USB-portarna fungerar inte...
Jag har köpt en extern hårddisk till min stationära, men det fungerar inte. Får bara felmeddelandet att "pga ett fel kan inte enheten installeras och kan därför inte användas på rätt sätt". Tja, något liknande i alla fall…
Jag tog min gamla externa, som jag haft i denna datorn innan, satte in den… …samma felmeddelande.
När jag går in och försöker uppdatera drivrutinerna på varje USB-enhet (som datorn kallar för okänd enhet) så får jag meddelandet att jag redan har den nya drivrutinen. Jag har 6 USB-enheter (varav 2 sammansatta) och alla heter "okänd enhet".
Någon som har tips?
Jag har försökt att gå in på hemsida hos resp tillverkare, men där finns inga installationsfiler att ta hem…
Tacksam för svar snarast!
P.S Den gamla har jag cd till, men det är endast manualer på den. Den nya levererades utan skiva. D.S.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Sätt in löst USBkort.. det är hur vanligt som helst att USBportarna krånglar.
Har satt in det på flera datorer.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
*SUCK*…
Inte en till del att köpa in… Jag blir tokig på denna stationära…
CD/DVD-brännare (naturligtvis)
Grafikkortet kaputt…
2 veckor senare: ljudkortet kaputt…
För ca halvåret sedan: fläkten kaputt och därmed också hela "elrummet"…
För 2 veckor sedan: trådlöst nätverkskort…
Kan det ha med strömförsörjningen att göra?
Hade nämligen Mobilt Internet innan, men behöver ju inte det nu längre… Tänker på om problemet kan ha med det nya nätverkskortet att göra…
En MYCKET dum fråga: Kan jag använda kabeln till det mobila internetet och sätta i den externa hårddisken? Där finns 2 usb-kontakter på den kabeln för extra strömförsörjning… 
Mitt mobila internet fungerar i USB-portarna… Installationen startade direkt…
Jag blir tokig på sådant här…
Har haft felsökaren igång, uppdaterat drivrutiner, avinstallerat och ominstallerat igen, inaktiverat och aktiverat… Jag har gjort allt jag kan komma på.
Jag får dra slutsatsen att det är strömförsörjningen… 
Får väl gå och köpa en liten adapter till den externa hårddisken och se om det fungerar, annars är det att införskaffa löst USB-kort…

Jupp det handlar vad jag förstår om strömförsörjningen till USBpotarna.
Ibland kan man få igång saker genom att dra ur kablarna och sätta i dem igen.. skulle vara någon oxid då altså.
Men när sakerna sitter på moderkortet finns ju inte mycket att dra ur.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du nämde aldrig om den externa hårddisken är 2.5" eller 3.5".
Är det 3.5" så kan du glömma att USB-porten orkar driva den. Då måste du ha extern strömadapter till hårddisken.
Är det en 2.5" så skall en USB-port orka driva den så länge det bara är 2.5" disken kopplad till den porten.
Helt klart bör det vara strömmingen som felar…
Det är 2.5"…
Jag provar med att köpa en adapter till den och ser vad som händer… Annars får jag kontakta reparatören som satte in ny el i den…
Vad är UPS?
Ska se om jag stavar rätt nu. Uninterruptable Power Supply. Dvs en liten låda med inbyggt batteri som filtrerar spikar/störningar etc på nätet. Blir det strömavbrott så tar batteriet över tills dess att strömmen kommer tillbaka, eller att batteriet lägger av.
Fördelen med UPS är att den ger fruktansvärt ren ström (beroende på modell och prisklass) och den skyddar mångt och mkt elektrisk utrustning. Ju stabilare ström, ju stabilare dator etc.
Det man betalar som kund, är kapaciteten på UPS och vilken level UPS skall rena strömmen. Nu har jag inte läst på om UPS sen jag hade en för 100 år sen, men då var level9 den värsta.
Då på den tiden så delades UPS in i level 1-3, 1-6 och 1-9 om jag minns rätt. Eftersom jag nu oftast surfar med bärbara så har jag inte brytt mig om att köpa nya batterier till min UPS, då en bärbar med batteri i, är en UPS, fast utan filtrering då da.
#7: År det inte rent av så att man alltid kör på batteriet? För annars blir det ju svårt att få den helt avbrottsfri. Om man låter ett batteri driva en växelriktare medan man hela tiden laddar batteriet från elnätet så blir det ju garanterat avbrottsfritt och om ”strömmen går” blir då det enda som händer att batteriet inte längre laddas. Man behöver därmed inte ”växla över” till något och man slipper därmed eventuella strömspikar som kan ha samband med byte av strömkälla annars.
Vet inte om det brukar fungera så, men det borde ju det, tycker jag spontant, efter att ha jobbat med liknande produkter fast till helt andra användningsområden i cirka 8 år…
Självklart drivs den av batteriet hela tiden. 
Aha… Då förstår jag… Tack för förklaringen.
Alltid lär man sig något nytt… 
#9: Okej, då är jag med… Det var bara ordmärkaren i mig som larmade där, tydligen…
;P

Ville bara säga att det funkade med ett USB-kort…
Nu hinner jag inte med… Var en uppgradering med i paketet till 3:an, så nu går det undan i kablarna här…
Tack för tipset, att jag inte tänkte på det själv!