vektorisering med illustrator
Jag vore jättetacksam om någon kunde ge mig en snabb och enkel råd, hur jag kan omvandla bilder så att de ska duga till tryck, dvs bli svart-vita, inga grånyanser och JÄMNA kanter. Jag har lärt mig på egen hand Photoshop o det var jobbigt nog. Illustrator är lite likt, och jag är endast intresserad av vektorisering, men eftersom jag inte kan engelska, så går det eländigt med att läsa genom hjälp-programmet. Finns det någon pigg o glad människa som jag kan ringa kanske och som kan guida mig snabbt o enkelt medan vi båda är inne i programmet?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Snälla, finns det någon där i rymden med ett gott hjärta? Akut!!!
Väldigt dålig på sånt men vad jag har förstått så kan man skala EPS hur mycket som helst utan att förstöra bilden….ja om det är vektorgrafik då dvs.
Jag vet att det inte hjälper dig speciellt mycket….finns där inget tryckeri som du kan ringa och fråga? De borde ju veta sånt tycker man.

Om du har en vektorbild så spelar inte DPI (upplösningen) någon roll vid tryck.
Du kan inte göra om ett fotografi till vektorgrafik.

Man måste väl kunna göra det. Det finns företag som gör t.ex bränndekaler (som bränns fast på glas eller porslin) efter foto, då måste de väl omvandla fotot till svart-vit, leka lite med det lite på något sätt så det blir tryckbart. Kolla in elgporslin t.ex. Eller är jag helt fel ute och de görs på ett helt annat sätt?
Du kan börja med att ta in en bild i photoshop och göra den HELT svartvit, dvs ta bort alla gråskalor, färger och annat, så den bara innehåller färgerna svart och vitt. I photoshop kan du göra detta på många olika sätt, men här har du möjlighet att laborera lite så att bilden blir som du tänkt dig.
I Illustrator laddar du sen in bilden från Photoshop och använder vektoriseringsverktyget genom att klicka på de fält du vill vektorisera.

Jo, i photoshop har jag gjort det som du sa, sen sparade bilden som eps, sen öppnade i illustrator, men var tusan hittar man verktygen i illustrator? Hjälp. Jag har tryckt på allt men kunde inte lista ut vart det ledde.