Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 3501 ggr
SimsBrooke
0

Om virus! jävlades han med mig?

Jag hade en snubbe på min msn som ville se mig i cam. Men jag sa att jag inte visar mig i cam och sen fråga han om jag ville se  han. men det blev inte så. Nu har jag blockat honom men innan jag blockerade honom så sa han att han hade gett mig ett virus så jag kunde inte ta bort det genom att blocka det eller logga ut från msn. 

Men jag gjorde en sökning med mitt virusprogram (Norton 360) och det hittade men det åtgärdade  det utav sig själv. Nu gör jag en Virus och Spionskning, Live Update och såna saker bara för att vara på den säkra sidan. Han nämde även att mitt antivirus program skulle INTE kunna ta bort viruset. 

Tror ni han menade allvar eller ska jag ta allt med en nypa salt?  Virus och Spionprogramet har inte hitta några virus ännu Live update har inte heller hittat nått. Tror ni han jävlades med mig?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
0

Nu har han hittat två risker men riskerna åtgärades.

Mosaik02
0

jag tror han jävlades med dig

har du Norton så brukar det vara väldigt bra på att säga till om man får in någon ohyra

gav han din några länkar som du klickade på? i så fall så finns det en liten chans att du fick in något men du hade kört en sökning och tagit bot det som hittades och det va ju bra

bra att du blockerade honom så slipper du honom garanterat

SimsBrooke
0

Jag fick inga länkar att klicka på. Dock fick jag ett mejl av någon konstig avsändare men jag tog bort det.

Zepp
0

Om folk gav fan i att surfa med administratörsrättigheter skulle många slippa problemen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[PeterWem]
0

Precis som Zepp säger, låt blir att vara inloggad som admin, eller använd UAC som finns i Windows 7 och Vista. Glöm bara inte bort att högsta inställningen ska vara igång. I defaultläget är bara näst högsta inställning på. Går bra att surfa på virussidor därefter.

I ditt fall skulle jag nog tagit och installera Malwarebytes antimalware och gjort en scan för att sedan avinstallera det.

SimsBrooke
0

Öh vadå "sluta vara inloggad som admin"?

guraknugen
0

Jisses…

Zepp
0

Om ditt konto har administratörsrättigheter, så får även virus och annat det, när du surfar.

Man har alltid minst ett rent administratörskonto, där man instalerar alla program och administrerar systemet.

De andra kontona skall vara "Användarkonton", de kan inte ändra på systemet, eller instalera program eller virus på datorn.

SimsBrooke
0

Har kollat igenom datorn och har inga virus på datorn.. Tror han jävlades..

Mosaik02
0

4# min åsikt är att folk istället borde vara mer försiktigare

till trådstartaren du gjorde alldeles rätt Skrattande antar att du va klok nog och bara raderade mailet och inte öpppnade nån länk eller något

så du borde vara utom fara Skrattande

guraknugen
0

#11: Då är det ju en utmärkt försiktighetsåtgärd att inte surfa med administratörsrättigheter.

SimsBrooke
0

#11 Öppnade inget mejl eller länk.. Tror han bara ville skrämmas helt enkelt..

Zepp
0

Säkrast är alltid att alltid avinstalera alla mailprogram, alla browsers, montera ur alla cd-dvd läsare låsa datorn och slänga bórt nyckeln.

Helst klippa av nätsladden och krossa batteriet oxå.. då är man säker.

Förstår inte att det skall vara så svårt att använda användarkonton vid daglig användning?

Inkanyezi
0

#14 Man kan förstås slänga datorn i återvinningsrummet och gå ut på stadens gator som en helt vanlig man.

Säkerheten när det gäller bankkonton är helt annorlunda än den som gäller till exempel Facebook eller MSN. Där är det ju inte ett vanligt enkelt lösenord, och det räcker inte att ta reda på användarens personnummer eller kontonummer, utan det finns fler nivåer innan man kommer in till att kunna göra transaktioner, och även då måste man bekräfta dem med en särskild regndans.

Den enda osäkra betalningsmetoden via konto är när man betalar med kort, och det gäller både när man betalar via slip och när man betalar på nätet, men då är det i regel banken som tar smällen, och de är ganska envetna när det gäller att lagföra den som sysslar med bedrägerier.

Så visst är det risk att man får sin verksamhet på nätet kartlagd via malware, men riskerna är betydligt överdrivna. Tråkigt när man får sin webmail eller annan personlig sida på nätet kapad, men risken att någon ska ta ut allt man har på kontot är väldigt liten, och i de fall det sker, får man i regel tillbaka pengarna av banken om man inte har varit oaktsam.

guraknugen
0

#15: När jag betalar med kort när jag handlar på nätet är det precis samma regndans som när jag håller på och fipplar på min Internetbank, alltså med koder och dosa hit och dit. Totalt 25 siffror inblandade på ett eller annat sätt om jag inte räknade fel, och alla dessa utom 8 är olika varje gång. Går säkert att knäcka, men ju svårare desto säkrare, känns det som. Fast egentligen blir det ju ännu fler siffror när man betalar med kort, i och med att kortnummer och CVV-kod (eller vad det heter – den verkar heta lite olika på olika ställen…), så då är ju faktiskt 44 siffror inblandade i sammanhanget. Nu är ju inte antalet siffror kanske direkt avgörande utan det finns väl annat som också har betydelse, men ändå…

Inkanyezi
0

Det finns "säkra" kortbetalningar på nätet. Nordea har ett kortnummer som måste aktiveras varje gång det används, och om någon försöker ta ut pengar på det när det inte är aktiverat, så spärras det, och kunden får ett nytt kortnummer tilldelat. Det finns liknande lösningar hos andra banker. Men en del banker har inte någon "säker" lösning, och då finns så klart risken att något ställe där man har handlat försöker ta betalt utan att man har köpt något.

Amerikanska banker har i regel mycket mindre säkerhet, och sajter där man handlar spar ofta kontonumret, vilket betyder att det finns en viss risk för ytterligare debitering om man har lämnat ett kortnummer som inte kräver aktivering.

Så i de allra flesta korttransaktioner på nätet finns ingen extra säkerhet, utan det bygger på att bankerna förutsätter att handlare är seriösa och inte gör luftdebiteringar.

guraknugen
0

Men vad hjälper det att sajten spar mitt kontonummer när en hel arsenal av nya siffror måste matas in varje gång man handlar?