Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2269 ggr
KurtB
2010-10-31 23:07
0

Heldöd dator??

Har en gammal dator Compaq Presario 8000 serien som fungerat bra i många år. Nu flyttade jag datorn till mitt fritidshus. Kablar ur, 5 mil biltransport, kablar i, och ingen våldsam behandling eller fukt.

Men, nu startar den inte, heldöd! Det är endast lysdioden vid nätkabelingången som blinkar. Har ännu inte öppnat datorn, men något "ruskigt" har tydligen hänt med den.

Är det någon som har erfarenhet av vad man först bör kolla?

Kurt B

Zepp
2010-10-31 23:15
0

Mnjae.. bankkontot.. det är en väldigt gammal dator.. den borde få lov att gå i vila.

När öppnade du höljet och gjorde rent senast.. det samlas en massa damm o skit inuti.. lyfter man burken och ruskar om lite kan skiten lägga sig prexis var som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KurtB
2010-11-01 12:24
0

Det blir nog som du skriver Zepp, datorn får gå till återvinning, och det får bli en ny istället.

Förmodligen kommer jag att sakna Windows XP mer än datorn, men det får "duga" med Windows 7 i stället.

KurtB

keja01
2010-11-01 14:09
0

Jag råkade ut för det där en gång. Det var helt enkelt grendosan där man sätter i stickkontakten som var rostig. Det blev inte full nätspänning till datorn.

Zepp
2010-11-01 17:05
0

Du kommer att vråla av ilska över W7.. men man vänjer sig.. minns inte men förmodligen reagerade man lika dant vid övergången till XP?

Zepp
2010-11-01 17:44
0

Jag har återväckt datorer från de döda genom att slita isär lite olika kontakter i datorn.. kan vara oxid på dessa efter alla år.

guraknugen
2010-11-01 17:50
0

Om du köper en ny och sedan råkar få igång den gamla så kan du ju alltid roa dig med att installera Puppy på den gamla. Den kommer då att bli mycket snabbare än din sprillans nya dator. Ja, det beror ju på vad man gör, i och för sig…

signemo
2010-11-01 23:31
0

Jag hade öppnat datorn och kollat så alla sladdar satt i ordentligt.

Var rädda om varandra

KurtB
2010-11-06 11:21
0

Jag har öppnat datorn och gjort rent inuti. Kollat alla kontakter. Haft isär kraftenheten och kollat den. Hittar inget fel så problemet kvarstår.

Nu finns datorn i kommunens återvinningscontainer för elektronikskrot.

Det värsta återstår nu,  att kasta sig handlöst ut i Windows 7 världen!

[Woozy]
2010-11-06 11:31
0

Är det klena burkar och om det är spänningar, så kan man få spricka i moderkortet, men det är ytterst ytterst ovanligt.

För övrigt så välkomnar jag dig till en underbar värld med Win7. Glad