl okej och funkar bra.

Jag vill också tipsa om Mediacoder som är ett Open Source projekt som är klart avancerat och klarar de flesta format.

Jag använder helst open source program för att då vet man att det har en genomlysning och innehåller inte spy- eller adware

Engagera
0

Super var inte bra, det gick alldeles för långsamt trots ändrad priority! Finns det ingen annan freeware?

Engagera
0

#21 Finns virus i nerladdningsfilen "1st Video converter från 1st benson software"…

MichaelE
0

Använder själv xilisoft då man kan slå ihop videor, t ex nerladdade från youtube. Men å andra sidan kostar det programmet.