Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5945 ggr
sighni
2010-07-17 13:30
0

trög dator

Kan någon hjälpa mig? Min dator har blivit så enormt trög. Idag tog det 10 min! att öppna epostprogrammet. iFokus tar också lång tid fast det går rätt trögt med andra program också även när jag inte är uppkopplad på internet. Det har inte varit så här länge, en period bara. Vad kan ha hänt? Jag har gjort diskrensning och diskdefragmentering. Jag tar alltid bort cookies när jag stänger ner. Jag har telia säker surf. Vi är 2 användare på denna dator och den andra användaren tycker inte att det går trögt. Kan någon inställning blivit fel någonstans? Jag hoppas att någon vill hjälpa mig att reda ut detta. Jag har trådlöst internet och inte världens bästa täckning men det har gått betydligt snabbare tidigare och det skulle ju inte påverka när jag inte är uppkopplad.

Inkanyezi
2010-07-17 15:27
0

Det är helt omöjligt att avgöra vad det kan vara för fel utifrån vad du berättar, men en möjlig orsak är att du har någonting som laddas när du startar och som tar upp datorns resurser. Det kan hänga ihop med "säker surf", om du har råkat prova något annat antivirus också. Man kan inte ha två, det ger garanterat problem.

För att du ska kunna se vad som körs på datorn måste du öppna "Aktivitetshanteraren" och se vilka program och processer som är igång. Det är inte alldeles enkelt att klura ut vilka processer som är onödiga, men om det finns många program igång även om du bara kör aktivitetshanteraren, kan det vara läge att stänga av dem. Om datorn inte är uppkopplad kan man också prova att avaktivera antivirusprogrammet och se om det är problemet.

Ibland hänger sånt här beteende ihop med malware som man har fått in i datorn. Ibland är det en nerladdad skärmsläckare som har andra saker för sig, och det kan gömma sig i praktiskt taget vad som helst som man har laddat ner. Om man har provat olika program som man hittar på nätet så är det stor risk att man har fått in virus eller annan malware, och då bör man skanna systemet för malware.

Geronim0
2010-07-17 19:23
0

Resnsa autostart, även registret och kör ett AV prog.

Zepp
2010-07-17 22:46
0

Har oxå Säker surf från Telia.. och det går betydligt trögare sen de uppdaterade programet.. det är med andra ord betydligt säkrare, med fler funktioner som kollar din dator.

Framförallt är det trögare när man skall ut på Internet och så skall det nog vara om man vill ha full säkerhet.

Fsecure som är de som tillhandahåller AV-programet till Telia uppdaterar och utökar sina program som de seriösa programleverantörer de är och förr elle senare så tar det så mycket kraft ur datorn att man måste byta till en snabbare!

Ta du och kolla så du inte fått nått oknytt i datorn i första hand och stäng ner en del program som inte behöver strata varje gång du stratar datorn!

Här har du ett program som jag litar på;

http://www.piriform.com/ccleaner

Gör bara inget som du inte vet vad som är ok!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Beavis]
2010-07-17 23:27
0

Som zepp säger kolla ordentligt om du inte har virus och trojaner på datorn? sen testar du att stänga ned telias säker surf för att se om datorn känns mindre trög. Gör den det har du lokaliserat problemet och kan börja fundera på om du vill byta?

sighni
2010-07-18 13:50
0

Tack för era förslag!

#2 Jag förstår inte ditt förslag. Förklara gärna lite mer.

Jag har just gjort en fullständig datorgenomsökning och enligt den ska det inte finnas några skadliga program. Kan man lita på det?

Jag ska prova det jag förstår.

Inkanyezi
2010-07-18 13:51
0

#5 Nej, man kan inte lita på det.

Zepp
2010-07-18 14:13
0

Som sagt vad man kan inte lita på det.. men.. iomed att du gjort en fullständig scanning med ett uppdaterat välkänt AV-program tror jag ändå att man kan säga att sanolikheten är rätt liten att det handlar om något virus!

Om du laddar ner CCleaner så kan du rensa en del i register och startfilen på ett enkelt sätt.. men som sagt vad gör inget som du inte begriper!

Sen så.. när är datorn trög, egentligen.. hela tiden.. vid uppstart, vid Internet eller vad?

sighni
2010-07-18 14:47
0

#7 Nej, den är inte trög hela tiden. Den är trögast vid uppstart.

Zepp
2010-07-18 20:17
0

Bra.. då kan vi nog estimera att den laddar in en massa saker som antagligen inte behövs!

Speciellt trögt blir det om det ligger komandon i startsektorn som pekar på grejer som inte längre finns kvar på datorn.. rensa bort dessa!

sighni
2010-07-19 21:00
0

#9 Nu har jag rensat bort så mycket så jag hoppas inte jag gjort något dumt. Jag provade länken #3 rekommenderade. Vad är microsoft NET Framework för något? Är det ok att rensa bort? Eposten startade i alla fall upp sig fint nu.

"Startsektorn" är det "start" det? Där har jag också varit.

Det är svårt att veta vilka program som går att ta bort utan att det blir ännu mer problem. Obestämd

Jag hittade autostart men det sa mig inget.

Vad är aktivitetshanteraren?

Är malware samma sak som virus, och andra oönskade program? i så fall har jag kollat det med telia säker surf. Jag har gjort en fullständig datorkontroll.

Zepp
2010-07-19 21:35
0

Net framwork skall du låta vara kvar, det är en kompilator för att köra olika tredjepartsprogram!!

Det är framförallt olika snabbstartsmodiuler som inte behöver laddas in varje gång du startar såvida du inte använder dessa hela tiden!

Typ adobe, office, diverse cdspelare och sånt!

I CCleaner kan du tillobörja med rensa alla filer som inte behövs typ alla tempfiler, sen även köra en registerrensning för alla onödiga komandon som datorn kan leta efter!

Sen kan du kika i verktyg och kolla i Uppstart om det ligger något onödigt där!

Ta inte bort något du inte vet vad det är!

Men alla brännare och mediaspelare behöver inte laddas varje gång.. om du inte vill det vill säga!

sighni
2010-07-24 15:39
0

#11 Tack för svaret. Tur jag lät det vara kvar då!

Zepp
2010-07-24 16:03
0

Mnja.. jag tror man kan ta bort det.. antagligen blir det bara som så att när man vill köra en sådan applikation så kommer programet att vilja ladda ner NET-framework igen!?