Bra Internet? [Bra nog för LAN]
Hej!
Vet ni nåt bra internet där det går att lana flera utan massa lagg går bra med vilken operatör som helst men priset ska vara högst 299 kr
Brukar vara minst 6 pers när vi lanar men ska helst klara av lite fler om ifall! :)
Du, det var inte mkt info man fick av dig inte….
Bor du i Jukkasjärvi?

Hade inte mycket mer att infomera? :O
Har just nu 0,25 Mbit/s vilket är väldigt segt (Blir typ alltid kickad från servar på olika spel för att mitt internet är för segt)
Säg till om det är nåt du behöver veta :)
Där hade du kunnat börja nästan. Du har på tok för långsam uppkoppling för att kunna lana mot nätet i min mening även om bandbredden spelar in som ges av din bredbandsleverantör.
Prova ComHem, Bredbandsbolaget , Bahnhof mfl eller din nuvarande och uppgradera till ett snabbare modem.
Tjaaa…
Du har inte sagt om du bor i en stad eller på landet, och du har inte sagt vart du bor. -blir lite svårt att söka på ISP då…
Och det verkar snarare som om bra uppkoppling efterfrågas snarare än bra internet. Det finns ju bara ett internet, till att börja med.

Bor du på landet brukar max vara 6 Mbit, antingen via telekabel eller mobilt internet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om du nu har ADSL från telefonuttaget och har mer än 2? km ledningsvägen till närmaste telefonstation brukar just 0,25 Mbit vara max hastighet som går att få. Är det kortare ska det gå att höja till 2 Mbit som nästa steg mot en ökad månadskostnad.
Bor du längre bort kan du möjligen få bättre hastighet med trådlöst bredband. En tumregel är att om man kan se toppen på en 3G-mast från taket på sitt hus kan man få bra hastighet från den masten. Sen gäller det att man väljer ett mobilföretag som passar ihop med just den masten och att masten är uppgraderad till det modernaste med 14 Mbit mottagning och 1,4 Mbit sändningshastighet som teoretiskt max. I annat fall kommer det inte att gå bättre med LAN än du redan har med 0,25 Mbit ADSL skulle jag tro. Men det vet man först när man provat.
De allra äldsta 3G-masterna som fortfarande förekommer har max teoretisk hastighet 0,36 Mbit mottagning och 0,064 Mbit sändning. Den verkliga hastigheten med trådlöst bredband är alltid mer eller mindre lägre än den teoretiska.
Det finns också trådlöst bredband på 450MHz från Net1 med mycket längre räckvidd som jag själv har och som duger bra för de online-spel som jag testat. Det blir bättre sändningshastighet och ping-tid än de äldre 3G-masterna på 7,2 Mbit mottagning och 0,36 Mbit sändning. Men det fungerar knappast som server åt andra spelare på internet.

Jag bor 4 kilometer från telestationen och har upp till 6 Mbit via Telia, kallas för extended range.
Oftast ligger jag på strax över 5 Mbit.

Leverantörerna brukar i regel klara upp till den annonserade hastigheten, när man räknar mellan sin dator och servern man ansluter till. Nu misstänker jag att det inte handlar om LAN för TS, utan någonting som är betydligt mer utspritt, men som kanske liknar ett LAN genom att man kör ett tunnlande virtuellt LAN, som med avseende på hastighet alltid är beroende på massor av länkar emellan här och där. Som exempel kan man ju ta det här ifokusnätet, som ofta är fruktansvärt trögt, bland annat för att servern inte orkar med att bearbeta databasfrågorna för väldigt många samtidiga användare. Även när min nätuppkoppling gav mig 100Mbit gentemot servern där jag ansluter, så blev det långa väntetider, beroende på att iFokus svarar långsamt, och möjligen kan en del av trögheten ha berott på flaskhalsar på vägen.
Så när spelar onlinespel är uppkopplingshastigheten inte alltid den mest begränsande faktorn för svarshastighet och överföringshastighet mellan olika klienter, utan det finns massor av större eller mindre flaskhalsar på vägen. Om spelet man kör är beroende av mycket korta svarshastigheter, kan uppbyggnaden av Internet göra det omöjligt att spela över stora avstånd. Det handlar då om "lag" och inte uppkopplingshastighet från leverantören. Visst kommer ett VPN att förbättra trafiken mellan två avlägsna klienter, men man får aldrig lika snabbt svar från Australien som från grannen som har samma leverantör.
Bor i Kristianstad i Skåne fast bor ute på landet inte inne i kristianstad men en som bor lite bit bort från mig Alltså Byn bredvid hans internet går jätte bra att Lana med och vi brukar vara ungefär 6 st utan lagg och hans bror brukar lana med ännu fler ca: 12 st utan lagg
Dock är det en sak han bor i Bromölla komun och jag Kristianstad gör detta någon skilldnad? eller jag kan få ungefär lika bra som han?
Från där jag bor till Kristianstad är det enligt eniro 21,7 km (Resetid 20 min)
ska fråga min kompis exakt vilket Abonemang han har det enda jag vet är att han har Tele2
Vet inte om det är nån fråga jag inte svarade på???

Jag utgår ifrån att det är ett VPN och inte ett LAN. LAN är när du kopplar upp alla inblandade datorer i ett eget nätverk, alltså till samma nätverksswitch. När du går över Internet är det alltid WAN det handlar om, även om du har VPN. Du kan aldrig räkna med att få full kontroll över hur paketen går i Internet, och svarstider och lagg kommer att variera, utan att det egentligen har något att göra med hur många ni är som är uppkopplade i det privata nätverket. Det hänger på hur mycket traffik som går i resten av nätet utanför er tunnel.
Så helt oavsett vilken hastighet din uppkoppling har, kan det haka sig ibland. Det är bara när man har ett LAN som man kan räkna med full fart, och det ni gör är inte att spela över ett LAN.
Men du får undersöka vilka leverantörer som finns på din ort och se om det är idé att alla går över till samma. Om alla kan koppla upp mot samma server, kan det gå med nästan lika bra fart som i ett LAN.
Ursäkta men jag förstår inte? bör det inte bara vara att beställa typ: Här på Tele2
Eftersom en som bor nära mig har samma operatör och tror det är det abonemanget är det inte bara att beställa då? eller det kan variera eftersom han bor i annan kommun?

LAN betyder "Local Area Network", vilket betyder ett nätverk där alla inblandade datorer hänger direkt ihop med varandra utan att gå över någon server, medan WAN, wide area network, är uppbyggt på pakettjänster mellan datorer kopplade i Internet.
Om ni kopplar upp er via Internet så är det aldrig ett LAN och kan inte heller bli ett LAN, vilken mjukvara ni än använder. Så om det är någonting som varken du eller jag förstår, är det vad du menar med "lana".
Men också om ni kopplar upp er mot en server på Internet går det att få bra svarstider och genomströmning om det är få knutpunkter som trafiken måste gå över; idealet är så klart bara en enda, om ni kan använda samma server. Om ni använder ett VPN där alla är kopplade till samma server blir det praktiskt taget inget lagg alls. Om ni är uppkopplade mot olika servrar, så beror det på hur långt det är emellan era datorer i hopp räknat, hur många knutpunkter er trafik måste passera. Det blir lagg, men det kan vara hanterbart om distanserna inte är alltför stora. Antalet spelare har däremot knappast någon betydelse; det beror snarare på hur många som samtidigt använder nätet. Om din granne ser på film och laddar ner stora filer, så kan det bli ganska mycket lagg även om din medspelare är nästgårds men på en annan server.
VPN står för "virtual private network", vilket på många sätt liknar ett LAN, men inte när det gäller överföringshastighet eller svarstider.
Okej så såhär då om det ska vara ett riktigt LAN?
Men om man är kopplad till Internet men ändå Spelar CS som lan?
Då kan ingen joina utom dem som är kopplade till samma internet som vi, alltså ingen som inte är på vårt så kallade "Lan" kan inte joina
Behöver man inte att vara ha internet på då? bara koppla ihop alla datorer? Kan fixa en någorlunda bild som visar ungefär hur jag menar

Kolla på telias sida, vilken kapacietet det är på din anslutning, det spelar ingen som helst roll när du går via telkabeln vilken leverantör du har, det är telias accesnät du kör på iallafall.
http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/bredband/bredband-via-telejacket/teliabredband.page
Fyll i telefonnummer så får du reda på vilken hastighet du kan få.

#14, #15 Ja, bilderna är grafiska representationer för LAN kopplat i ring respektive stjärna. "Ringen", busstopologi, kan funka bättre om man bryter den och avslutar med motstånd. Stjärnan, navtopologi, är effektivare, i synnerhet om den kopplas med en switch hellre än en passiv hub. Ett LAN kan komma upp i gigabithastighet.
När du använder ett VPN ser det ytligt ut som om bara datorerna som är anslutna till det privata nätverket finns i nätet, men trafiken tunnlas genom ett annat nätverk, i det här fallet Internet. Man kan sätta upp ett VPN också i ett lokalt nätverk, och det blir då "osynligt" för dem som inte är med i det. Om du har ett VPN behöver datorn inte fråga en namnserver varje gång ett anrop görs till en annan dator i samma nät, utan det går i det privata nätet. Paketen som skickas går ändå enligt samma villkor som annat i Internet, så de kan bromsas upp av att annan trafik i samma nätverk, ungefär som trafiken i en stad i rusningstid emellanåt verkar stå stilla. Man får alltså inte helt och hållet gräddfil utan det är mer som tonade rutor.
#14, ”kopplade till samma internet som vi”
Som sagt, det finns bara ett internet.

Tror du blandar ihop begreppen, LAN har man typiskt på ett företag eller myndighet, där datorerna är kopllade till samma server.
Tror som Inkan att du egentligen far efter VPN.. det funkar som om du var kopplad till samma lan som övriga, fast virituellt.
VPN använder man typ när man kopplar upp sig mot jobbet, eller när man ansluter till en anonymiseringstjänst.
När jag VPNar mot jobbet kör jag min jobbdator hemifrån, loggar bara in på den via fjärrskrivbord.
18# okej men vad säger man? :P
Samma Switch eller kanske Samma uppkoppling?
#14 Det du har ritat och lagt upp bild på är ettt lan. bild tre i din första länk är det jag trodde att ni körde på? Ett LAN uppkopplat emot nätet.
Men Om jag fattat saken rätt nu så har ni baa startat ett spel på en Spelserver där polarna joinar med lösenord?
Om ni sitter flera tillsammans och kopplar upper behöver ni en bra switch med/och hub för att kunna spela bra.
Sitter ni på olika ställen med separata uppkopplingar behöver var och en ett snabbt modem/uppkoppling för att det inte ska lagga.
#20: Beror på vad man menar, men det verkar som att du menar uppkoppling.

Local Area Network förkortat LAN är ett lokalt nätverk och ett begrepp inom datorkommunikation.
Med LAN avses ett nätverk begränsat till en byggnad, eller möjligen en grupp av byggnader, och som använder ett protokoll i datalänksskiktet av till exempel Ethernet. Över detta körs sedan ett nätverksprotokoll, till exempel IP i nätverksskiktet. Ett LAN är ofta begränsat till ett eller få subnät och har ett begränsat antal anslutningar mot omvärlden via en eller flera routrar.
LAN består rent fysiskt av:
- Nätverkskort som man sätter i alla datorer.
- Kablar, ofta av partvinnad typ, så kallade TP-kablar.
- Hubbar (kopplingsdosor, analoga mot elektricitetens grenuttag).
- Switchar (kan filtrera trafiken på låg nivå).
- Routrar och Gateway:ar som kan skicka vidare trafik till andra nät.
och ibland räknar man i LANet även in:
hub o router menade jag tidigare om jag inte är trött?

Så; för att bringa klarhet. Menar du att ni sitter i ett LAN, dvs att alla är kopplade till samma router, vilken ansluter till Internet?
Det innebär självklart att det kommer att förekomma lagg, men ingen av spelarna kommer att få fördel eller nackdel av det, om det inte finns andra spelare som deltar i samma spel utanför ert LAN. Det går att koppla upp ett LAN via en router oavsett uppkopplingens hastighet, och beroende på mängden data kan det gå mer eller mindre trögt med långsam uppkoppling. Många bredband är numera snabbare än vad data i regel förs över på nätet när det är flera hopp och mycket trafik. Det förekommer också att hastigheten ner är högre än vad en del servrar kan ladda upp.
Men eftersom frågan gällde leverantörer och bredband, antog jag att det inte handlade om ett LAN; dvs ett privat fysiskt nät där alla sitter ganska nära varann och är kopplade via samma router.