Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 4727 ggr
navarro
0

trådlöst modem från telia, dålig signal

Har haft trådlöst modem i flera år, men nu är det sämre än någonsin. Ibland säger dom att det pågår arbeten med 3 G i området, men det blir aldrig bra. Det är på 14,4 Mbps. Sista gången jag ringde till Telia sa killen att han har liknande erfarenhet från Öland på sommaren och att jag kunde komplettera med någon sorts förstärkare av signal. Det skall finnas på Clas Olsson. Jag hoppas att någon kan tipsa på vad jag behöver. Sa till honom att det borde ju Telia tillhandahålla när det är problem. Han skulle ta med sig iden, men det har ju inte jag något hopp om att det skall lösa mina problem. Bad att få byta ut mitt kontrakt mot ett fast med bredband, TV och telefoni, men den station dit min fasta telefon hör är inte ens förberedd för bredband. Har någon ett förslag vad jag skall göra förutom att flytta?

[Woozy]
0

Det ska finnas en sida på nätet där man kan läsa om alla ISP, priser och hastigheter, men givetvis när jag skulle till och svara dig, så föll den sidan i glömska. Hoppas nån här vet vilken sida jag syftar på och kan länka.

Förövrigt så hjälper bara dessa antenn +antennförstärkare om signalen är svag. Har du full signalstyrka så lär du inte märka nån skillnad. har du inte full signalstyrka så kan en antenn med förstärkare ge mkt bra skillnad. Ju mer dbd (decibel jämfört med dipol) en antenn har ju mer riktad är den och ju längre avstånd kan du snappa in signalerna ifrån.

Det hjälper föga att ha en antenn som ger 0dbd och en antennförstärkare på 20 dbd. Antennförstärkaren förstärker bara signalförlusten du får i antennkabeln.

Max mottagning är alltid max mottagning oavsett om du har antennförstärkare eller inte.

Nu är det ett bra tag sen jag var på dessa företag och kikade, men jag antar de finns kvar. Du kan ju kolla på deras hemsida och jämföra lite olika antennalternativ. Sök på

Allgon

Vårgårda

navarro
0

Jag har dålig signal, det är halvfullt i figuren med EDGE nere i högra hörnet på telias fönster. Tack för ditt svar!

Zepp
0

Jag kör trådlöst för tillfället då mitt fasta är kasst.. och de har inte lagat det ännu.

Upptäckte ganska snart att om modemet satt i datorn fick jag himla dålig signal, men när jag satte den på en förlängare och ställde den i fönstret slog den över till turbo 3G.

Men det spökar lite iallafall, har hänt att jag haft nästan 100% signalstyrka men servern vägrar koppla upp mig iallafall.

Blir bara så rätt vad det är oftast vid midnatt.. kanske nattskiftet som går hem och stänger servern?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.