Ladda ner gratis?
Är det helt olagligt att ladda ner gratis utan undantag?
Finns det sidor där man kan ladda ner gratis och lagligt eller riskfritt?
Laddar ni ner (musik, pogram osv)?
Vilken/vilka sidor?
Vet inte om jag la det i rätt grupp ..
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Vad sägs om http://listen.grooveshark.com/
Streama.
Det finns ju en massa program som är gratis som man lagligt kan ladda ner och använda, ge bort och till och med ta betalt för. Det finns nog hur många varianter på det som helst. Vissa saker måste man betala för, andra kan man använda gratis i utvärderingssyfte, vissa är gratis, vissa får man sprida och så vidare. Ofta finns licensvillkor att uppfylla, även om programmet ifråga är gratis. Det kan vara saker som att om man själv distribuerar programmet måste vissa saker följa med, exempelvis källkod. Det kan också vara så att om man ändrar i källkoden så måste man dela med sig av ändringarna och så vidare.
När det gäller musik och filmer så finns det ju upphovsmän som ger bort sina mästerverk helt gratis, det är ju upp till dem, så länge det är material som upphovsmannen har 100 % rätt till.
Om jag exempelvis spelar in en låt som någon annan skrivit kan jag ju, trots att det är jag som spelar alla instrument på inspelningen, inte bara distribuera den fritt, eftersom det finns någon som skrivit låten som säkert inte tycker att hans låt ska delas ut hur som helst till vem som helst helt gratis och så vidare. I så fall måste man ju ha tillstånd från det förlag som har rättigheterna till låten.
Jag laddar sällan ner musik eller filmer. Kan hända att jag letar upp dem på YouTube ibland, men jag tittar bara på dem och sparar dem oftast inte, även om det är fullt möjligt att göra det.
Alla program jag har i min dator, och även operativsystemet, är gratis och man är fri att använda dem på hur många datorer som helst. Vill man kan man i de flesta fall donera en liten slant till den som skrivit programmet eller hjälpa till med utvecklingen om man har sådana kunskaper. På så vis bidrar man ju även om man inte gör det i pengar. Själv är jag ingen fena på programmering, men jag brukar hjälpa till ibland med översättningar till svenska i de fall en sådan översättning saknas eller är bristfällig. Brukar dock inte ge mig på några större projekt, utan det brukar mest röra sig om små men trevliga program…
gratis musik: använd spotify
För att få tillgångn till gratis program eller "trail" prova på versioner av diverse program, använd www.download.com en säker och populär hemsida.
De stängde ner Limwire häromdagen det var nog en av de sista peer to peer programmen för olaglig nerladdning?.
filestube.com finns.
Jag är framför allt ute efter att kunna ladda ner musik till en ipod gratis och lagligt
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Gratis och lagligt e nog svårt? laddar du ner winamp får du iof lite gratis låtar igfrån deras webb butik
Någon som testat programmet DVD VideoSoft Free Studio?
Tror programmet heter så i alla fall….
Det finns musik gratis och laglig nerladdning också på öppna labels, kolla t.ex Jamendo och Magnatune. Det finns mängder med sådana om man googlar lite.
#8 det programmet har jag och är dessutom bra. Kan konvertera till bland annat filmer till mobiler.
Det finns många sidor med gratis, filestube är gratis med olagligt eftersom innehållet är piratkopiering.
Lagliga gratissidor:
softpedia.com
apphit.com
download.com
brothersoft.com
#10 För en som inte begriper… Hur gör du när du konverterar om filmer till mobilen?
Har en SE W995 och de hade ju iten varit helt fel att kolla film i den