Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1672 ggr
Saber
0

Editera en websida

På företaget där jag jobbar nu använder dom sig av ett program som hetter Portello för att editera websidor. Själva programmet integreras tillsammas med IE(vet att det suger att det är IE) och sedan editerar man direct på sidan som ett word-document typ.

När man klickar på ikonnen som hamnar i IE verktygsfält så dycker Portello upp på höger sida av IE där kan man sedan i lägga till de sidor man vill direkt kunna editera. Det man måste känna till är adressen till hemsidan (www.ifokus.se), adressen till dit FTP-servern som själva websidan ligger på ftp.adress.com. Samt ditt användarnamn och lösenord för FTP:en.

Sen så är det bara att klicka på edit knappen och editera den infon som finns på sidan. Enligt skaparn ska det vara lika lätt som att använda word. Det ska bli upp till bevis säger jag mendans jag väntar på acess till FTP:en.

Här är en länk till Portello's hemsida 

Värt att veta är att programmet är freeware(dvs tillräcklig gratis). Andra saker som känns lite skummt är att programmet lagrar FTP-adressen och användarnamn och lösenordet, vilket kanske inte riktigt är det man vill ha. Men det är utvecklat för sånna som inte orkar använda FrontPage och en FTP server! ;)

RipperJax
0

Ok saber…

Det är jag som gjort Portello. Jag är nyfiken på vad du menar med "Andra saker som känns lite skummt är att programmet lagrar FTP-adressen och användarnamn och lösenordet, vilket kanske inte riktigt är det man vill ha." Alla, och då menar jag ALLA andra FTP-program, lagrar ditt användarnamn o lösenord så du som användare skall slippa skriva in det gång på gång när du skall göra något. Jag kan inte se varför detta skulle vara en nackdel? Eftersom Portello alltid, precis som all annan mjukvara, kommer uppdateras är jag alltid nyfiken på hur användare tycker det skall förbättras. Om användaren VILL fylla i användarnamn o lösenord varje gång en sida skall uppdateras fogar jag mig naturligtvis efter det. Jag kan bara säga att användarnamnet o lösenordet är krypterat med 128-bitars-kryptering…det betyder att dina uppgifter är mycket säkra om någon obehörig skulle komma över din dator. Det som är en säkerhetsrisk är om du har svagt lösenord för att logga in i ditt Windows, och DET kan jag inte rå på…det är en fråga mellan dig och Microsoft.. Svaret är alltså; - Portello är lika säkert som vilket annat FTP-program som helst…

Niklas
0

Är inte den svaga länken i ftp-kommunikation att användarnamn och lösenord skickas oskyddat över nätet?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Saber
0

Vad jag menar är att IE är ett så otroligt känt program och är oftas utsatt för attacker av olika slag, till skillnad från FTP program. Sen står det faktiskt inte att data kryperas när man läser i hjälpfilerna, inte på någon bra ställe som jag såg. Sen så när man tex använder SSH program så sparar den inte mitt användarnamn och lösenord och jag använder de som FTP program också. Så möjlighetnen att slippa lagra ska finnas.

Och som #2 säger, kryperas lösenordet på något sätt när man försöker logga på? 

Jag har tyvär inte ännu fått chans att använda programmet, men det var ju lite oväntat att du skulle vara medlem på iFokus. Hade nog skickat detta som kommentar efter jag fått använda programmet.

RipperJax
0

->#2

Japp, nog är det så alltid…men det har inte visat sig vara ett problem, av flera anledningar:
1 - Ingen hacker med självrespekt knäcker Nisse Hanssons Mek verkstads hemsida, det är coolare att knäcka regeringens eller FBI's hemsida.
2 - Om nu någon verkligen bestämmer sig att knäcka Nisse Hanssons hemsida så gör dom det, oavsett hur hårt skyddad den än är.

Jag hade ett tag alternativet FTPS-överföring i Portello (alltså FTP's motsvarighet till HTTPS). Inte en enda klient använde det tyvärr så jag tog bort det fram tills det efterfrågas igen.

->#3
IE och Portello är helt åtskilda, så om IE har någon säkerhetslucka någonstans påverkas inte Portello av det. Faktum är att Portello inte är något annat än just ett FTP-program som har lite extra möjligheter. Portello ligger inte heller och snurrar inne i IE's processarea, det har en helt egen processarea, det enda du gör är att du startar Portello från IE.

Hälsningar
Rip

Erik
0

#4 - Det vi är rädda för är inte hackers med självrespekt, utan hackers utan självrespekt. =P

Skämt åsido. Okrypterade lösenord över ftp är och har alltid varit samma problem, och så vitt jag vet har det aldrig varit speciellt stort. Vad som låter tveksamt för mig är själva idéen med in-place editering av html. Speciellt om det är tillämpat på ett större företag (som i #0). Vill man inte ha webbplatsen versionshanterad och med en ordentlig stagingserver? Känns mer som ett verktyg för hemmasnickaren som inte vill se html-kod…

… jag har haft fel förut. =P

RipperJax
0

->#5
Citat_; "Vad som låter tveksamt för mig är själva idéen med in-place editering av html"
_Jag är inte riktigt säker på vad du menar så du får gärna utveckla lite till. In-place editering?

Citat: "Vill man inte ha webbplatsen versionshanterad och med en ordentlig stagingserver?"…här vet jag vad du menar men kan inte riktigt förstå vitsen med det. För vem? Små, -mellan eller storföretagaren? Måste alla ha versionshantering? Bara för att det GÅR att åstadkomma, finns det verkligen ett behov av det? Jag är säker på att du kan ta fram några exempel…men på det stora hela bedömer jag finessen som värdelös (m.a.o. behovet skapat av tekniker som du o jag) .

Citat: _"Känns mer som ett verktyg för hemmasnickaren som inte vill se html-kod…"
_Njää…jag tror du glömt segmenten små- och mellanföretagare i ditt resonemang. Bara för att ett verktyg i dina ögon inte duger åt ett storföretag betyder det inte automatiskt att det är ämnat åt "hemmasnickare". Storföretag är i minoritet…duktigt i minoritet. Små- och mellanstora företag är i majoritet i näringslivet. Portello är till för små- och mellanstora företag som inte finner det meningsfullt att ha en release-server…eller spendera stora påsar på att ha en webbplats…dessutom, vilken företagare är intresserad av att se HTML-kod??

Jag säger som du, "jag har haft fel förr, jag kanske har det nu också…"