Ubuntu/Win i starten
Jag har som väl de flesta använt och vant mig vid Windows, och vill ännu ett tag behålla detta, samtidigt som jag nu håller på att pröva Ubuntu, och är väldigt nöjd.
Men en sak:
Vid datorns uppstart kommer en bild med valmöjligheten Windows 7 och Ubuntu. Där står Windows överst, och är jag inte påpasslig, så är det Win/7 som startar upp.
Kan man på ett enkelt sätt (jag är lite för okunnig att våga rota i BIOS och annat) att få dessa två att byta plats, så Ubuntu står överst, och är därmed det som automatiskt startas?
Eller kan man göra på något annat sätt? "Gömma" Windowsknappen temporärt?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Jag tror att du kan redigera filen /boot/grub/menu.lst med en texteditor, men du måste köra i su-läge. Enklast kanske att kopiera /boot/grub/menu.lst till din hemmamapp och göra ändringen där, och sedan kopiera över den till /boot/grub/ med sudo.
Det finns en beskrivning på:

OK! Jag skall göra ett försök. Tack!
Tom
#1: Har han senaste versionen av Ubuntu finns ingen menu.lst, eftersom senaste Ubuntu använder Grub 2 och inte Grub 1. Istället används en fil som heter /boot/grub/grub.cfg, men den ska man inte ändra i själv.
Kollade lite i filen och kom fram till att det verkar som att det funkar så här:
I mappen /etc/grub.d finns ett antal filer. I mitt fall heter de:
00_header
05_debian_theme
10_linux
20_memtest86+
30_os-prober
40_custom
README
Varje fil, förutom README, motsvarar en rad i din meny som du får upp vid uppstart och de körs i den ordning som de ligger. Vet inte vad filen heter som motsvarar Windows-valet, för jag har inte WIndows på min dator, men kanske något i stil med 10_otheros (”other OS”) eller liknande. Tanken verkar vara att man ändrar siffrorna i filnamnen för att det ska bli den ordning man önskar. Ändra dock inte namnet på 00_header och låt inget annat filnamn börja på 00.
Ska tillägga att jag inte testat detta själv och vet inte om det kommer att fungera, men jag hade i alla fall testat att byta namn på den fil som verkar ha med windows att göra och låta den få ett högra nummer än den fil som verkar ha med Ubuntu att göra. Detta måste man göra som ”root”, eller ”administratör” som det heter på Windows-språk. Det kan man göra på många sätt, exempelvis genom att starta filhanteraren (som i Ubuntu heter Nautilus) från en terminal genom att göra följande:
- Klicka Program ? Tillbehör ? Terminal
- Skriv följande i terminalen:
gksudo nautilus - Leta dig fram till /etc/grub.d
- Byt nummer på en av filerna enligt vad jag försökte beskriva ovan
Därefter verkar det som att man måste köra grub-mkconfig för att ändringarna ska ”fastna” och då är det väl bara att öppna en terminal igen och skriva:
/usr/sbin/grub-mkconfig
Hur som helst, innan du gör något, exakt vad heter filerna du har i /etc/grub.d på din dator? Kanske enklast att ta det steg för steg ett steg i taget…

Jaha! Det där verkar ju sk-tenkelt
. För en som inte begriper mycket.
Men nu har jag iaf fall fått lite riktlinjer, vilket jag tackar för. Och så har jag en kompis som iaf är bra mycket bättre än jag själv. Så vi skall försöka lösa det gemensamt.
Tom
#4: Just det där med Grub är kanske inte så enkelt i och med att det ligger ”utanför operativsystemet”, så att säga. Det verkar inte som att någon orkat skapa något grafiskt program för att göra inställningarna heller, vilket i och för sig säkert skulle vara fullt möjligt.
Men som sagt, vi kan ju ta det steg för steg, ett inlägg per steg, så att säga.
Steg 1: Klicka Platser ? Dator, dubbelklicka Filsystem, dubbelklicka på mappen som heter ”etc” och dubbelklicka till sist på mappen som heter ”grub.d”. Vad heter filerna som ligger i denna mapp?
När jag vet det kan jag fundera ut vad steg 2 ska vara…

Och steg 2 bör rimligen innehålla en metod att återställa systemet så att det funkar igen om det skulle skita sig.
Man kan starta på Ubuntu-skivan, eller kanske hellre på en sticka, där man har sparat den ursprungliga konfigureringsfilen, så att man vid behov kan kopiera in den där den ska vara om man får problem att starta systemet.
Ja, säkerhetskopior är ju aldrig fel.

Jag är tacksam för att få återkomma vid ett senare tillfälle. Tiden räkte inte till just nu.
Vi hörs1 Ha det gott!
Tom