Dåligt ljud
Jag börjar bli väldigt trött på mitt problem nu. Jag har ett par högtalare till datorn, nära på antika men de är de enda jag har. Problemet är att ljudet blir så himla lågt! Trots full volym på både datorn och i ex spotify, så blir ljudet inte alls särskilt högt.
När jag klickar på volymknappen så står de som hörlurar, kan det vara därför det blir så lågt ljud? Kan jag ändra det på något sätt?

Mvh Stephanie 

Ja, det kan du ändra genom att koppla en förstärkare mellan datorn och högtalarna. Det du har på datorn är en hörlursutgång och inte en högtalarutgång. Du kan få en effekt på mindre än 1 W ur datorns utgång, men högtalare brukar behöva en effekt på minst 10 W för att låta bra. För det behövs en förstärkare.
Rent allmänt ger "datorhögtalare" just det som du skrev i rubriken, dåligt ljud. Det är inte riktigt samma sak som att det är svagt; datorhögtalare låter oftast illa, även om de låter högt. Det finns dyra högtalare med förstärkare, som låter bättre, men för att få riktigt bra ljud krävs bra högtalare och en bra förstärkare, kopplade till ett bra ljudkort.
Om det bara är att du vill ha högre ljud, kan det vara lämpligt att skaffa ett system med minst tre högtalare, där en av dem enbart återger basen, en så kallad sub-bas. Det finns åtskilliga sådana på marknaden. Ett annat alternativ, om du har en stereo med ingång för externa ljudkällor, är att koppla ljudkortets linjeutgång till en linjeingång på stereon och lyssna där.
Ok, jag syftar dock mest på volymen, snarare än kvalitén på ljudet. Så kinkig är jag inte
Men rent krasst finns det alltså inte så mycket att göra så länge jag inte vill lägga pengar på nya grejer?

Mvh Stephanie 

Stämmer bra, men om du inte köper nya, utan begagnade grejer, så kan du komma billigare undan. Datorhögtalare hamnar ofta hos Myrorna (dom är inte särskilt bra, men dom låter). Då måste man så klart ha så mycket hum så att man kommer hem med ett komplett set, dvs högtalare och förstärkare och adapter i en del fall, för att kunna koppla dem till elnätet. Om man inte vet precis vad som behövs kanske man hellre handlar i en elektronikaffär.
Ja, och jag har varken kunskap eller pengar, så för mig lär det dröja då 

Mvh Stephanie 

Jag bytte till mig en ministereo som hade trasig cd läsare mot en flaska glögg o en burk pepparkakor. Den hade en AUX ingång så det var att köpa en passande kabel för typ 30 kr =) Ljudet är utmärkt, och man får tillräckligt bas för det lilla kontorsrummet.
/Fridaybrew
Hehe, så jag får hålla utkik efter något som bytes alltså 

Mvh Stephanie 

Några frågor först…..
är det en stationär eller bärbar dator?
vad har du för operativsystem ?
är det en stationär dator så kan det lika väl va ditt ljudkort som är dåligt men det kan man lätt kontrollera med andra högtalare
men jag tycker inte det låter rätt att högtalarna står som hörlurar kan du ändra det så kanske det hjälper
på mina stationära datorer så blir ljudet bäst om jag i volymkontrollen drar upp volymen där till 100% och sen ändrar volymen på mina externa högtalare
annars så kostar faktiskt inte ett par nya högtalare så värst mycket titta här till exempel

#7 Mosaik02: Dina frågor leder inte framåt, utan de är bara förvirrande för den som inte vet hur saker och ting hänger ihop, och för den som vet mer är de närmast fåniga. Ett ljudkort kan självklart vara dåligt vare sig datorn är bärbar eller stationär, så det är en icke-fråga. Samma gäller operativsystemet; det finns ljud och volymkontroll i alla operativsystem.
Och när du säger "volymkontroll" på högtalarna så förutsätter det att det finns en sådan, och även om TS inte är särskilt insatt, så skulle hon säkert ha prövat att dra upp den om den fanns. Volymkontroll på högtalare förutsätter att det finns en förstärkare, och det finns ofta en inbyggd sådan på datorhögtalare, men den måste också ha en strömförsörjning med batterier, sladd eller adapter.
Inga nyare ljudkort har högtalarutgång. Det fanns förr SoundBlaster-kort som kunde driva högtalare, och de sattes i en ISA-buss, som inte finns på nyare datorer. Utgångarna på ett ljudkort är hörlur, som kan driva omkring 0,1 W och ibland också linje, 750mV, som ska kopplas till en högohmig ingång, mer än 47kO (högtalare har låg impedans, 8O eller mindre). Bara från utgången för hörlur kan man få ljud direkt i en högtalare, men den är dåligt anpassad, främst för att den har låg effekt, och skälet till den låga effekten är att man inte ska skada hörseln när man lyssnar i hörlurar.
Så det handlar om att man måste ha högtalare med förstärkare som har en ingång som passar till linje- eller hörlursutgång. Man kan också använda vissa små lättdrivna högtalare utan någon extra förstärkare, sådana som kan kopplas till en mp3-spelare, men det blir inte mycket ljud. Bärbara datorer har ingen linjeutgång, utan enbart hörlursutgång.
Så en fråga som kanske kan vara relevant är om de där högtalarna möjligen har en förstärkare inbyggd, men att de i så fall behöver en adapter eller batterier, men jag gissar att TS redan skulle ha listat ut att man måste se till att de i så fall får ström på ett eller annat sätt. Kanske jag drar en förhastad slutsats när jag antar att högtalarna saknar förstärkare?
Ojoj, nu ska vi se vad jag har att svara på…
Självklart har jag dragit upp volymen på de ställen som går. Högtalarna har ingen volymkontroll. Vad min dator har och inte har för utgångar har jag inte det blekaste om, men ja, de sitter ju i utgången för hörlurar.
Vad gäller högtalarna så kan det nog faktiskt finnas någon låda till dem, som jag dessvärre inte har den blekaste om var den kan vara.

Mvh Stephanie 

Gå in i kontrollpanelen och titta under Maskinvara och ljud. Välj sedan Ljud. där kan du titta under högtalare. Där kan du ställa in på lite olika sätt och se ifall du kan hitta ett läge där ljudet blir bättre. Brukar vara fliken Uppspelning.
Annars beror väldigt mycket på ljudkortet (kan du ställa in i kontrollpanelen under högtalare) samt vilken typ av högtalare du har
jaha då va vi där igen…bara för att man är kvinna så kan man inget om datorer eller hur va det nu igen?
ursäkta men jag tar det som en förolämpning när man säger att mina svar hjälper inte
hmm då ska vi se här då har vid ett flertal gånger varit med om när det gäller stationära datorer med dåligt ljud så är det ljudkortet inuti datorn som är kasst och inte högtalarna det va därför jag frågade…….gäller det en bärbar dator med inbyggt ljudkort och inbygda högtalare så är det nåt helt annat för till exempel så är dom inbyggda högtalarna väldigt lätt att spränga och så vidare
operativsystem tja eftersom till exempel Vista och XP som jag använder där ser det lite annorlunda ut
och slutligen jag anser att jag kan en del om datorer och vill jag hjälpa till så tänker jag göra det………….
är det en bärbar dator vilket jag tror så kan det nog vara en god idé att byta högtalare eller acceptera att det nog inte blir bättre
#11 Vem har sagt något om att du är kvinna?
Hur som så har jag en stationär HP pavilion med Windows 7 om jag inte missminner mig. Högtalarna är ett par gamla creative.

Mvh Stephanie 

Ja inte hade jag någon aning om könet på Mosaik02, och jag förutsätter aldrig att det skulle påverka halten i det som sägs. Jag kommenterade bara inlägget.
Det verkar alltså som om högtalarna är till just ett sådant gammalt ljudkort som jag nämde nyss, eftersom de tydligen har en plugg som passar i utgången för hörlurar, och nya ljudkort har ingen högtalarutgång. Vi är alltså på ruta ett, och svaret #1 säger i stort sett allt som behövs.
Oavsett vad botaniserandet i systemet kan ge med avseende på utenheter, så kan ljudkortet inte driva högtalare, utan man måsta ha en förstärkare, och det finns så klart högtalare med inbyggd förstärkare.
Nu har det blivit ett par högtalare ändå!
Behövde ett headset till i eftermiddag, så jag frågade efter ett par högtalare också. Så det blev Altec lansing VS2620 jag kom hem med, vilka inte ens går att jämföra med mina gamla creative ärligt talat. Det är en skrattretande skillnad! 

Mvh Stephanie 

#14: Med tanke på de problem du hade med de gamla så borde ju skillnaden vara skrattretande…

Altec Lansing är mkt bra grejer.. Förstår att du blev nöjd. 
Har ett par gamla Altec Lansing ACS495 som jag köpte 1999 och som jag fortfarande använder flitigt. Finns knappast att köpa längre…
Bara två högtalare och en sub-bas. Låter ju inte som min ljudanläggning precis, men klart bättre än de flesta datorhögtalare som ”folk brukar ha”.
Det låter ju väldigt bra! 

Mvh Stephanie 

He he såna där har man varit stolt ägare till en gång i tiden…
Bröderna Lansing vet va de pysslar med.
#19: Se där, då är jag inte ensam i den frågan i alla fall…

Det roliga är att jag börjat upptäcka "klick-ljud" som jag aldrig hört förut
Som när jag har Utforskaren uppe och klickar framåt eller bakåt. Då plingar det. Det har jag aldrig fått höra förut.

Mvh Stephanie