Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5550 ggr
[Woozy]
2010-09-19 11:23
0

Google Chrome - Se använda URL

Testar Chrome för tillfället då det börjar finnas ok extensions. En fråga till er som kan Chrome. Hur ser man tidigare URL i adressfältet? Andra webläsare har ju en liten rullgardinsmeny i form av en pil där man kan se tidigare URL.

Nån som kan hjälpa en gammal räv?

Tom-B
2010-09-20 15:43
0

Jag testar också Chrome, och trivs bra än så länge.

Tidigare nerladdade webbsidor hittar du, om du uppe till höger om adressfältet klickar på den lilla skiftnyckel, och därefter på Historik.

Det kanske finns fler och enklare sätt. Vad vet jag.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Woozy]
2010-09-20 15:47
0

Tack för svaret, men jag pallar inte att trycka på flera "flikar" och öppna fönster för at se historiken. Jag vill ha en pil vid adressfältet man trycker på så rullgardinen åker ned och visar de senaste URL man nyttjat..

Synd att en sån självklar funktion inte finns i Chrome. Jag ska googla och se om jag kan hitta nåt tillägg… Tungan ute

guraknugen
2010-09-20 18:53
0

Fast å andra sidan är det ju bra att inte alla webbläsare är lika. Chrome är väl helt enkelt inte för dig…

Finns säkert någonstans man kan skriva och önska sig nya funktioner. Vet inte hur bra Google är på att följa upp synpunkter från användarna, men man kan ju alltid försöka.

[Woozy]
2010-09-20 21:59
0

Jag är ju ett fan av FF, men ville ge Chrome en chans bara… Cool

guraknugen
2010-09-20 22:31
0

#4: Bra tänkt. Om man inte är nöjd kan man ju testa igen om något år eller så. Allting förändras ju. Själv trivs jag inte heller med Google Chrome, även om den har sina poänger. Vanans makt…

Ello
2010-09-20 23:30
0

Högerklicka på bakåtpilen i övre vänsterhörn, så åker rullgardinen ner 
med sist besökta sidor.

Tom-B
2010-09-21 00:42
0

Det #6 föreslår funkade snabbt och direkt.

Men hur i all världen ska man kunna känna till alla dessa finesser som finns i olika program. Finns det någon liten bra användarbibel med allt för Chrome?

Tom

[Woozy]
2010-09-21 01:10
0

Tack…!!!   Skrattande

En fråga till om det är ok.. Hur tusan importerar man bokmärken i Chrome? Har letat som en idiot men ej hittat vart och hur man importerar. Får jag ordning på det här så kanske jag testar Chrome ett  tag till.. Tungan ute

Lynxx
2010-09-21 01:28
0

Klicka på skiftnyckel t h om adressfältet - välj bokmärkeshanteraren fr rullgardinsmenyn.

Klicka på Ordna uppe t h & välj Importera bokmärken fr menyn.

---------

Det förutsätter att du har sparat (säkerhetskopierat) bokmärken fr ff i ngn mapp på datorn.

Detta gör du med: Bokmärken - Ordna bokmärken (alt. Crtl+Shift+B)

Så har du valet: Importera och säkerhetskopiera högst upp.

/L

[Woozy]
2010-09-21 01:33
0

"9

Ahhhhh Jag har varit där inne och kikat så ögona blöder med missa den lilla rullgardinsmenyn..  Tack för hjälpen… Glad

Lynxx
2010-09-21 01:49
0

U'r welcome :-)

/L

"Måttlighet är bra - så länge den inte går till överdrift"

[Woozy]
2010-09-21 01:59
0

Här hitta jag "historyknappen". Glad

Länk

Med lite tillägg så blir ju Chrome lika underbart som FF. Cool

[Woozy]
2010-09-21 02:05
0

Fel av mig… Fel länk.. Skäms

[Woozy]
2010-09-21 10:52
0

Äntligen hittade jag det jag saknat.

Var bara tvungen att dela med mig.

https://chrome.google.com/extensions/detail/fbmkfdfomhhlonpbnpiibloacemdhjjm

[Beavis]
2010-09-26 03:43
0

Jag har testat Chrome ett slag och har säkert inte hittat alla underbara finesser som de trendmedvetna verkar älska? Men jag föredrarnog faktiskt FF eller t om IE före den då den e krånglig och favoriter och annat är skumt. verktygen annorlunda mm Visserligen kul att de försöker nya tag och inte klonar netscape som alla andra men ändå.

Det har blivit Firefox igen.

Lynxx
2010-09-26 03:56
0

Jepp - ff har de tillägg som ja behöver, men inte hittar till de andra.

Den e mest anv.vänlig för mig.

/L

[Woozy]
2010-09-26 09:55
0

Jag kan bara instämma med #17 och #18, men envis som jag är så ger jag fortfarande Chrome en chans Tungan ute.

Anledningen att jag fortfarande envisas med Chrome är att den har sandbox-teknik om jag inte har missförstått det hela. Vissa experter säger att IE (senaste version) är svårast att ta över användarens dator (om man ställt in IE rätt) och om så är fallet har jag inte den blekaste aning om.

Det som är lite jobbigt med IE är att det saknas tillägg som filtrerar reklamen och alla cookies den sparar. Nu har ju "hackers" kommit på en teknik som gör att man kan tvinga en dator att behålla cookiesen etc. Vad är nästa grej?

Snabbhet är inte allt för mig när jag väljer webläsare. Kontroll är det viktigaste för mig och där ligger FF i topp med alla sina tillägg, men de andra tillverkarna ligger hack i häl nu (äntligen).

Jag kör på med Chrome tills FF4 kommer. FF4 skulle ju tydligen va väldigt mkt snabbare än FF3 i betatesterna som gjorts på FF4. Tungan ute

Tom-B
2010-09-26 23:17
0

Jag har inte så stort behov av olika Tillägg, men ju fler man upptäcker desto större "behov" får man.

Naturligtvis är det många som vill ha helt andra Tillägg än vad jag letar efter, och det är ju möjligt att dessa inte finns på Chrome. Men jag börjar tvivla. Svårigheten ligger nog mest i att hitta dem. Jag hade t ex svårt att hitta reklamblockeraren Adblock för Chrome. Men jag gick in på Google och lät detta leta fram det.

Jag är relativt ny med Chrome, men trivs alldeles utmärkt. Jag är alldeles nyss nybörjare på Ubuntu, och nu trivs jag ännu mycket bättre. (Tack för alla tips för hur Linux/Ubuntu skulle instaleras. Fick dem i en annan tråd.)

Ubuntu och Chrome i samarbete har gjort min dator VÄLDIGT mycket snabbare. Naturligtvis finns det väl här, som på alla ställen, någon liten skönhetsfläck, men än så länge väldigt liten.

Min svårighet, och förmodligen för många fler, är att hitta finesserna, och att lära sig var alla de saker finns, som man varit van vid att jobba med i Win7/EI8 etc. Firefox har för mig helatiden varit visserligen trevligt, men ack så trögt.

Jag kommer definitivt att fortsätta pröva Ubunty/Chrome/OpenOffice, förmodligen för evigt (känns det som nu).

Tom