Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 4449 ggr
Jalking
2010-09-29 02:33
0

Ubuntu systemkrav?

Jag hämtade och brände Ubuntu 10.nånting till CD här om dagen. Har börjat testköra lite på min några år gamla stationära…

Syrran ringde och hade datorproblem. Startar inte Windows alls. Av hennes beskrivning anar jag att hårddisken har gett upp. Tänkte testa att starta den med Ubuntu-CD:n och se vad jag kan hitta. Men… datorn är inköpt 2002 och var nog redan då lågprestandamodell. Har inga data om RAM, processor mm. Orkar en sån antikvitet starta Ubuntu tro?

Inkanyezi
2010-09-29 09:38
0

Om det bara finns tillräckligt minne så startar den. Annars kan man använda Puppy, exempelvis Exton Puppy, som är på svenska. Ubuntu går att köra på datorer från nittiotalet också.

För det mesta räcker minnet om datorn har kört Windows NT4 eller senare (2000, XP). Jag har aldrig kört med mindre än 256 MB, men det har räckt också när lite används till grafiken.

Rekommenderade systemkrav finns på https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements men det går, fast trögt, med mindre dator än så. Jag har kört på P2 och P3, och det är faktiskt inte plågsamt trögt på en P3 350MHz när man väl har kommit igång. Puppy vill ha minst 95 MB minne och är ruskigt snabbt även på en äldre processor.

Jalking
2010-09-29 10:42
0

Tack för svaret!

Det verkar som om det skulle gå med Ubuntu, men jag ska ta och kolla Puppy och ev. bränna en skiva.

Inkanyezi
2010-09-29 12:01
0

Puppy går bra att köra från sticka, om datorn kan starta från USB. Verktyget för att montera skivor i Puppy är suveränt, men det kan ta en stund att vänja sig vid att Puppy inte vill ha dubbelklick. Ett klick öppnar ikonerna.

Jalking
2010-09-29 12:25
0

Enkelklick har jag inga problem med. Har alltid haft Windows inställt på det viset.

guraknugen
2010-09-29 19:15
0

Kommer ihåg när jag testade Puppy, eller egentligen var det Pupeee, men det är samma grund. Innan jag fattade att man skulle enkelklicka undrade jag varför jag alltid fick upp två fönster när jag dubbelklickade på en mapp… Och det gick ju så fort också, så att det var nästan så att första fönstret var uppe och klart innan jag hade dubbelklickat färdigt… Fast detta var på min vanliga bärbara från slutet av 2006, den som jag sitter vid just nu, så den är ju inte överdrivet trög direkt, även om det hänt en del sedan 2006.

Min första dator (som jag dock aldrig testat Linux på) var från 1998 och hade 256 MiB minne så jag antar att chansen är stor att en dator från 2002 har mer minne än så.

guraknugen
2010-09-29 19:22
0

#0: Det var troligen version 10.04 som du brände. Canonical släpper två stora Ubuntu-uppgraderingar per år och dessa brukar släppas i april respektive i oktober, med undantag av version 6.06 som släpptes i juni 2006. Siffrorna betyder helt enkelt ”år.månad”, så 10.04 betyder 2010 april. 10.10 lär ju då komma nästa månad och vad jag hört vill man gärna släppa den den 10 oktober, alltså 10-10-10. Ska bli intressant att se om det blir så…

Jalking
2010-10-01 02:45
0

Syrrans antika dator var ganska märklig.
Försökte starta den "normal". XP-loggan kommer på skärmen, sen en blåruta med felmeddelande under ca 0,3 sek och sen startar den om med menyn där man kan välja "normal", felsäkert läge mm. Även star i felsäker läge, senaste fungerande mm ger samma symtom.

Testade med Ubuntu-CD och körde från skivan. Hittade inget promblem med minne eller hårddisk (som jag misstänkte kunde vara felorsak).
Tänkte då att Windowsinstallationen har blivit skadad på något vis. Efter en kontroll att hon inte hade några viktiga filer i datorn som borde räddas så försökte jag starta med recovery-CD:n. Men se… det gick inte! Då skiter den fullständigt att det sitter en CD i och försöker starta från HD:n igen. Testade med en annan XP recovery med samma resultat. Testade Ubuntu-CD:n igen och det funkade.
Datorn verkar helt enkelt inte tycka om Windows längre. Skumt!

Inkanyezi
2010-10-01 12:35
0

Om syrran tycker om Ubuntu så är ju lösningen enkel.

Jalking
2010-10-01 12:53
0

Tyvärr inte. Hennes son behöver dessutom Windows för sitt skolarbete med de vanliga officeprogrammen. Finns förresten bokföringsprogram på svenska för Ubuntu. Syrran är egen företagare och kommer nog med tiden att inse att hon behöver något sånt. Jag vet väldigt lite om den typen av program.

Lösningen var faktiskt ännu enklare. Jag lyckades övertyga henne om att det är nog dags att köpa ny dator. Sen hindrar ju inget att man ändå installerar Ubuntu på antikviteten och hon kan ha den som sidodator. Sonen kanske kan hitta något kul att göra i Ubuntu.

Inkanyezi
2010-10-01 13:01
0

De vanliga officeprogrammen kan faktiskt ersättas men OpenOffice.org utan problem och med kompatibilitet så att man kan samarbeta med dem som har Windows med Microsofts produkter.

När det gäller bokföring finns en del. Jag skulle titta på JFS om jag var ute efter ett sånt program.

Jalking
2010-10-01 13:46
0

Jodå,  jag känner till Openoffice och använder det själv en del, men sonen är i det stadiet att han lär sig genom att steg för steg göra som fröken har sagt. Då ska man nog ha exakt samma program.

Har just pratat med syrran, och tills vidare blir det no ändå en Ubuntinstallation. Datorköp skjutet på framtiden.

guraknugen
2010-10-01 18:09
0

Tycker det är lite konstigt att man lär ut ett specifikt program istället för att hålla sig på en mer generell nivå. Kan knappast vara positivt för kreativiteten hos eleverna, tror jag.