Ubuntu är dålig
Har installerat in Ubuntu på min laptop i helgen och den vill inte som jag vill och min vista var bättre på det jag skall rada upp.
Ubuntu gillar inte blogg.se för bilderna kommer inte in i mitt inlägg utan måste alltid ladda om dom två gånger. När jag sedan publicerar mitt inlägg så kommer dubbla bilder upp.
När jag skall ladda upp en bild från mitt galleri så vrider ubuntu bilden fast den ligger åt rätt håll i mitt galleri. En bild som jag tagit med kameran ståendes alltså.
Detta är viktigt för mig då jag bloggar mycket och med bilder i nästintill varje inlägg. Jag är väldigt petig med mina saker (ocd) så detta stör otroligt mycket.
Går det att fixa på något sätt för mannen min vill inte hjälpa mig säger han och han tänker inte installera tillbaka Vista igen.
Jag är själv alls ingen expert på Ubuntu, har bara testkört det lite i gamla datorn, men jag är övertygad om att du dömer ut det alldeles för fort. Inget av det du beskriver ovan bör vara olösbart med Ubuntu, utan går troligen att fixa till med ganska enkla medel.
Ubuntu-fanatikerna i den här gruppen kommer nog snart att skriva bra, beskrivande svar om hur du ska lösa det.
Bloggen du pratar om, är det den man kommer till om man klickar på länken som heter ”Bloggen” i ditt inlägg? Vilken webbläsare använder du? Firefox?
Jag testade med både Firefox och Opera och bilderna kom med varje gång med båda webbläsarna, så det är lite svårt att säga härifrån vad som kan vara fel i ditt fall. Du kan ju testa med en annan webbläsare om du vill, exempelvis Google Chrome som ju många verkar gilla här på iFokus.
Förstod inte riktigt där det med bilderna som vrids. Du skulle ladda upp från ditt galleri, till vad då? Har du ett galleri internt på hårddisken som du vill ladda upp på någon sida? Vilket program använder du då? F-spot? Eller arbetar du direkt i webbläsaren? Vad du än gör är jag övertygad om att det går att lösa, antingen genom någon inställning eller i värsta fall genom att välja ett annat program.
Det är viktigt att förstå vilket program som gör vad, för om det exempelvis är program X som vrider dina bilder är det ju lönlöst att leta efter felet i program Y eller i själva operativsystemet.
Ett tips för den som vill ha hjälp skulle också kunna vara att inte välja en rubrik som ”Ubuntu är dålig”. Man får givetvis tycka vad man vill om både Ubuntu och annat, men jag kan tänka mig att samarbetsviljan från ”Ubuntu-fanatikerna” kan minska en aning med en sådan rubrik. Ännu ett operativsystem-sandlådekrig lär inte hjälpa dig särskilt mycket. Bara ett litet tips i all välmening.
Förlåt om det blir ett sandlådekrig men det visste jag inte ens om att det var. Och jag vet inte hur jag ändrar rubriken nu.
Jo det är länken i min signatur som är till min blogg.
Skall försöka förklara hur jag gör när jaglägger in bilder i min blogg.
Jag för över bilder till min hårddisk och jag använder inte f-spot för jag har dålig erfarenhet av den. (har haft ubuntu förut men ville ge den en bättre chans för windows segar och har inte roliga program som ubuntu. osv) Sen när jag skriver i in blogg på nätet så väljer jag att hämta bilden från min hårddisk då hamnar alla bilderna i mappen i liggandes format även om jag kollat att bilden ligger åt rätt håll i mappen redan innan. I stående format alltså. Om ni kollar detta inlägg så ser ni andra bilden att den blev lika liggandes som dom andra. Ryggdelen på sätet ser ut som om det är sittdelen.
Med andra ord så har varken jag eller mannen ingen aning om hur det funkar men jag vet bara att det funkar på Windows att om bilderna är på ett visst sätt så blir dom så när man väljer att ladda upp dom. Det går inte att rotera bilderna efteråt heller i blogg.se utan bilden blir så som den laddades upp.
Alltså jag ser redan bilden att den blir fel när jag skall välja i mappen. Svårt att förklara. fråga mera.
Hej jag försökte kolla på din blogg och där ligger alla bilder rätt vad jag kunde se?
Men när du laddar upp bilderna på din blogg finns det inte några funktioner för att vrida bilder? det gör det ibland på fotosajter mm.
Själv kollade jag med FF ifrån en WXP PC.
#3: Är det alltså Firefox du använder när du laddar upp dina bilder?

När man tar bilder i höjdformat med kameran kan metadata säga till olika program hur bilden ska visas. Bilden är inte vriden i datorn eller någon annanstans, det som du ser på skärmen är en presentation av digitala data som finns i datorn. Hur de ska presenteras avgörs helt av program i datorn.
F-spot och andra bildvisare kan ställas in att "vrida bilden" med hjälp av information i metadata, så att en bild tagen i höjdformat också visas så. Alla webbsidor man laddar upp till funkar däremot inte så, så för en del webbsidor kan det vara nödvändigt att spara bilden i höjdformat för att sidan ska visa den rättvänd.
Det är i allra största allmänhet vettigt att bearbeta bilden innan man lägger den på webben, bland annat för att bilder från en kamera oftast är alldeles för stora för att visa på en skärm, och de tar också väldigt stor bandbredd att ladda upp och att ladda ner. Så när du ska lägga en bild på din blogg, är det lämpligt att ge den ett vettigt webbformat, exempelvis högst 800 pixlar på höjden. Om du använder Ubuntu är det ganska enkelt att göra det med Gimp, där det också finns verktyg för att fixa till kontrasten och att skärpa upp bilden till det format som den slutligen får.
Och om det där har funkat "automatiskt" när du använde Windows, så är det inte någonting specifikt för Windows, utan det har att göra med programmen som bilden passerade igenom innan den hamnade på webbsidan. Det finns flera sätt att göra det, och det finns flera program som kan göra ändringen på bilderna, så att de hamnar rätt. Det handlar mest om att lära sig använda verktygen som man har.
#4 Nej den andra bilden ligger ner så att ryggdelen ser att ha hamnat som sittdel.
#5 Glömde skriva. Jag använder mig bara av Firefox.
#6 Har inget med hur stor bilden är för det har funkat utmärkt (om än lite längre tid) på Windows. Redan när jag skall välja bild så är den "felvänd" i väljarmappen som kommer upp när man väljer bläddra och kan således inte vända den.

#7 Jag är helt införstådd att ditt problem inte har med bildens storlek att göra, och det har jag inte heller sagt.
Det jag säger är att du slösar med bandbredd på nätet genom att ladda upp för stora bilder, och att om du gör bilderna i ett bättre format för att visas på webben, så kan du göra ändringen av bildens orientering på samma gång.
Du kanske tycker att det är för besvärligt att göra bilden i ett lagom format, men varje gång som du skickar en bild som är onödigt stor, så slösar du med vårt gemensamma utrymme på nätet, och dessutom blir bilden sämre när man tittar på den, eftersom den krymps av mjukvaran på vägen, så att den inte får bästa möjliga kvalité. Dina bilder kan helt enkelt bli bättre genom att du ger dem rätt format. Här på iFokus klagas det ofta på att bilden tappar skärpa när man laddar upp den, och det beror just på att den krymps av mjukvaran på servern om den är för stor.
Din kamera har omkring 10 megapixel, men på en bildskärm kan man inte visa mer än ungefär 2 megapixel. Det är helt enkelt bättre att göra bilderna lagom stora för att visa på en skärm. De tar mindre plats och de skickas fortare, laddas ner fortare och blir skarpare. Om man har problem med bildens orientering, så fixar man det på samma gång som man ger den ett lagom format för att hamna på nätet.