Datorn iFokus

Datorn

Etikett: programvara
Läst 1395 ggr
[YlvaP]
0

Vill redigera en film

Hur gör jag för att redigera en film jag spelat in. behöver korta ner den så att den inte är så stor för uppladdning på Videofy.

Har inget som heter Moviemaker i datorn som jag fick tips om.

guraknugen
0

Det man inte har kan man ju alltid installera. Om man vill förstås. En sak kan du i alla fall vara säker på: Vill du redigera film och inte har något filmredigeringsprogram så måste du installera ett. Sedan om du väljer Windows Movie Maker eller ett riktigt program är kanske en annan sak. Widows Movie Maker är ju gratis, men det finns ju andra program som också är.

[YlvaP]
0

Har du någon bra att komma med? Jag frågar här eftersom jag inte vet någon annan.

guraknugen
0

Nja, jag svarade bara generellt eftersom jag inte har någon som helst koll på vad som finns för Windows, då jag inte använder Windows själv. De program som brukar anses vara bra är ju ofta ganska dyra, så har man ingen koll kan man ju börja med något som är gratis. Gör man inget avancerat duger det säkert ett tag tills man vuxit ur det, och när det händer vet man kanske mer vad man vill ha.

Det enda gratisprogram för videoredigering för Windows som jag känner till är ju just Windows Movie Maker, så varför inte prova med den? Om du inte gillar den, så kan du ju skriva igen och berätta vad du tyckte var dåligt och vilka ”krav” du har, så kanske någon vet något program som uppfyller det.

På den tiden jag hade Windows så använde jag Windows Movie Maker lite, men det var några år sedan och jag upplevde det som segt och primitivt och att filformatstödet var nästan obefintligt, men det kan ju ha hänt en del sedan dess, så det är bara att testa. Tycker du att det är dåligt så har du i alla fall inte förlorat några pengar på det.

[YlvaP]
0

Skrikandes Gillar inte Windows 7. Men iaf så laddas den ner nu och msn och allt sånt kommer med.

Det jag vill ha "hjälp" med är att förkorta filmen bara. Inget annat.

guraknugen
0

Man måste ju inte använda Windows 7 om man inte vill…

[YlvaP]
0

Vilket skitprogram rent ut sagt. Går ju inte att spara i någon annat format än deras egna. Så rörig var den också.

Får väl ladda filmen på toutube ändå.

guraknugen
0

#6: Jo, jag vet, men många tycks nöja sig med det ändå. Har tyvärr inga förslag på andra program som funkar i Windows. Själv använder jag ett som heter OpenShot. Det är ett ganska nytt projekt, men vad jag sökt mig fram till så finns det bara för Linux, vilket ju passar bra för mig men inte för dig…

Dock verkar det som att det finns i en så kallad Live-version, det vill säga du kan bränna den på en CD och starta datorn från skivan och kan då jobba med Open Shot direkt från skivan. Det lär ju gå segt, just på grund av skivan, men man kan i alla fall bilda sig en liten uppfattning om hur programmet är uppbyggt och vad det kan göra, samt även vad det (än så länge) inte kan göra.

Kanske någon annan har fler förslag. De riktigt bra programmen kostar ju som sagt en slant, men redigerar man ofta kanske det kan vara värt det, vad vet jag?