hdmi
hur gör jag för att få hdmi kabeln att fungera mellan tvn och datorn? för när jag kopplar ihop dom så står det bara ingen signal i tvn.. :S

Du får öppna tevens meny och välja det alternativ som ger dig bild via hdmi. Troligen är det enklast att göra via tevens fjärrkontroll.

Precis - om du kopplar in den i t ex HDMI 2 (andra HDMI uttaget) på TVn så ändra då källa till HDMI 2 på TVn så bör signalen komma.

har redan testat att göra det och det står fortfarande ingen signal :S

nån som vet hur jag ska göra? ska det bara vara att koppla ihop eller ska man göra några inställningar på datorn eller nåt??
Om du kopplar HDMI så skall det bara fungera.
Får du ingen signal trots ovanstående förslag, så får du börja felsöka dina grejer.
Kan vara klurigt att felsöka om man bara har en av varje.
Du kan ju iaf kolla och se om HDMI-kabeln kan vara klämd/trasiga kontakter. Har du möjlighet att testa HDMI-kabeln nån annanstans så gör det. Testa all hårdvara separat som du kan.
Givetvis så bör du ha senaste drivrutinen för grafikkortet.
Kan tyvärr inte ge dig mera tips än så här då det är ganska svårt att felsöka på distans.

ok ska ta hjälp av syrrans dator och familjens tv då och se om det skulle funka! tack för hjälpen!

Måste man inte göra något på datorn åxå för att aktivera att signalen skall gå ut på HDMI kalbeln.
Typ något liknande som man gör om man kopplar in en dator till en projektor
Du måste även se till att din dator är konfigurerad med de värden (upplösning och frekvens) som din TV klarar av att ta emot. T ex om din dator är konfigurerad för en upplösning som din TV inte stödjer tror jag du får problem. Samma sak gäller frekvensen (50, 60 eller 75 Hz etc …)
Se mer här

okej det funkade i syrrans dator, alltså måste det vara min som det är fel på.. nu är det bara att försöka komma på hur jag ska lösa det då..
Testa att sätta på en DVI-HDMI konverter om du har DVI vill säga. Skulle inte förvåna mig om den kontakten finns på Biltema.

tyvärr har inte DVI :/
Då har jag tyvärr inge mer tips.