Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1584 ggr
guraknugen
0

Använder du LightScribe? Annars, varför inte?

Som sagt…

Glad

guraknugen
0

Hade lagt upp det som en undersökning med alternativ och grejer, men den sket visst i det…

Zepp
0

Kommer inte ihåg vad för funktioner den utförde.. men mins att jag inte behövde dessa iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

Jag har lightscribebrännare, men jag har aldrig köpt såna skivor, eftersom dom är ganska mycket dyrare. Programmet är installerat på burken, men jag har aldrig använt det. Om jag vill ha snygg text och bilder på en skiva, så väljer jag en som går att skriva på och lägger den i skrivaren och kör igenom. Då kan jag lägga färgbilder på om jag vill. På senare tid har jag inte gjort några såna skivor, men för några år sedan gjorde jag ett par, där jag sprutlackade över bilden. Det funkade bra, men man får vara försiktig så att man inte skadar skiktet.

guraknugen
0

#2: Man köper speciella CD/DVD-skivor som har en viss sorts yta på ovansidan som gör det möjligt att skriva på den med en LightScribe-kompatibel CD/DVD-brännare genom att lägga skivan upp och ner och starta ett program för ändamålet. Tyvärr har jag inte sett RW-skivor med LightScribe…

#3: Själv kom jag på igår att min frus dator har sådan brännare. Vi har haft den datorn i lite drygt 2½ år nu…

Så jag köpte tio skivor utan ask (har hur många askar som helst liggande), sökte på nätet efter vad jag behövde för att det ska fungera i Ubuntu, installerade och testade. Funkade kanon, faktiskt. Skrev bara ut lite text och det tog ju sin tid.

De säger ju att en bild som fyller hela skivan tar 14 minuter i normalkontrastläge och 27 minuter i högkontrastläge, vilket jag kan förstå att inte alla står ut med.

Själv har jag ingen skrivare som kan skriva på skivor och då vissa etiketter har visat en tendens att lossna i bilens spelare efter ett antal dygn med olika luftfuktighet och temperatur så känns det ändå som ett trevligt alternativ, de väldigt få gånger jag använder skivor. Det är väl i stort sett bara när jag vill bränna något för bilen som det händer, det vill säga nästan aldrig.

Eftersom jag inte använder så många skivor så märks det inte så mycket att skivorna är dyrare, det är inget jag känner att jag blir ruinerad av. 10 skivor (Verbatim) kostade 69 kr, så det står jag nog ut med.

Har du något bra tips annars på en skrivare som kan skriva på CD direkt och som man kan köpa i butiken samt fungerar fullt ut med Ubuntu? I så fall är ju det självklart ett bättre alternativ i de flesta fall.

Fridaybrew
0

Jag köper bara nya hårddiskar har inte brännt annat än kattungebilder till kattungeköpare.

/Fridaybrew

guraknugen
0

#5: Hade jag inte haft en gammal bil från 2001 samt om den nästan nya (köpt ny 2009) jobbilen haft Aux-ingång eller USB så hade jag inte haft något som helst behov av att bränna skivor, men nu är det ju som det är. Har inte råd att köpa ny bil bara för att jag inte vill bränna skivor. Hatar de snurrande plastskivorna, men använder dem när inga andra realistiska alternativ finns. Kommer dock aldrig att befatta mig med Blu-Ray. Någon måtta får det vara på dumheterna. Skulle bli väldigt förvånad om jag i något sammanhang kom att bli tvingad till det…

Fridaybrew
0

Gura på den äldre bilen kanske du har en kassetspelare då är detta en billig variant.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/barbart-ljud/tillbehor-barbart-ljud/ovriga-tillbehr/HQ-KASSETTADAPTERHQCDMP3/112508.4877/

Eller på Kjell för en hundring mer:
http://www.kjell.com/?item=39050&path=

/Fridaybrew

guraknugen
0

#7: Nej, kassettspelare hatar jag ännu mer så jag har noga sett till att sådan saknas i bilen!

Jag drömde om rullbandspelare redan när jag var kring tio och blev lite besviken när jag skaffade en när jag var kring 22. Den lät visserligen 100 gånger bättre än någon kassettspelare jag hört men man kunde fortfarande höra bruset och andra problem fanns också (av samma typ som för kassetter fast mycket mindre, men fortfarande hörbart i kritiska situationer), även om det var riktigt fin rullbandare (TEAC A-3440 om någon undrar) jag hade på den tiden. Och rullbandare i bilen är ju kanske inte så vanligt heller… Inte förrän 1991 blev jag riktigt nöjd med inspelningsresultaten, efter att  jag köpt min första (och enda) DAT. Tyvärr är den numera skrotad.

En kassettadapter har jag någonstans, men i och med att jag aldrig skulle köpa en bil om den hade kassettspelare i sig så går ju inte det. Och jag vill minnas att ljudkvaliteten i adaptern inte lät så där jättemycket bättre än vad det gjorde att spela en kassett i spelaren istället… fast det var länge sedan jag hade en sådan bil, så jag kommer inte ihåg i detalj hur jag upplevde det hela då…