Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6726 ggr
Stephanie
2010-09-07 19:46
0

Ringa från datorn

Jag jobbar extra med marknadsundersökningar, vilket innebär att jag sitter och ringer upp folk och ställer frågor. Nu vill jag jobba hemifrån, men behöver någon lämplig lösning för själva ringandet…

Att sitta och hålla i en telefonlur i flera timmar, medan man försöker anteckna med andra handen är ingen hit, därför vill jag kunna använda mitt headset. Det lättaste hade varit att ringa direkt från datorn och min spontana tanke var då Skype, men tyvärr verkar de rätt dyra när det gäller att ringa mobiltelefoner, vilket händer att jag gör ibland.

Så nu letar jag lite förslag - antingen hur jag kan ringa från datorn, eller hur jag kan ha ett vanligt telefonabonnemang, men ändå använda mitt headset. Har någon ett förslag?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Inkanyezi
2010-09-07 20:32
0

Jag tycker att Phonzo är en ganska bra lösning. Du kan ställa in vilken SIP-klient som helst att använda abonnemanget, och det kommer direkt ut på det fasta nätet. Till skillnad från Skype använder Phonzo SIP, som är standard för IP-telefoni, och det är billigt.

Om du använder telefondosan som de har, kan du dessutom koppla en vanlig telefon och få ringsignal när du blir uppringd. Det är klart billigare än Telia eller Comhem, så man kan skippa fasta linan om man har bredband (Comhem har SIP-telefoni, men låst till deras modem). Det finns telefoner som man kan ha headset till.

Stephanie
2010-09-07 20:53
0

Det där var lite grekiska för mig Tungan ute Vad menar du med SIP-klient? Såg att de har en "PC-telefon" som man kan köpa för 49kr, så det verkar ju som om jag skulle kunna ringa från datorn med den.

Gnidde
2010-09-07 22:13
0

Det fins vanliga telefoner med enbart hedset. Jag hade en sådan telefon i många år nar jag satt på felanmäla på mitt jobb. smidigt och enkelt att ringa med och samtidigt skriva på dator eller för hand.

Hälsningar Gnidde.

Inkanyezi
2010-09-07 22:22
0

SIP är en standard för IP-telefoni, och vettiga operativsystem har en klient för den standarden installerad från början. I Linux får man vanligen med Ekiga, som kan användas som en vanlig telefon, via datorn, bara man har en mikrofon och något att lyssna i. Ett headset gör det så klart enklast.

Man behöver inte ha den kopplad till datorn, utan man kan ta ut den direkt via sin router, med en telefonbox, och då kopplar man in vilken telefon som helst, exempelvis en som man kan ha headset på.

Fördelen att ha den direkt i datorn när man sitter och ringer många prospektiva kunder, är att man kan slå numret på datorn eller kopiera det ur en lista. Man har alltså en liten bild av en telefon på skärmen där man slår numret på vanligt sätt, endera genom att klicka på bildens knappar eller att använda numeriska tangentbordet, eller genom att kopiera numret från en lista, vilket är enklast om man ringer upp via lista och om man sedan lägger in det i kontaktboken kan man ha anteckningarna där och ringa direkt från sin kontaktbok.

Man kan alltså göra inställningarna för Phonzo i exempelvis Ekiga och ringa från datorn i stället för via en telefon.

powderpuff
2010-09-08 15:14
0

Till min trådlösa hemmatelefon har jag ett headset som ingick när jag köpte den så det finns en sådan enkel lösning också Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[kalelo]
2010-09-08 18:08
0

finns ju alltid skype, men på skype kan man inte ringa på kredit däremot, inte vad jag vet iaf

Stephanie
2010-09-08 18:56
0

#6 som sagt, Skype var alldeles för dyra med en minutkostnad på 2,60kr till mobil.

Phonzo verkade relativt billiga, men funkar dom bra? Jag har aldrig hört talas om dom förut.

Inkanyezi
2010-09-08 19:40
0

Jag har haft Phonzo i fyra år och har inget att klaga på.

Stephanie
2010-09-08 22:38
0

Det låter ju bra i alla fall! Skrattande

Tom-B
2010-09-17 11:46
0

Nu har jag skaffat Phonzo. På din rekommendation Inkanyezi.

Så funkar det inte, så vet jag vem jag skall skälla på.

Jag har det trådlösa Net1, men fick lov att skaffa riktantenn för att få hyfsad IT-uppkoppling. Hoppas att Phonzo funkar med detta.

Leverans i nästa vecka. Jag återkommer med rapport.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Inkanyezi
2010-09-17 11:55
0

Förutsättningen för att Phonzo ska funka med trådlöst Internet är att förbindelsen är öppen ständigt, eftersom du annars inte kan bli uppringd. Jav vet inte hur Net1 är i det avseendet; det skulle kunna funka också utan ständig koppling om IP är fast.

Phonzos server måste alltså ständigt ha kontakt med telefonroutern för att man ska kunna bli uppringd. Jag hade en tid 3 för trådlöst Internet, och där funkar det inte, eftersom 3 kopplar ner vid inaktivitet.

Stephanie
2010-09-17 12:07
0

Hur tar man reda på om den kopplar ner? Jag har aldrig tänkt på det.

Jag kommer ju visserligen bara använda den för att ringa själv, och då spelar det ingen roll. Men det kan vara bra att veta Glad

Inkanyezi
2010-09-17 12:28
0

Det är knepigt att se, men jag gissar att det gäller fler av 3G-operatörerna. Telenor vet jag att de kopplar ner, men man behåller sin IP. Om man själv stänger av, får man en ny IP nästa gång man kopplar upp, men om man från en annan dator söker den IP som datorn har när den är nerkopplad, så får man inte kontakt.

Det är nog ganska svårt att se om man blir nerkopplad; det är lättare att med något knep hålla förbindelsen öppen, exempelvis pinga med jämna mellanrum. Den kopplas inte ner förrän efter en liten stund, och man kan prova sig fram för att se hur ofta man måste ge något litet pip ifrån sig för att linan ska hållas öppen.

Tom-B
2010-09-17 12:55
0

Mitt Net1 tycks vara i stort sett ständigt uppkopplad.

Lampan för kopplingssignalen lyser ständigt grön. Dock händer det, oavsett om jag jobbar på datorn eller ej, att kontakten mellan modem och dator helt plöstlig upphör. Trots att signallampan är grön. Och ny koppling får jag inte utan att stänga modemet och slå på igen. Vad kan det bero på.

En fråga till. Har det någon betydelse vilken hastighet man prenumererar på. Jag spelar inte, tittar nästan aldrig på film etc. Därför har jag lägsta möjliga uppkopplingshastighet, max 3,75. Har denna hastighet någon betydelse för telefonen.

Sista frågan kan kanske också vara av intresse för Stephanie.

Jag fick just ett svar från Phonzo på frågan om Telefonsvararen fungerar även om modemet är bortkopplat. Fick svaret att Telefonsvararen är inkopplad även om modemet inte är online. Då kan man ju ha ett besked där att ringa mobilen. Telefonsvararen är gratis.

Jag frågade sent igår kväll. Fick svar nu. Snabb och bra service

Tom

Tom-B
2010-09-19 16:33
0

Hastighetskravet hos Phonzo har jag nu hittat.

Bredbandet skall ha minst 128 kbps för att fungera tillfredsställande.

Tom

Tom-B
2010-09-21 00:48
0

Jag har nu anslutit telefonen till Phonzo. Jag blir dock inte helt inkopplad förr än på torsdag. Jag kan ringa ut, men samtal utifrån går fortfarande till gamla linjen.

Det funkar iaf alldeles utmärk så här långt. Och jag kan ta adaptern och telefonen med över hela världen och ringa från mitt eget telefonnummer. Bara jag har en bredbandsrouter att koppla till.

Men det verkar som om datorn blir lite slöare, men stabilare, med telefonen inkopplad.

Tom

Stephanie
2010-09-22 14:14
0

Nu har jag hittat något som heter T3 som verkar rätt ok. 99kr i månaden för gratis samtal till fast telefon och 0,99kr till mobil.

Nån som vet om dom är bra? Tydligen kan jag då använda ett program på datorn som heter x-lite, som verkar vara gratis.

Tom-B
2010-09-22 14:39
0

Har du jämfört med Phonzo?

Jag betalar 29 kr per månad. Och låga samtalsavgifter. Och flera tillägg är gratis.

Jag kan t o m få 0 kr i månaden, men då stiger samtalsavgifterna.

Allt beror ju på hur mycket man ringer.

Iaf har Phonzo en snabb och bra kundsupport.

Tom

Stephanie
2010-09-22 21:20
0

Det blir ju rätt mycket samtal, och även om de flesta är till fast telefon, så kanske det blir 500min till mobil i månaden. Det blir då 500*1,19kr = 595kr bara för det. Men i alla fall - enligt mina beräkningar skulle Phonzo home hamna på ca 1140kr i månaden, Phonzo basic 1230kr i månaden och T3 ca 600kr i månaden.

På T3 är det gratis att ringa fast, och lägger man till 24kr till månadsavgiften så kostar mobilsamtal 0,99kr/minut. Så än så länge verkar det vara det bästa alternativet.

Tom-B
2010-09-23 13:07
0

Då verkar ju T3 det bästa alternativet ekonomiskt.

Hoppas du hittar någon som provet T3 och kan ge rekommendation.

Jag är iaf supernöjd så här långt med Phonzo. Jag tog med mitt gamla nummer, vilket gjort att det dröjt med inkopplingen för inkommande samtal, men det sker idag. Då skall jag kolla närmare funktionen.

Jag har nämligen ett litet aber, stundtals har jag väldigt dålig IT-mottagning på det trådlösa modemet, men när jag ser att jag har som lägst skall jag testa telefonen.

Tom

Stephanie
2010-09-23 15:00
0

Blir det bra ljud och så?

Tom-B
2010-09-23 15:19
0

Ja, t o m med min svaga uppkoppling. Men jag har inte testat ännu när det är som svagast mottagning på modemet.

Jag har också jättedålig mottagning med mobilen, får gå ut i trädgården och prata i den.

Jag testade nyss att ringa utifrån på mobilen, och ringsignalen gick fram snabbt och klart. Då jag just nu är ensam hemma kunde ingen svara.

Skall nu strax fixa Telefonsvararen.

Tom

Kefa
2010-09-23 16:09
0

Har i flera år använt mig av Telavox, fungerar utmärkt.