Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4495 ggr
johan
2010-10-14 00:21
0

Diskrensning Windows Server 2003

Jag behöver rensa lite disk på en Windows Server 2003. Problemet är att jag inte riktigt vet vad man vågar ta bort.

Är det någon som VET några bra tips på vad man lätt kan ta bort, förutom det mest uppenbara med temp-mappar.

Under c;\Windows finns t ex flera mappar som känns som mappar kan ta bort, t ex ServicePackFiles, SoftwareDistribution, etc. Behövs dom permanent?

Mvh // Johan

Zepp
2010-10-14 01:09
0

Japp de behövs.. om du inte har dem på skiva.

Själv la jag dem på en annan server, med mer plats, och micklade med registret så att datorn hittar dem.. utifall.

HOW TO: Remove the Service Pack Restore Files and Folders in Windows

http://support.microsoft.com/kb/290402

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2010-10-14 12:45
0

Kör diskrensning och ta bort Compress old files. Dessa kan ibland växa rätt mycket. Egentligen tas inga filer bort från compress old files utan det är bara filer som OSet inte använt på ett bra tag. Windows komprimerar filer som används sällan och när man sedan behöver dem så paketeras de upp automatikst så det är lugnt att "ta bort" dessa (Alltså egentligen gör Windows bara en komprimering på dessa filer för att spara diskutrymme om du bockar i Compress old files i Diskrensningen.

Om du kör IIS på servern så har du även ett antal logfiler i C:/windows/system32/logfiles/ och kataloger som heter något med W3SVC…
Detta är IIS loggar och äldre filer kan du ta bort. Jag brukar spara typ den sista veckan eller så. Dessa filer behövs om du vill analysera din IIS om något gått fel. Fungerar systemet bra så är det sällan du behöver analysea en äldre logfil.

johan
2010-10-14 17:59
0

#2: det är redan gjort, men ger inte så mycket tyvärr.

Har även rensat alla $ntuninstall-mappar som är för att rulla tillbaka windows update-patchar.

Kruxet är att c-partitionen bara är på 12 gig, vilket är för lite.

Mvh // Johan

Kahlua
2010-10-14 23:46
0

Har tyvärr inga tips men en fråga: Har ni inte möjlighet att köra LVM på windowsburkar? Sjukt smidigt att bara kunna slänga på lite mer plats någon annanstans ifrån när det behövs, just för att man aldrig är 100% säker på hur stora partitionerna behöver vara i framtiden. Fast här kanske det är disken som inte är större? Lycka till!