Firefox trögt
Jag har IE8 och Firefox installerat.
IE8 vet vi väl vad det går för. Men nu tycker jag Firefox har blivit trögt och ostabilt.
Jag är lite då och då inne på Facebook och leker. Men flera gånger slutar Firefox att fungera och jag blir utloggad.
Jag skall pröva Chrome ett tag, får jag se om det är samma problem där.
Till historien hör att jag har en ganska dålig trådlös uppkoppling mot Net1. Men det funkar i andra sammanhang.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Märkligt att det är webbläsarens fel när "utvecklarna" använder sånt som inte är standard på webben, så att det inte funkar. Fejan lever jag hellre utan, men den funkar alldeles utmärkt för mig i Firefox 3.6.8. Det kanske funkar om du gör en uppgradering eller installerar om?

Jag har dragit mig för att klaga på Firefox, eller på IE8, då jag vet att jag har dålig trådlös anslutning till Internet.
Men då jag själv upplevt en försämring, och får samma uppfattning från andra, läs http://blogg.tkj.se/5-klockrena-tillagg-for-chrome/, så framförde jag den här synpunkten.
Mycket med avsikt att just få reaktionen från andra som har Firefox. Och inte för att bli "nertryckt i skorna" för att jag uttrycker en åsikt, eller skyller på andra.
Tom

Å, det var inte för att trycka ner dej, bara för att peka på var problemen oftast ligger när man upplever att webbläsaren strular. Jag skulle gissa att det är mer än nittionio fall av hundra som beror på illa skrivna webbsidor och slöa servrar än på användarens webbläsare. Ett ganska tydligt exempel är iFokus som ofta har svårt att leverera webbsidorna, oavsett vad man försöker ta hem dem med. Det är därför jag sätter "utvecklarna" inom parentes. De flesta "webbdesigners" sysslar mest med lekstuga, och det gör ofta att man inte kan komma åt materialet på det sätt som de hoppades när de lade till sina "snygga" funktioner.

Då ser jag fram emot åxå andras uppfattning.
Tom
Det har vad jag förstått varit en del strul med de senaste uppdateringarna av Firefox. Vilket man hoppas kunna lösa till FF 4 som vad jag förstår är ute i beta nu. Har själv haft problem men det verkar ha lugnat ner sig efter sista uppdateringen.
#0: Exakt vilken version av Firefox är det du kör? Finns det en senare version så prova att uppgradera. Om inte, prova att installera versionen innan. Om något av detta hjälper kan man kanske misstänka att något är lite smågalet i den version av Firefox du använder.
Om så är fallet kan man försöka ta reda på om detta är någon bugg som redan rapporterats och om så inte är fallet kanske man kan rapportera den själv eller kolla på något Firefox-forum om andra har samma problem med just exakt din version och i så fall rapportera problemet när det finns lite ”på fötterna”, så att säga.
Dock är också min erfarenhet att det kryllar av otroligt illa skrivna sidor på nätet och just Facebook är ju knappast den sida som följer standarder bäst, vad jag sett. Är i och för sig sällan inne där, men de få gånger jag är där är det inte helt sällan det strular, och jag använder normalt inte Firefox, även om det händer ibland.

Jag har ver 3.6.8.
Men jag känner åxå att det kan vara dax att prova Chrome.
Opera testade jag för några månader sedan. Men där blev det strul i kontakter som bara hade IE8. Men det löste sig när jag sparade dokumenten i Windows innan jag sände dem.
Får se hur det funkar med Chrome.
Tom
jag har använt Firefox nu i ungefär 4 år och för varje uppdatering och ny version så blir Firefox bara trögare och mer instabilt
ett stort problem är minnesläckor och att så kallade plugin inte fungerar med Firefox och då pratar vi alltså om Java och Flash som man måste använda på många sidor
har läst många trådar på nätet och dom som företräder Firefox säger bara att det är pluginens fel och att dom inte kan göra något snacka om att skjuta sig själv i foten vissa plugin måste man ju hadessutom så säger dom att minnesläckorna kan dom inte göra nåt åt men nåt måste man ju göra och hur kan det komma sig att det blir värre för varje uppdatering?
dåligt skrivna sidor råkar inte så ofta ut för faktiskt och hur märker man det egentligen?
ska ta och testa Chrome och se om den är bättre annars så går jag ta mig fan snart över till till IE som är sååå segt och man riskerar att få diverse skit men den funkar i alla fall
Ff strular hela tiden! Å har så gjort de senaste ver. Otroligt irriterande!
Vilket e synd - då den e väldigt anv.vänlig till sin uppbyggnad.
----
Ja var faktiskt in i går på Chrome & började ladda in en del av alla de tillägg som finns nu för tiden. Tyärr saknar den fortf. många av de fördelar som Ff har :-/
"Men de tar sig - sa han som s**t i vasken"
/L
efter har testat Chrome i ungefär 10 minuter så är jag helt såld 
underbart att slippa minnesläckorna slippa att cpun är 100% hela tiden och att öppna 10 flikar på 1 gång tar mycket kortare tid än med FF
så nu åker FF ut med huvet före här blir det Chrome för hela slanten
#8: Ett sätt att verifiera att en sida är dåligt skriven borde väl vara att validera den? I Opera: Högerklicka på sidan, klicka ”Kontrollera”. I andra webbläsare: Ingen aning, förutom att man kan gå till valideringssidan (http://validator.w3.org/) manuellt förstås.
#7: Vad menar du med ”strul i kontakter”? Vad för strul och vad för kontakter? Firefox och Internet Explorer har väl inte ens kontakter?

Folk förväxlar Java och javascript. Om Java strular, så ligger felet i den JVM som används, och det har ingenting med webbläsaren att göra. Om javascript strular, så rör det sig om ett icke standardiserat språk, där Microsoft med avsikt lägger in kod som ska störa andra webbläsare än deras egna. Javascript var en proprietär finess som infördes av Netscape/Firefox, men den har "utökats" av Microsoft, just med syfte att det inte ska fungera i FF.
Så det är alltså "utvecklarna" och inte FF som är boven i dramat. När man använder sånt som är till för att det ska strula, så är det klart att det strular.
Och som sagt, jag klarar mig utan Fejan, men man kan ju undra varför det kraschar och går trögt i Windows och har minnesläckor, när det funkar med andra operativsystem? Hur kan ett program ha minnesläckor? Är det inte operativsystemet som hanterar minnet? Minnesläckor tyder på allvarliga fel i operativsystemet.
#12: Visst kan program ha minnesläckor. Du kan ju allokera minnesutrymme som du sedan inte frigår när det inte längre används. Men när man stänger ner programmet så lär ju minnet frigöras ändå, om operativsystemet gör som det ska. Jag kan tänka mig att man menar att Firefox använder mer och mer minne under tiden det är igång och att det inte alltid frigör minnesutrymme som inte längre behövs. På så vis blir det ju mindre utrymme ledigt som andra applikationer och program kan använda sig av om de är öppna samtidigt.
Tack Gurakguger…..du förklarar det jag menar mycket bättre än vad jag har lyckats med
men jag är helnöjd nu Chrome är jag mer än nöjd med 
#13: Trots att jag råkade skriva ”frigår” istället för ”frigör”… Halkade lite på tangenterna där, men det gick nog att läsa ändå.
Hm… det var ju givetvis meningen att jag skulle referera till #14 ovan, inte #13.
Apropå svag trådlös uppkoppling på Net1 går det bra att förbättra den genom att mixtra med antenner. Jag har blivit expert på det där.

#11 Beklagar ett sent svar.
"Strul i kontakter"? Med det menade jag med mina mailkontakter.
Men det problemet har jag fått förklarat för mig (tror jag). Det hade väl med .docx och .doc att göra.
Nu använder jag .doc. Det gick ju att ändra det förinställda förstavalet.
Tom
Jo, det är ju tråkigt när man tvingas överge ett uselt format till förmån för ett som är ännu sämre.