Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2751 ggr
Toviie
2010-10-28 21:25
0

Problem med CPU

Hoppas att jag lägger denna tråd rätt.. min första tråd här.

Det är så att jag har problem med min laptop, info om den finns här (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=413290)

Jag har en så kallad gadget eller vad det heter i sidpanelen, som visar användingen av CPU:n, nu är det så att på senare tid så har den visat höga "värden" oavsett vad datorn används till, måste tillägga att datorn endast används som surfdator, har även bilder osv i den, men det borde den ju klara utan att CPU:n ska gå upp i 100%? så fort jag går in på internet så stiger värdet på den till över 50%, oftast upp mot 90-100%.

Datorn är inte ens ett år gammal, och den har redan varit inne på lagning 2 gånger pga att fläktarna pajade.

Jag är inget geni när det gäller datorer, men nu räcker det iallfall med att jag går in på någon hemsida och så går CPU:n upp på 100%, datorn har ju 1600MHz, men jag har märkt att den ändrar till 800MHz ibland, eller det är vad det står på gadgeten iaf. Det är inte alltid som den blir seg när värdet går upp men ibland segar den ihop totalt, oftast när jag spelar enklare spel på internet, t.ex på spela.se osv.. men det är ju lite konstigt att den segar för det? har kunnat spela sims 3 på den innan (lägsta inställningarna, men ändå!)  utan problem..

jag hoppas att ni förstår mitt problem och är tacksam för hjälp med "problemet" :)

Zepp
2010-10-28 23:58
0

När man startar ett program typ Interenetbrowser så vill man faktist att processorn skall gå för fullt.. det betyder ju att du får valuta för den processor du har.

Och så är det med alla datorer, skillnaden är hur lång tid den behöver jobba för fullt för att uppfylla sin uppgift.

Att den byter klockfrekvens borde vara för att det är en bärbar dator som körs på batteri.. då skall den vara snålare med strömnen helt enkelt.

Det är ren skit att köra utan nätkabel tycker jag, trött och dålig skärpa.. men som sagt det handlar om energiinställningarna, hur du ställt den att spara på strömen, när den går på batteriet.

För övrigt så är det en 64bitare med en kärna.. en rätt ovanlig kombo vad jag känner till.

64bitars operativsystem är bättre men ibland långsammare och med en kärna har du bara en processor som skall utföra allt jobb, som då får ställa sig så snällt i kö o vänta på sin tur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Toviie
2010-10-29 00:53
0

Tack för svaret:) Den körs aldrig med batteriet bara, har den alltid inkopplad så att den kan vara på högsta prestanda eller hur man ska säga. och juste, vad är normalt att processorn har för procent när datorn bara står och går utan att man använder den? självklart jobbar den väl alltid med något men när jag bara har de nödvändigaste processerna igång så kan den vara uppe i 20-30%.

Zepp
2010-10-29 02:07
0

Du har ju som sagt bara en kärna och den måste då göra allt, så det är väl inte helt tokigt.

Beror på hur mycket program du laddar in i startsekvensen, många vet inte ens vad som körs.

Finns ju många program som körs som tjänster i bakgrunden.

Kolla själv i aktivitetshanteraren.

Fundera sen på vilka program som laddas in i minnet när du startar.

Inkanyezi
2010-10-29 11:42
0

Jag har ju varit med om att F-Secure tidigare har tagit en hemsk massa processorkraft, och det kan nog finnas mer eller mindre processorkrävande AV-program också nu. När man kollar aktivitetshanteraren kan man ju se vilka processer som tar mest. Jag har svårt att tänka mig att webbläsaren eller nerladdningen av webbsidor i sig skulle behöva särskilt mycket processor, men om allt ska skannas baklänges och framlänges kanske det går mer.

Så kolla vilka processer det är som drar och vilket program som ligger bakom.

keja01
2010-10-29 16:30
0

Webläsaren Internet Explorer för XP började för mig i somras plötsligt att dra 100% cpu mest hela tiden. Jag misstänker att en automatisk uppdatering från microsoft är orsaken. Lösningen blev att använda en annan webläsare istället.

Zepp
2010-10-29 18:33
0

Annars så är väl just Vista känt för att dra både CPU och minne hela tiden?

Toviie
2010-10-29 21:00
0

tack för svaren:) får hoppas att det löser sej med datan..:)

keja01
2010-10-29 21:01
0

Fungerande webläsare drar nästan ingen cpu efter att sidan är laddad för enkla sidor utan rörliga annonser.