Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2514 ggr
Shortforcrazy
2010-10-20 21:05
0

Routern

Jag lyckas inte få igång min router, eller rättare sagt, jag får inget fungerande internet. Routern är igång och jag gjorde precis som jag blev tillsagd, men det funkar ändå inte. Vad jag vet ska jag ha ett trådlöst internet men jag kommer ju inte åt det utan en fungerande router. Då undrar jag två grejer, måste jag skaffa en ny router eller är det helt enkelt jag som är dum? Eller hur kan jag annars göra för att få ett fungerande trådlöst internet?

Zepp
2010-10-20 22:14
0

Hur har du ställt uppkoplingen mot den trådlösa routern?

Lösenord?

Kryptering?

Låst MACadress?

Har du loggat in på routern någon gång?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Shortforcrazy
2010-10-20 23:07
0

Jag har varken fått eller gjort nåt av det där. Kopplade kabeln från modemet in i routern och sedan kabeln från routern in i datorn. Inget meddelande eller så kom upp.

Inkanyezi
2010-10-20 23:46
0

Du kanske skulle kunna tala om vad det är för router?

Det finns rätt många att välja på, och alla trådlösa har något sätt att stänga av den trådlösa funktionen. På en del är det en knapp för att slå på eller av, på andra görs det med firmware när man går in i routerns inställningar.

Du kommer bara åt inställningarna när du ansluter med kabel om det trådlösa är avstängt.

Zepp
2010-10-21 00:40
0

Altså, du måste först ansluta datorn till den trådlösa routern, det gör du genom att läsa manualen för routern, och sen ställa in den på rätt sätt, via sladden.

Shortforcrazy
2010-10-21 01:08
0

Routern är en D-Link, modell DI-524.

Givetvis är den ansluten till datorn, det var det första jag gjorde. Och då det var mitt ex som installerade och skötte allt som hade med datorn att göra så har jag ingen manual eller skriftlig beskrivning. Hade jag haft det vore det nog enklare. Jag har anslutit routern på precis samma sätt som han gjorde, men jag får den ändå inte till att fungera och det är inte bara jag som har försökt.

Fick höra att datorn kanske är för gammal, men den är ändå XP så jag förstår inte riktigt.

Zepp
2010-10-21 01:11
0

Har du loggat in på routern?

IP-adressen står ofta någonstans på höljet.

Zepp
2010-10-21 01:14
0

HW-B eller HW-G?

Shortforcrazy
2010-10-21 01:37
0

Jag har inte fått nånting om att jag skulle behöva logga in, hur/var gör man det?

Det står inte heller något om HW-B eller HW-G. Det som står är P/N, S/N, H/W Ver, F/W Ver, FCC ID. LAN MAC och WAN MAC. Och det är allt som står.

Inkanyezi
2010-10-21 01:58
0

Använd din webbläsare och skriv i adressfönstret: 192.168.0.1

Websidan i routern har ett antal olika flikar och alternativ i menyer. Där tittar du på inställningarna för WiFi. Man kan ställa in lösenord också där, och det kan vara lämpligt om du inte vill att andra ska kunna åka snålskjuts på din uppkoppling. Du bör också se till att man inte kan komma åt inställningarna i routern från Internet eller via WiFi. Det första brukar redan vara inställt som standard, men WiFi får du blockera åtkomst för.

Och det gällde det som står efter H/W Ver.:

Det kan vara antingen B eller G

Shortforcrazy
2010-10-21 02:50
0

Jag tror att jag lyckades lösa det nu. Verkade ha kopplat fel kablarna. Ska ta och se om det funkar.