Altiris Client Service
Jag hade tänkt städa upp lite i startfältet. Jag hitatr då något som heter Altiris Client Service.
Vad är det och är det något jag bör ha kvar i datorn ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det förefaller som om det är något du skall behålla.
Altiris är ett Symatecföretag, men vad programet gör vet jag inte, du får forska själv.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har sett den sidan men har lite svårt att få kläm på vad det egentligen innebär. Jag hoppas något kan tala om det för mig - ingen lång utredning - bara några förklarande ord.

"Altiris service-oriented management solutions provide a modular and future-proof approach to managing highly diverse and widely distributed IT infrastructures. They are open solutions that enable lifecycle integration of client, handheld, server, network and other IT assets with audit-ready security and automated operation."
Altså det är vad jag förmodar ett managementsystem som håller koll på datorerna, hubbar routrar o lite sånt i nätverket, så att datortekniker och ansvariga får rapporter och felmedelande centralt om hur alla datorer uppför sig.
Hur många datorer har du i ditt nätverk?
Jag har 2 datorer.
Det måste vara något som följde med datorn. Jag ahr inte installerat det själv.

När man får en ny dator är största jobbet att avinstalera all skit som följer med på köpet, och sen ställa om datorn så man kan använda den.
Starta programet och kolla om det jkan vara till någon nytta, kolla även i aktivitetshanteraren om det drar mycket resurser.
Sen kan man om man är osäker, bara hindra det från att starta, utifall att det senare skulle visa sig vara det oumbärliga program som tillverkaren anser.

Det är ett program för att en administratör ska kunna ställa in olika saker lätt i nätverket, hur backupp sköts och annat. Det används främst i företagsnätverk. Om det är en hemdator tror jag inte att du har någon större nytta av det.
Du behöver inte avinstallera det, men det kan vara vettigt att inte låta det starta när systemet startas. Kolla vad som autostartas som du inte behöver; ofta kan man få snabbare start.
#6 - det var just detta med autostarten jag tänkte på.
Skall kolla det nu.
Tack för er svar.