min dator trög
hur kan jag göra nåt själv ,då jag inte är ett ess på datorer surfar osv klarar endel installeringar självlärd ,född -58
Det kan ju vara bra att i så fall få en massa information om din dator. Ju mer dess bättre, exempelvis enligt nedanstående – texten inom parentesen är bara exempel på vad det kan stå:
Märke: (Packard Bell)
Modell: (EasyNote MX-66 204D)
Processor: (Intel Dual Core T2050, 1,6 GHz)
Internminne: (2,0 GiB)
Operativsystem: (Windows XP)
Sedan kanske exempel på vad som går trögt. Allting? Endast att surfa? I så fall, hur snabb uppkoppling har du? Vilken är din internetleverantör? Vilken webbläsare använder du?
Om allting går trögt kanske man kan ställa sig ett antal frågor, exempelvis om hårddiskarna är nästan fulla, om en massa onödiga processer går i bakgrunden och i värsta fall om man eventuellt fått något virus eller liknande.
Som sagt, ju mer (relevant) information du ger desto lättare att lösa ditt problem. Vet du inte om viss information är relevant kan du ju låta den hänga med ändå.

ja hej det är alta vista compac el hp ,intelceleron

1,6ghz internetleverantör telia ,har gått trögt att surfa har firefox vebläsare,ska försöka komma med mera uppgifter ,här 1,00gb minne ,32 bitars operativ system modellSR5105SC ,MVH
Har det alltid gått trögt eller har det börjat på senare tid?

Det där är en rätt trött dator bara så du vet, närmast pensionsfärdig.
Operativsystemet har uppgraderats med olika servicepacks, säkerhetsfunktioner, AV-programen har oxå blivit mer komplexa och kraftkrävande.
Många har massa onödig program o tillbehör laddade vid uppstart och som lök på laxen.. många har laddat ner Telia supportassistenten.. som bara har som funktion att sabba datorn och stjäla en massa kraft.. oftast har jag sett att den brukar ta 70% av CPUn!
Börja med att rensa datorn från allt onödigt.
Kör sen CCLeaner eller liknande program så du får rensa regeistret.
Scanna datorn utifall det är något oknytt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ja hej jag har tagit bort en del här nu då jag har nod antivirus program ,låg det nåra live uppdateringar från symanthec ,sen bear nånting ,har kommit en massa hela tiden från microsoft hp med mera uppdateringar de vågade jag inte röra ,låg dessutom en scanner från mcaffe ? har ej hittat telia support hittar jag ska ja ta bort ,vet ej riktigt var jag letar efter den tack så länge

Varför har du NOD, när du får gratis F-Secure från Telia?
Gå in i kontrollpanelen på System och sätt allt till bästa prestanda.. så blir du av med allt lull-lull o sånt.
Sätt skrivbordsbilden till "inget".
Och Windows till klassiskt.

ok jag provar

Det verkar som du kör flera AV-program.. bestäm dig för ett.
Tex, F-secure som du betalar för iomed att du har Telia.

ok jag provar ja nu har den börjat ändra sig till det bättre ,lite seg i uppstart ,telia support hittar jag inte men det vet jag att jag har ok jag fortsättetr tack

I en annan tråd på forumet ligger en länk till hur man avinstalerar supportassistenten.
Eller inget antivirus-program alls med tanke på att datorn är svag. De drar en massa minne och gör uppstarten långsammmare. Det räcker långt med att ha operativssystemet automatiskt uppdaterat. Jag har själv aldrig träffat på virus annat än som bilagor i skräppost som man ändå inte öppnar.

Inget av-program skulle jag inte rekomendera.. speciellt som det ingår i avgiften.
När man väl har fått något skit i datorn så handlar det mer om hur mycket man är villig att betala för att bli av med eländet1
Isåfall om man inte vill betala så finns det gratis oxå.

#11 Har man telias supportassistent med automatik om man har telia som internetleverantör? Jag försökte avinstallera men det gick inte.

Näe.. det är ett program som man hämtar hem och instalerar.

#5 Jag har använt ccleaner. På registret står att man kan välja att reparera problemen. Är det samma sak som att rensa registret?

Ja det är det man tar bort onödiga och överblivna registerposter.

#15 Ok då har jag det inte.

#17 Ok, Tack för svaret.