virusprogram...
Måste först säga att p.g.a att jag är dålig på dataprylar och är misstänksam mot alla bredbandsleverantörers supportrar och även min pryläfärens försäljare, så försöker jag fråga här en sak.
_ Jag har bärbarbredband och två bärbara datorer. Tidigare hade jag virusprogram som jag fick billigt för 1,5 år när jag köpte den mini datorn då, men nu har den tagit slut. Min internetleverantör vill att jag skall betala 39 kr extra per månad om jag ska använda den andra datorn. Min fråga är varför kan jag inte flytta virusprogrammen till den andra datorn;- och finns det möjligheter att skaffa billigare program? I äffären skulle det kosta ännu mer att köpa en paket.
- Jag kan inte köpa program via nätet för att jag inte litar på säkerheten när det gäller betalningar.
Tackar på förhand för svaren
Varför inte köra med gratisalternativ om du inte vill köpa AV via nätet?
För övrigt så är nog betalningssajterna bland de mest säkra sidor som finns att tillgå för en "svensson".
Tack Woozy för snabb svar
Men hur skall jag hitta någon gratisalternativ, har inte upptäckt såna?
Oj, vad bra det verkar, hade ingen aanig om att sådant finns ens.
Varför använder man inte mer av dom, - för att det kanske är riskabelt ladda ner … eller?
- Jag blev ändå glad för detta
Det är inte riskabelt att ladda ned dessa från tillverkarnas sidor.
Bra, då uppstår frågan vad skall man välja på i det digra 'högen' som visades på din länk…
(på något sätt känner jag blivit blåst; … eller nästan blåst för senast igår pratade jag med supporten och äffären om detta,- men sade till dom 'surt' att skall undersöka saken mer… när jag reser vill jag slippa frakta flera kilo mer när det borde gå med min minipryl…
)
Testa Avira. Det sägs vara mkt bra och enkelt, dessutom så hamnar det i topp gällandes att detektera virus och annat ofog.
Tack Woody, kul att du tipsar och jag vet nu att här finns kunnigt folk som levererar utan krav.
Skall genast försöka ficksa det, - är lite närvös… jag måste ändå logga in på internet utan virussydd nu?
(du ser hur dåligt jag fattar
)
Ta det bara lugnt…
Det kommer gå bra ska du se… 

Spännande… jag skall hälsa Woozy här om jag kommer genom där på minin…

#4: Inget att skämmas för. De flesta datoranvändare har ingen aning om någonting över huvud taget och använder därför bara det som fanns i datorn när de köpte den. Det finns en hel värld där ute och man kan göra väldigt mycket utan att betala en krona och ändå vara helt laglig och rimligt säker.
Det är ändå skillnad mellan gratis och betalversionerna, bla bättre verktyg för att ta bort krångliga virus och maskar. Men i stort är det lika bra att välja gratis AV.

Huh o puuh, det tog ca. två timmar och jag blev igen närvis för Avira är bara på engelska, men även en apa kan tydligen lyckas bara man trycker … tills man ser att den laddar …
#12 du har så rätt att flesta vet väldigt lite om allt som finns, jag tänker läsa mer här på ifokus
#13 hoppas den inte ha nåt som man måste fatta ex. uppdateringar o sånt, eller att man måste själv ta bort virusarna
Är lite stolt att jag lyckades, tack Woozy
Testade Microsofts egna i veckan. Mycket trevligt antivirus som är lättförståligt och resurssnålt.
#14 Jag har aldrig kört avira men i allmänhet har gratisversionerna lite svårare att få bort maskar och svåare virus. Men det är ingen skillnad vad jag vet i hur man uppdaterar? På de flsta virusprogram kan du ställa in att det uppdaterar automatiskt. då behöver du inte bry dig så mycket mer om saken utom att köra programmet då och då.
#15 det låter intressant: Microsofts egen 
#16 att ställa in saker på engelska kan bli svårt för mig, - så jag får någ vänta bara nästa varning (röd sköld) och kanske byta till det jag förstår

avast finns på svenska även comodo, du kan ju byta om du har svårtför engelska. men kolla i inställningarna på avira, kanske kan du ladda ner ett svenskt språkpaket?
Alla AV är inställda på att uppdatera sig automatiskt så vitt jag vet.
Många gör det vid uppstart av datorn och sen 1 gång i timmen eller liknande.
Ibland när jag installerat något som bara finns på engelska eller som i alla fall inte finns på svenska, händer det att jag själv tar kontakt med upphovsmannen och erbjuder mig att översätta programmet till svenska, åtminstone om det inte rör sig om väldigt stora program där det finns oöverskådligt mycket att översätta. Detta brukar i regel uppskattas av upphovsmannen, men när det gäller större och kommersiella projekt är det kanske inte så sannolikt att man ens blir besvarad, i och för sig.
Jag har ju inget program i mina datorer som kostar något och detta är då mitt sätt att ge lite tillbaka. Jag betalar i tid istället för i pengar, så att säga…
Jag har ju inget program i mina datorer som kostar något och detta är då mitt sätt att ge lite tillbaka. Jag betalar i tid istället för i pengar, så att säga...
Fin tanke…
Uppskattas starkt.
#21: Ska dock inte misstolkas som att jag ständigt är upptagen med att översätta program och så vidare, men då och då händer det att jag gör en liten insats. I något fall har insatsen varit att jag föreslagit ändringar i befintliga översättningar, vilket ju inneburit en ganska minimal arbetsinsats…
Det räcker med nån insats då och då. 
#19 Jag vet inte riktigt vad som är grundinställningen på alla dessa men de brukar gå att ändra. Jag har ibland tröttnat på att vissa program söker uppdateringar hela tiden så jag ändrat till att bara söka X ggr/dygn.
Det var precis så det såg ut på min ruta(9/10) som dom visade i programmet som visar riskerna med WEP-kryptering, alltså som han killen som hackade in på folks datorer från gatan, man kunde se hur hans ruta såg ut då.
Skrämmande
, men mina kontonummer finns inte att hämta