Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 975 ggr
Staffan
0

Bloggar...

Antalet människor som "bloggar" har verkligen exploderat det senaste året. Inte minst i USA där snart där nu dessutom 9 av 10 företag har skaffat sig bloggar för att skapa uppmärksamhet och möjlighet till marknadsföring. 

Men vad tror ni om bloggen? Är det en företelse som kommer att få lika mycket uppmärksamhet i framtiden? Eller är den en fluga som kommer försvinna och ersättas med någonting annat?

Mvh // Staffan

poike
0

Bloggar kommer bli långt mycket större än vad det är idag. Konceptet är fenomenalt. Det är ett väldigt behagligt sätt att läsa vad folk har att säga. Och det gör det så extremt enkelt för vem som helst att kunna publicera information på ett proffsigt sätt. Skaparglädjen kommer fram. Det må vara allt från personliga dagböcker till företag som vill berätta om sin verksamhet. Själv gillar jag bloggar som handlar om ett ämne eller en viss typ av ämnen.

Medierna kommer även att få anpassa sig och vässa sig. För vad läser man helst, en medelmåttig journalist eller en person som är inne i en bransch och delar med sig av sina expertkunskaper på sin fritid av ren självtillfredställelse?

johan
0

Jag tror också mycket på bloggar. Själv är jag intresserad mycket av programmering och Microsoft Office och jag kan dagligen följa utveckling av den kommande versionen av Office. En journalist kommer aldrig kunna förmedla lika mycket och lika bra information som utvecklarna av programmen kan.

Jag skulle gärna läsa liknande bloggar om andra ämnen, t ex från filmskapare, skådespelare, fotografer och kanske till och med politiker.

Mvh // Johan

Staffan
0

Jag håller med er, det som är så bra med bloggar är att vettiga och bra människor kommer tills på en plats där dom får säga exakt det dom vill….

// staffan

mans
0

Bloggen i sig är en väldigt flexibel publiceringsform, vilket gör att den lär finnas kvar även i framtiden. Det jag har svårt att förstå är varför alla behandlar det som en nyhet. Vad är det för skillnad mellan en blogg och en krönika? Det är egentligen en urgammal textform som bara fått nytt namn, men det kan man väl strunta i egentligen.

Jag tror att vi kommer att få se en stor bloggdöd under 2006, framförallt från de "etablerade" medierna. Dock tror jag att många företag kommer att låta/tvinga sina Medarbetare att blogga mer för att förbättra kommunikationen utåt.

Kaj
0

Att blogga är ett sätt att kunna utrycka sig demokratiskt. Alla fria medborgare är vana att kunna få säga sitt. Att kunna göra detta elektroniskt t ex genom blogga ökar ytterligare medborgarens rätt att utrycka sina åsikter. Det gör att bloggarna kommer att bli ett allt mer viktigt redskap i demokarier framöver. jag kan lätt se att inför valet 2006 i Sverige så kommer alla partier att ha bloggar där deras intressenter kan få utrycka sig

Niklas
0

För mig är blogg bara ett hemsideformat. Dock bra.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

charlie
0

Det enda som är lite jobbigt med vanligheten i det hela, är att man i (mitt fall Amerikanskt mjukvaruföretag) förrutsätter att det är en del av av ens arbete. Att bevaka och skriva egna bloggar om ens produkt.

Dessutom så har dessa bloggar blivit lite av en pajkastningstävling.

---

Staffan
0

Artikel på Aftonbladet idag:

> Bloggar - forum för vuxenmobbare

// staffan

Pia
0

Jag har inte alls varit intresserad förut, det skrivs så otroligt mycket ointressant i alldeles för många bloggar - eller så har bara jag andra behov och krav:) Annes matblogg är ju så fin, välgenomtänkt och proffsig, så det var när jag fick upp ögonen för den som jag kikade vidare. Min favorit är denna, som passar min lätt yrkesskadade själ, med sin ironiska, strama humor på gränsen mellan sanning och fantasi. Man blir både glad och ledsen av den, och väldigt nyfiken på vem som skriver…

Annars så tycker jag det finns många överreklamerade bloggar, artikeln i #8 sammanfattar det hela väldigt bra…

Men det är ett intressant fenomen visst, men som så mycket annat, inget som passar alla…

poike
0

HA HA HA HA HA!!! Hon skriver för AFTONBLADET! Hur kan någon som jobbar på den tidningen klaga på att debattnivån på bloggar är låg?!!! En blogg är i alla fall bara en enkel webbsida. Aftonbladet är en av Sveriges största mediaaktörer med allt från tidningar till tv, och har ett enormt genomslag på vad folk läser och tycker. Och deras nivå ligger någonstans nere i kloaken.

Staffan
0

Urberg i glasbygge, eller hur? :)