Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 3937 ggr
Zynell
2010-10-22 17:37
0

Har ett problem.

Hej alla! Jag har ett litet problem med min dator och tänkte höra om ni kanske vet vad man kan göra åt det.

För ett tag sedan drabbades min dator av ett virus. Jag lyckades få bort det, men nu har det börjat poppa upp rutor som säger "Windows explorer has stopped working". Sedan laddar rutan lite och en ny dyker upp där det står att W. explorer startas om.

Vad är det som har hänt? Behöver jag ominstallera hela windows??

Mimmi
2010-10-24 14:46
0

Man bör alltid formatera om sin dator när den blivit infekterad.

Zynell
2010-10-24 16:29
0

Jag har ingen aning hur man formaterar. Jag är inte insatt i sådant.

Zepp
2010-10-24 17:41
0

Mnja.. man ser till att alldrig använda konton med administratörsrättigheter vid vanlig användning, och så kör man på tills problemen blir fler.. ofta kan viruset vara borta men det kan redan ha ändrat på någon fil eller inställning.

Antingen så kollar man i loggarna och ställer allt rätt eller återställer den skadade filen.

Man omformaterar först när problemen blir kroniska.

Man kan få felmedelanden även på en helt frisk dator.. det är oerhört komplext och i bland blir det bara fel.. då stratar man om datorn, så har man löst 90% av alla problem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zynell
2010-10-24 19:11
0

#3 Jag förstår tyvärr inte mycket av vad du säger.

Jag tänkte bara höra om någon känner igen problemet jag nämner i #0 och vad som behövs göras för att lösa det.

Inkanyezi
2010-10-24 20:27
0

Det mest sannolika är att ditt fel inte har någonting med virus att göra, utan att du har en på något sätt trasig fil som är nödvändig för att ditt system ska funka.

Om du har en återställningsskiva, så kan du använda den och starta för att Reparera systemet. Om du använder återställningsskivan är det mycket viktigt att du inte väljer något annat alternativ än Reparera. Om man väljer att återställa, så tas allting man har gjort bort från datorn tillsammans med alla program som är installerade, så det ska man inte göra.

Innan du gör någonting med återställningsskivan bör du se till att du har backupp på allting som du vill spara i datorn, exempelvis på en extern hårddisk.

Ett annat möjligt fel är att det är något problem med datorns minne, och det finns program för att kontrollera det. Det finns också ett program för att kontrollera om hårddisken är OK, och att filerna kan läsas ordentligt. Det programmet heter chkdsk. Men det kan inte laga trasiga filer, så man får troligen i alla fall använda återställningsskivan och Reparera systemet.

guraknugen
2010-10-24 20:52
0

#4: Du nämnde att du haft virus i datorn och det kanske var så att Zepp drog slutsatsen att du inte ville ha fler virus i framtiden. Kanhända var denna slutsats alltför hastigt dragen, då det verkar som att det i detta och många andra fall är mer attraktivt att ta ”den lätta vägen” än att lära sig en lite krångligare väg som dock ger mindre bekymmer i framtiden.

Zynell
2010-10-24 21:23
0

#5 Tack för tipset, men jag har tyvärr ingen återställningsskiva. Går det att köpa en sådan någonstans?

#6 Vad är det där för sätt att bemöta någon som bara ställer en fråga för att få hjälp?? Den där attityden kommer inte att ta dig långt, så lägg ned. Jag klankar inte ned på dig bara för att du inte är insatt i mitt yrke, eller hur?

Zepp
2010-10-24 21:33
0

Näe, numera skall man göra en sådan själv det första man gör när man startat datorn!

På flera nya datorer ser jag att det redan ligger en dold partion med instalationsprogramen.

Man når dessa med lite olika knapptryckningar i stratsekvensen, det står i manualen.

Och som sagt börja med att skapa ett administratörskonto, och ställ sedan ditt vanliga kontos behörighet som användare.

Gör sen alla systemändringar som administratör så slipper du en massa problem i framtiden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
2010-10-24 22:55
0

#7: Klanka ner? Vad fick du det ifrån? Kan inte se något sådant i mitt eget inlägg.

Mosaik02
2010-10-25 00:23
0

då lägger jag mig i lite här och min åsikt är att ni allihopa har fel….

windows explorer felet är ett mycket vanligt fel googla på det och du hittar 100 för att inte tala om 1000 olika sätt att rätta till felet och människor som det drabbats har själv suttit med det felet i många timmar och fortfarande inte hitta någon lösning….har en dator härhemma där det felet uppkommer till och från och det spelar ingen roll hur många man omformaterar byter hårdvara program och så vidare det problemet poppar upp ändå emellanåt

ett sätt att lösa problemet är att omformatera andra sätt är att googla och prova olika lösningar eller bara ge upp och inse att problemet finns där

att omformatera bara för att man fått in virus eller annan ohyra är onödigt har man väl fått bort det så brukar datorn vara oki i värsta fall så kan det behövas en reparation av Windows

att använda ett konto utan administratörs rättigheter visst det är en god idé men hjälp så krångligt ska du installera program eller ändra något i datorn så måste du krångla med lösenord och ibland går inte ens det utan du måste använda administratör kontot

lägg istället din tid på att hitta en bra brandvägg och antivirus och använda några program för att scanna efter ohyra och det allra enklaste som många glömmer gå inte in på mysko hemsidor ladda inte mer en massa konstigheter speciellt gratisspel och skärmsläckare använda Wot eller liknande när du surfar

och bara inse att en dator är inte en evighetsmaskin som bara går och går man behöver sköta om den precis som en bil eller tja mycket krångligare än en bil men man kan lära sig massor genom att googla

har du en bärbar dator så leta bland programmen någonstans så ska du ha ett program där du kan skapa en återställningsskiva den kan du sedan använda ifall du måste reparera eller formatera om datorn

nu besvarade jag väl inte egentligen din fråga men som sagt det finns så många lösningar på ditt problem att det är omöjligt att ge något enkelt svar på din fråga

Mimmi
2010-10-25 01:11
0

Jag tror inte att ni skulle vilja påstå att det är onödigt att omformatera om datorn vid virusinfektioner när ni sitter där med ett virus som kommit åt er internetbank och andra viktiga saker ni har tillgång till med hjälp av er dator.

Att ert antivirusprogram säger att viruset är borta behöver inte betyda att det är det. Om ni läser texten jag länkade till tidigare kan ni se att det i vissa fall är så att antivirusprogrammet faktiskt skickar förfrågan om viruset finns kvar till själva viruset - att viruset då identifierar applikationen som ett antivirusprogram och skickar tillbaka ett svar som säger att viruset är borta är väl inte så ologiskt? Virus kan även "spela döda" för att sedan bli aktiva igen. Och visst kan antivirusprogrammet lyckas med att ta bort virus, men är det verkligen värt risken att chansa - speciellt om du använder datorn till känsliga saker såsom t.ex. internetbank?

Det är inte svårt att göra det till en vana att spara alla viktiga filer på en extern hårddisk. Man kan då utan att behöva krångla med backups lätt formatera om sin dator om man misstänker eller vet att den drabbats av en virusinfektion. Formatera om gör du antingen via en skiva du har fått med datorn eller genom att trycka på en knapp när datorn startar upp (det brukar stå på skärmen när datorn startar vilken knapp du ska trycka på, annars finns det nog i manualen). När du formaterar om försvinner allt du har på datorn, vilket innebär att du kanske vill spara saker du vill ha kvar på en extern hårddisk eller skivor innan du formaterar om.

Nu behöver ju ditt problem inte ha något att göra med att du fått virus, men du bör formatera om ändå med tanke på att du hittat virus på din dator. En omformatering löser nog ditt problem även om det inte beror på virus. Jag föreslår att du rapporterar felet till Microsoft. Och se till att ha bra virusskydd i framtiden!

Inkanyezi
2010-10-25 19:13
0

Och omformatering är inte något alternativ så länge du inte har någon CD-ROM att starta datorn ifrån för att sedan installera ett nytt operativsystem.

Jag vet inte om man när man har en giltig licens kan köpa en installationsskiva billigare än en ny licens, annars är ett alternativ att byta operativsystem till ett som är fritt och gratis. Det är ett ganska enkelt sätt att komma ifrån de flesta av problemen som uppstår med Windows, bland annat virus.

Men datorn blir en död klump med skrot om man bara formaterar om. Man måste installera ett operativsystem sedan, och också alla program som man vill kunna använda.

guraknugen
2010-10-25 20:26
0

Fast folk i allmänhet, alltså datoranvändare med betoning på ”användare”, brukar nog mena formatering + nyinstallation av operativsystem när de bara säger ”omformatera". Precis som när de säger ”data” men menar ”dator” och så vidare.

Inkanyezi
2010-10-25 20:58
0

Ja, jag kanske är för noga med språket ibland, när jag skiljer på partitionering och formatering och installation av operativsystem; till och med skiljer på olika filsystem som man kan lägga på sina partitioner.

Men jag tycker ändå att det är lite vådligt att i ett forum så här till en okunnig person rekommendera att formatera hårddisken, även om det garanterat tar bort alla virus som kan tänkas finnas där. Datorn blir ju obrukbar om man bara formaterar den. Det kan vara bra att veta för den oinvigde.

guraknugen
2010-10-25 21:22
0

#15: Absolut, håller helt med. Själv har jag svårt att förstå hur det kan vara så svårt att använda rätt ord till rätt saker och ibland känns det nästan som att folk säger fel bara för att jävlas, eller som att det är en merit att vara okunnig. Men det är väl bara att knipa käft och tyst acceptera. Tyst även såtillvida att jag oftast lämnar sådana frågor obesvarade, förmodligen till allas glädje.