Hjälp!
Har en ny dator med Windows 7. Installerade ett dataspel, men det går inte att spela? Kommer upp en ruta att jag måste vara administratör, men det är jag! Har testat att klicka på "kör som administratör", men inget händer när jag trycker?? jag vill verkligen kunna spela, och börjar bli less på att det aldrig fungerar. =(
Skumt att det inte funkar.
Testa att högerklicka på genvägen till spelet (på skrivbordet eller i startmenyn), välj egenskaper och kompatiblitet läge. Kryssa i rutan längst ned om att alltid köra som admin. Funkar inte det så kanske inte spelet funkar i Win7. Testa att köra som Vista eller XP. funkar det inte då heller så får du nog kontakta speltillverkaren eller söka på nätet efter lösning.
Antar du uppdaterat spelet till senaste patch.
Har högerklickat o klickat på egenskaper, men kommer inte upp ngt om kompatiblitet? Kommer upp allmänt, genväg, säkerhet, information och tidigare versioner? Vad är senaste patch?
Kollade minisystemkraven på fodralet och där står det OS: Windows Windows XP/Vista (ditt OS måste vara uppdaterat med senaste Service Pack och hotfixes).
Men tycker att det borde funka på Windows 7? Går ju att installera spelet, men när man ska starta det kommer det först upp "Use Account Control", som man måste tillåta. Sen kommer det upp (på engelska) att man måste vara administratör, om man fortsätter kommer det upp en ruta där det står "Unable to proceed (error 1275)". Om man trycker OK så kommer det upp igen "Insufficient privileges: you must be an administrator…" osv. =/
Upptäckte nu att det kom upp en ruta längst ner till höger att "Den här drivrutinen har blockerats pga kompatibilitetsproblem." Vad menas med detta? De uppmanar att gå in på Microsoft hemsida o fixa ngt…hur ska jag göra?
Prova att uppdatera drivrutinerna för grafikkort och ljudkort.

Att kunna installera ett program (eller spel) är inte samma sak som att det kommer att gå att köra/spela det. Om spelet är tillverkat för t ex Win XP kan det mycket väl vara så att det är specialanpassat för funktioner och drivrutiner för just Win XP. Detta betyder att det kan bli problem med att få programmet eller spelet att fungera under senare versioner av Windows.
I ditt fall verkar det vara så att det är en drivrutin som felar. Detta är mycket vanligt då man går upp till en ny version av ett operativsystem då drivrutiner jobbar på en mycket låg nivå i systemet för att hantera in-ut operationer (t ex en mus, tangentbord, grafikkort, ljudkort med flera.
Just spel är särskilt känsliga för detta då de oftast använder drivrutiner på mycket låg nivå för att uppnå optimal prestanda och funktionalitet.
Du bör således besöka hemsidan för ditt spel och se ifall där finns uppdaeringar till ditt spel som gör det kompatibelt med just Win 7
Sitter själv på ett företag med ansvar för applikationsverifiering inför Windows 7 uppdatering. Vi har gått igenom ca 600 program. De flesta har fungerat bra under Windows 7 men många många många har vi fått gå till leverantörernas hemsidor och hämtat hem uppdateringar som gör fprogrammen kompatibla med Windows 7.
PS. nu behöver inte en massa Unix/Linux personer svara att "gå över till Linux od. så slipper du alla problem" som jag ser allt för ofta inne på detta forum Det är Windows 7 som Lijerat har problem med så det är det vi skall fokusera på att hjälpa henne/honnom med och inte bara skriva att något annat är bättre för så enkel är inte världen

.
Tack så jättemycket för svaren!
Har kollat in Windows hemsida och där finns ngt som heter "Windows 7 Compatibility Center" där man kan ladda ner uppdateringar. Letade upp spelet som jag har, men det står att de håller på att jobba med en uppdatering gällande spelet. Däremot kan man ladda ner det till Vista, skulle man kunna göra det på min dator också eller är det "farligt"?
Nä det lär väl knappast va farligt. I värsta fall så är det väl bara att installera om spelet om det inte funkar.