Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2287 ggr
dagdrivarn
0

Någon Linuxkunnig?`

Är ju lite urstressad nu så det står still i skallen på mig… har ju en egen linux-server (web, mail mm) tidigare hade jag brandvägg men mitt X var så vänligt att komma idag och hämta sina saker och då bara slita ut ALLT vilket gjorde att jag nu måste confa om min server som då tidigare stod bakom brandväggen och hade en 192-adress… nu står den då direkt mot modemet i ett tag framöver… hur fanken är det jag gör? Har låst mig pga stress… har ändrat med ifconfig eth0 och även ändrat default gw men så är det ju dns:en också… hmm vad mer? Vad glömmer jag?

(kör ubuntu)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

guraknugen
0

Har kört Linux i några år nu, men har tyvärr inga kunskaper om hur man fipplar med en server. Jag tror att du kan få bättre (eller i alla fall fler) svar på det svenska Ubuntu-forumet. Har du inget emot att konversera på engelska finns ju även det internationella Ubuntu-forumet, där ännu fler vistas, men personligen tycker jag det forumet är lite rörigt upplagt, minst sagt… Men det finns som sagt gott om folk på det svenska forumet.

På detta forum hittar man mest Windowsanvändare, då detta är ett mer allmänt datorforum.

DesK
0

Du kan också få fler och bättre svar på linuxportalen.se

/Désirée

Bogey
0

Borde inte vara nått problem att bara köra direkt på modemet istället för brandväggen. Jag vet inte om din server hade fast IP eller dynamisk, men i Ubuntus nätverkskonf är det lätt att ställa om till dynamisk adressering ifall du inte redan har det. Servern borde få samma adress som brandväggen hade tidigare.

Sen har vissa operatörer en time-out på tilldelade dynamiska adresser så man får ingen adress tilldelad på ett tag om man bara drar ur brandväggen och sen pluggar i en dator. Telia t.ex. har 30min time-out så rycker man bara ur en dator eller brandvägg utan att göra release på adressen måste man vänta 30 minuter innan man kan plugga i nån annan enhet och förvänta sig att få en adress.

Är det så att din operatör mot förmodan använder sig av fast IP, så måste du kolla dina abonnemangspapper för se vilken adress du är tilldelad och använd sen den i konfen. Du måste också lägga till default gateway och DNS men det ska också stå i dina abonnemangspapper om så är fallet.

Ska servern dela anslutningen med andra datorer kan du peta i ett till nätverkskort i din server och den får aggera brandvägg. Rekommenderar dock att du aktiverer Linux interna brandvägg (iptables) för det. Har du grafiskt gränssnittt på din server så installera verktyget FireStarter så kan du aktivera brandväggen och sätta regler för hur trafiken får flöda genom din server. dessutom måste du i FireStarter aktivera NAT (Network Address Translation) om du vill låta andra datorer dela anslutningen genom servern.

Info om Linux NAT

Lycka till

dagdrivarn
0

Tack, ska ta och sätta up dynDNS nu på burken för att få ordning här hemma. Har bytt modem nu och har fått ett trådlöst ifrån BBB med dhcp, hade tidigare icke trådlöst med fast ip.

Jag har aldrig haft X på burken, gillar inte riktigt det på servrarna. Kanske är dags att börja tänka om, jag kanske bara är gammalmodig som vill hadet som det alltid varit :-)

Fick upp den så att jag kunde köra direkt mot modemet som nödlösning, fick ordning på mail och web men däremot hade jag ett lite intressant problem med att jag kunde ta emot mail men inte skicka, bytte jag så att jag satte BBB:s utgående mail-server så kunde jag skicka men då kunde jag inte ta emot mail istället… extremt knepigt problem. Nåväl löste det enkelt för mig i mellantiden, flyttade över domänen till One.com så länge så slipper jag det bekymret just nu. Får ta tag i allt senare när jag har mer tid och ork.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

guraknugen
0

#3: En fråga bara lite utanför ämnet: Vad menar du med att ”aktivera” brandväggen? För om man inte gör något alls är ju allt stoppat, så att säga. Det är ju vad jag kallar ”aktiv” när det gäller brandväggar i alla fall. Men det kanske bara är en rent språklig fråga.

#4: Jag tror inte att frånvaron av X är att betrakta som gammalmodigt på servrar. Att döma av ett antal forum man är inne och kikar på så verkar det vara det vanliga när det gäller servrar.

Inkanyezi
0

Och att man inte startar X på en server beror så klart på att man vill ha så mycket minne och processorkraft som möjligt tillgängligt för det som servern ska göra, dvs inte visa bilder på en skärm, utan skyffla data fram och tillbaka och utföra tjänster. På så sätt kan man ha en ganska gammal burk som server utan problem.

guraknugen
0

#6: Man kan ha en gammal burk, bortsett att man kanske vill ha en server igång dygnet runt och då kanske man vill att den ska dra så lite ström så möjligt… och gärna vara tyst om man inte har ett eget litet rum åt den.