Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 2931 ggr
guraknugen
0

Opera 10.10 ute nu (sedan igår, 2009-11-25)

Läs gärna mer här.

Har lite nya finesser, som jag dock själv inte använder (än), men det kanske kan vara intressant för någon, vad vet jag?

DesK
0

Opera är alltid lika trevlig. Jag pendlar mellan Opera och Firfox  Glad

/Désirée

guraknugen
0

#2: Jag använder ibland Firefox för felsökning om någon sida inte fungerar i Opera. Funkar den inte heller i Firefox är det sidan, annars lär det ju vara Opera. Verkar det vara Opera som strular så blir det buggrapport, om jag orkar. Men jag kommer knappt ihåg senast det hände att en sida inte fungerade i Opera. Jag hänger väl inte på sådana sidor, tydligen…

guraknugen
0

Efter att ha väntat på Opera 10.50 för Linux ett bra tag ställde jag till sist frågan om när den kommer på Opera-gruppen på Operas IRC-tjafs och fick då till svar att den inte kommer att släppas, utan man väntar istället med det till 10.60. Kändes lite surt, men idag kom i alla fall 10.60.

Enligt Operas sajt kan man åtnjuta bland annat följande förändringar:

• Our further-optimized JavaScript engine is over 50% faster than in Opera 10.50.
  • Enhanced support for advanced Web standards such as HTML5 and WebM video is now included.
  • Opera can prompt you to share your location, making geolocation-supporting websites more useful.
  • Search suggestions for selected providers help you find results more easily.

Själv märkte jag att Opera fungerade betydligt rappare med på Gmail än tidigare och att menyn var borta och ersatt med en meny-knapp. Funderar på om det är möjligt att få tillbaka menyn, men å andra sidan gillar jag att det nu blivit mer plats för webbinnehåll, vilket alltid är lika välkommet.

[Beavis]
0

Är Opera Open Source? likt linux? jag har själv aldrig använt det.

guraknugen
0

#4: Nej, Opera innebär ”stängd” kod och en gång i tiden kostade det till och med pengar, men sedan några år tillbaka är det i alla fall gratis utan förbehåll, precis som de flesta (alla?) andra webbläsare.

Visst hade det varit trevligt om källkoden hade varit öppen och så vidare, men personligen tycker jag inte det är det viktigaste. Även om jag själv använder nästan uteslutande öppen programvara så är jag inte främmande för att betala för program om jag inte kan få motsvarande funktionalitet på annat sätt.

Opera finns för MacOS, Linux, FreeBSD, Solaris och Windows, det var i alla fall vad jag kunde hitta på deras hemsida, men tidigare vet jag att det funnits även för OS/2, BeOS och ytterligare några idag inte så vanliga operativsystem. Dock har man i de fallen ofta fått dras med äldre versioner av Opera.

[Beavis]
0

#5 Okej ja jag vet ju att du brukar främja Open Source, därför jag undrade för jag hade för mig att Opera är et norskt "stängt" program.

Vad tycker  du personligen är speciellt bra med Opera som inte finns i tex Firefox? eller är bättre än i FF?

guraknugen
0

#6: Jag tror i stort sett allt som finns i Opera kan man fuska sig till i Firefox; det har nog skrivits tillägg för det mesta man skulle kunna göra med en webbläsare. Till och med Operas ”Speed dial” hittade jag en motsvarighet till som hette ”Fast dial” och även Operas lösenordshantering.

Jag tror nog de flesta webbläsarna idag har det man behöver, så vad man väljer är nog mer en fråga om vad man trivs med. Jag har ju använt Opera sedan den tid då Operas ”unika” funktioner var just unika, mer unika än idag i alla fall, och då har jag ju vant mig vid hur saker funkar i Opera, så om jag då använder något annat så tar det ett tag innan jag blir lika effektiv som jag är med Opera, med andra ord ungefär samma argument som folk brukar ha när de inte vill prova något nytt… ;)

Annars är det väl svårt att peka på exakt varför jag använder just Opera idag. Har ju Firefox också och det funkar ju bra, men för att få det som jag vill måste jag leta upp en massa tillägg och installera och det känns onödigt när allt jag vill ha finns i Opera från start. Kanske kan man tycka att det är onödigt att ha exempelvis musgester när jag ändå inte använder dem, men det stör inte så mycket. De går ju att stänga av.

Sedan tror jag inte att installationsfilen är större än konkurrenternas heller, snarare mindre än de flesta.

Flummigt svar, va…? Jo, kanske det. Numera finns väl som sagt inte så mycket i Opera som inte alla andra också har, men förr uppskattade jag smådetaljer som att man inte behövde mata in hela webbadresser och liknande. Ville jag till ”www.musikbörsen.se” räckte det att jag skrev ”musikbörsen” i adressfältet – något som gäller nästan alla webbläsare idag men inte så många då.

Och Operas zoom-funktion var ju unik på sin tid, men åter igen är det en funktion som alla andra har idag.

Flikarna har ju diskuterats vem som var först med, och det kanske inte var Opera, men jag hade då använt dem i några år i Opera innan jag såg dem i andra webbläsare i alla fall.

Hastigheten var ju en annan orsak, men som med allt annat så kan man ju inte vara snabbast för alltid; konkurrenterna vill ju gärna komma ikapp och förbi, så ibland är det Opera som är snabbast, ibland är det någon annan. Kan ju inte byta webbläsare varje gång någon annan övertar hastighetstronen; det är bara att vänta på att Opera ska bli snabbast igen… och just nu ligger den väl åter igen rätt bra till, vad jag förstått, men det beror väl som alltid på vad man testar.

Säkerheten var också en stark anledning att välja Opera förr.

Inbyggd e-postklient, chat-klient (IRC), RSS, bit torrent och lite annat kanske också kan vara argument, men även motargument då ord som ”bloated” ofta haglar i debatterna. Själv bryr jag mig inte så mycket om debatterna, utan använder det jag trivs med och låter andra använda det de trivs med, men det är ju så klart kul att pika folk som använder Internet Explorer, av någon outgrundlig anledning… ;p

DesK
0

För min del så upskattade jag Operas snabbhet, säkerhet och möjligheten att ha mejlen integrerad.
Tyvärr finns idag ingen möjlighet att blockera rörlig reklam i Opera, varför denna annars så utmärkta webbläsare vore mitt första val.

/Désirée

guraknugen
0

#8: Har du något exempel på en sida med sådan reklam?

DesK
0

All reklam som finns här på iFokus är sådan reklam som jag tyvärr inte har hittat någon blockerare för i Opera. Vilket finns i såväl Firefox och Chrome men tyvärr verkar saknas i Opera. Observera att det främst är den rörliga reklamen mina ögon inte klarar av och som jag anser är en styggelse.

/Désirée

guraknugen
0

Märkligt, för jag ser då ingen reklam på denna sidan i Opera.

MichaelE
0

Jag gillade opera tills jag bytte från vista 32 till w7 64 coh då blev opera ruggigt seg. Numera håller jag mig till IE 32 samt IE 64 plus en" ihopsnickrad" webbläsare (använder den här på ifokus).

DesK
0

#11 Hur har du fått bort reklamen då?

/Désirée

guraknugen
0

#13: Ingen aning… kan vara någon av de rader jag lagt dit manuellt i listan som du hittar på [Ctrl+F12 ? Avancerat ? Visning ? Blockerat innehåll…]

Har exempelvis en rad som jag lagt dit manuellt och som blockerar det mesta, den ser ut så här:

http:/ad*

Man kanske kan anta att denna rad stoppar mer än man önskar, men jag har då inte saknat något hittills i alla fall. Tror jag…

Men även om det inte är just den raden som stoppar det du vill stoppa så kan du ju ta reda på adressen till det du vill stoppa och sedan skapa en ny post på samma sätt.

*-tecknet (asterisk – ej stjärna som många säger av någon outgrundlig anlendning) fungerar på samma sätt som i så många andra sammanhang: Den ersätter noll eller flera valfria tecken.

Loveferrets
0

Det är tack vare guraknugen jag hämtade Opera och jag har inte ångrat mig en sekund efter det så tummen upp för denna webbläsare Skrattande

Iofs skiftar jag oxå till ff om Opera inte vill sig men det är ytterst sällan.

spliff
0

#14 Och när asterisken används på det sätt som du beskriver så kallar man den wildcard.

guraknugen
0

#16: He he, jo, det är riktigt, men även andra tecken kan vara ”wildcards”, exempelvis ”?” i vissa sammanhang eller ”.” i andra, även om de inte beter sig på exakt samma sätt som ”*”.

MichaelE
0

Äntligen, laddade ned 10.60 versionen och den fungerar på W7 64 bit Skrattande

guraknugen
0

Se där. Undrar varför din förra version inte fungerade så bra, men uppenbarligen har de hittat problemet och löst det.

rumpino
0

den känns snabb

guraknugen
0

Egentligen borde jag själv inte använda Opera eftersom jag kör Linux, och Linuxversionen av Opera är tyvärr lite eftersatt när det gäller snabbheten. Enligt tester är den inte särskilt snabb, men de som testar den brukar skriva att den upplevs som snabb, så ibland funderar man lite på hur relevanta de där testerna egentligen är…

Att jag använder Opera har nog blivit en vanesak genom åren. Det har från början handlat om finesserna som andra webbläsare inte hade då, men nu är de väl knappt ensamma om någon finess alls, vad jag vet. Men då jag använder vissa av dem i stort set hela tiden känner jag mig handikappad när jag använder en annan webbläsare, så man kanske kan säga att jag och Opera har växt in i varandra på något sätt…

rumpino
0

läbbigt att växa ihop med en webbläsare.

guraknugen
0

#22: Ja, fast så är ju inte fallet. Jag växte ju upp med Internet Explorer, som de flesta andra, och den var ju lätt att dumpa. Har aldrig saknat den. En webbläsare (liksom allt annat här i världen) måste ”ha nåt” också, för att det ska vara svårt att byta. Det finns mycket i mitt liv som jag är uppväxt med som jag gladeligen skulle byta ut.

[Beavis]
0

Jag "växte upp" med Netscape men sen försvann de så då blev det IE rätt länge tills jag upptäckte Firefox som blivit standard använder bara IE för deras inbyggda  FTP. det var enkellt o bra.

guraknugen
0

Inbyggd ftp har väl varenda filhanterare, det behöver man väl ingen webbläsare till?

[Beavis]
0

Det var ett enkelt sätt och jag var/är nybörjare på området. Som jag lärde mig att göra för att logga in på sajterna och föra över filerna på saervern fungerade det bäst i IE  men inte i FF. Det kanske fungerar nu? men då gjorde det inte det på det viset jag gjorde om jag minns rätt? det var ett antal år sedan.

guraknugen
0

Okej, alla har vi olika infallsvinklar. Personligen har jag svårt att se att ftp hör hemma i en webbläsare, men jag kanske inte använder ftp på samma sätt som du.

Jag använder det oftast till att kopiera filer mellan olika ftp-ställen eller lokalt och då känns det ju naturligt att jag använder systemets standardfilhanterare (i mitt fall Nautilus som ju är standard i Gnome än så länge, men har man exempelvis Windows är det väl Explorer, alltså Utforskaren, man använder).

Där har jag lagt upp några genvägar till mina ftp-ställen så det är bara att dra och släppa filerna där man vill ha dem, som om det vore lokalt. Kan inte se någon anledning att öppna min webbläsare för en sådan sak… Eller i och för sig, den är ju ändå alltid öppen, men ändå.

[Beavis]
0

Jag är alldeles för dålig på datorer för att göra så. Men det ksnske fungerar. Jag lärde mig att använda explorer och bara skriva ftp. osv för att komma till deras server och där skriva in användarnamn och lösen

Filhanteraren använder jag sällan fast jag troligen borde.

Inkanyezi
0

Jag har inte lyckats använda Explorer för att hämta/lämna filer via ftp. Alla filhanterare jag har provat i Linux gör det utan problem och använder netrc för att logga in, så lösenordet skötersig automagiskt. Antagligen är det för att Windows inte är uppvuxen på nätet, medan Linux faktiskt hör hemma där. (Det verkar som om de flesta servrarna därute faktiskt kör Linux.)

Opera använde jag för längesen och gillade skarpt när den var ny, eftersom den då kunde ersätta Explorer som skal för systemet. Man kunde alltså använda Operas tidiga versioner i Windows 3.11 som skrivbord. Tillsammans med TakeCommand (och 4dos) var det ett mycket trevligt sätt att köra Windows och ha fler möjligheter än systemet bjöd på i standardutförande. Jag antar att det fortfarande finns skal som man kan ersätta Explorer med, och TakeCommand finns nog också, men jag har i stort sett lämnat Windows och bryr mig inte så mycket längre. Jag har ett par program som bara går på Windows, men jag klarar mig numera utan dem; R.I.P. Windows. Numera startar jag bara Windowsburken när jag behöver kolla någonting specifikt för det systemet.