Hur formatera hårddisk till FAT32?
Jag har några diskar som är formaterade i NTFS. Nu vill jag formatera dem till FAT32 (för att kunna använda dem i Mac). Hur gör jag det i Windows Vista?
Du högerklickar på självaste diskenheten och väljer Formatera och väljer därefter FAT32.
Notera att FAT32 inte kan hantera filer större än 4 GB.
Ju större filer du tänkt använda (ej systemdisk), tex filmer, bilder, musik, ju större kluster ska du använda om du vill ha bästa prestanda på hdd.
#1: Det valet finns inte. Endast NTFS och exFAT.
#2: Okej. Grejen i det här fallet är att jag behöver dela diskarna mellan Windows och Mac. Det är i första hand bilder på dem.
Ok..
Ju större klusterstorlek ju snabbare som jag sa, men ju större klusterstorlek, ju mindre får du plats med. Så du får helt enkelt välja nån size som du tycker verkar va ok.. Är du osäker så kan du alltid köra standard-size..
Om du inte kommer på någon lösning så kan du göra en GParted-Live-skiva. Du startar sedan datorn från den och kan då formatera, partitionera och lite annat. Stöd för ganska många filsystem, kan inte säga exakt vilka då jag själv har en gammal version, men googla så hittar du säkert något.
En fråga bara, hur stor är hårdisken su ska formatera? FAT32 stödjer egentligen bara hårddiskar upp till 80 gb. exFAT är nog en komplikation för det problemet som gör att du kan köra FAT på större diskar, du kan ju kolla upp ifall din Mac stödjer exFAT systemet.
Den stödjer inte exFAT. Nu testar jag att formatera disken till FAT32 med Macen. Vi får se hur det går.

Om hårddisken är större än vad som kan formateras med FAT32 kan man göra flera partitioner som var för sig är mindre. Och det ska inte vara något problem att formatera i en Mac.