Problem (ubuntufråga)
Jag har sen jag installerade några program idag fått problem. När jag skall skriva min epostadress i olika ställen såsom bloggar och FZ. Kan bara skriva in en bokstav och sen börjar den om igen. Är jag snabb på tangenterna så hinner jag få dit två bokstäver.
Varför blir det så för? Det är irriterande.
FZ vet jag inte vad det är, men om du pratar om bloggar antar jag att det är i din webbläsare du har problem, så vilken webbläsare använder du?
Och så fattar jag inte riktigt vad du menar heller? Du gör vad och exakt vad händer då? Börjar om med vad då? Kanske du kan ge något konkret exempel?
Om du vet vilka program du har installerat så kan du ju alltid avinstallera dem och se om det blir någon skillnad. OM det blir det, kan du ju installera dem igen, ett i taget. Mellan varje installation kollar du om det blev problem och då kan du kanske på samma sätt lista ut vilket program som orsakade problemet.
Oj jag har ingen aning. Kollar inte så nog utan uppdaterar när datorn frågar efter det.
På bloggarna jag vill skriva in så skall man skriva Namn, Epost och URL i olika rader innan själva kommentaren. Det är när jag skall skriva in min epostadress i rdan så kan jag bara skriva dit en bokstav och sen går den tillbaka till början och skriver över den senaste bokstaven.
Din bild säger inte så mycket. Kan jag få se hela bilden så att jag ser vilket program du använder (om det nu är en webbläsare eller vad det är)?
Om det är webbläsarens du använder (exempelvis Firefox, Google Chrome eller Opera), kan du ju gärna skriva vilken webbadress du är ute på när detta händer. Är det flera så ge ett exempel. Du kan i så fall också prova med att använda en annan webbläsare (i felsökningssyfte) och se om det händer i den också. Om det inte gör det, ligger felet troligen i din webbläsare. Är din webbläsare sådan att den accepterar tilläggsprogram (”plugins”), så kan det också vara ett tilläggsprogram som strular.
Jag använder firefox, tror inte man kan använda något annat på ubuntu.
Det är på denna adress som jag bla fick fel på. Hade rensat cachen/historiken innan så det var därför som jag var tvungen att skriva om alla uppgifter som normal sparas.
Jo jag har nog en del plugins som colourful bar och moodpanda och fler som jag inte kommer på nu.

Det finns massor av webbläsare som man kan använda i Ubuntu.
Du skriver att det var sen du installerade några program. Då undrar jag vad det var för program du installerade, och vad de kan ha med webbläsare eller tangentbord att göra?
Var det tillägg till webbläsaren, så kan du prova med att ta bort det du installerade och se om det funkar sedan.
Om det funkar normalt att skriva in text i ordbehandlare eller en webbadress i adressfältet i webbläsaren, så kan felet knappast ligga i datorns hårdvara eller i Ubuntu. Om det bara händre i webbläsaren, så är det sannolikt att det hänger ihop med något av tilläggen du använder, och troligen i så fall det som du just har installerat.
Hehe vilka svåra frågor ni ställer. 
Hur kollar man upp det man uppdaterade? Har inte installerat några nya program bara uppdaterat och det kollade jag inte så noga utan bara uppdaterade det som fanns i listan. Eller jo jag installerade en sak. Det var MoodPanda toolbar.
Ja det händer bara i webbläsaren.

Det händer ibland att tillägg till webbläsaren inte funkar som de ska när man har uppdaterat, och för det mesta så avaktiveras de automatiskt. Det är troligen något av dina tillägg som spökar, eftersom det bara händer i FF.
Prova med att avaktivera/avinstallera tillägg och leta på så sätt upp det som orsakar problemet.
Okej. Men eftersom jag inte riktigt vet hur man gör så väntar jag på mannen som kommer hem på tisdag. Men tack för att ni svarade i min tråd och ville hjälpa mig. 
#4: Av alla webbläsare jag känner till kan man använda samtliga i Ubuntu utom Internet Explorer och Safari. Fast Internet Explorer kan man nog använda ändå, men då får man fippla lite, eller kanske en hel del, jag har inte testat själv. Jag använder sällan Firefox då jag har använt Opera i nästan hela mitt liv (den delen av livet då jag haft dator och varit uppkopplat på Internet alltså…) och har just nu Firefox, Opera och Google Chrome installerade. Samtliga finns också i Ubuntus programförråd, bara att söka och installera med ett musklick (typ).
Hur som helst, vad du kan göra medan du väntar på gubben, är ju att installera ytterligare en webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Opera. Testa om det funkar med någon eller båda av dessa. Gör det det, så är det i Firefox du ska leta fel, exempelvis genom att avaktivera tillägg.
Hade det varit jag hade jag först avaktiverat samtliga tillägg. Funkar det då så är det ett av tilläggen som spökar. Sedan hade jag aktiverat dem igen, ett i taget och testat mellan varje aktivering. När det slutar att fungera så vet jag vilket tillägg som spökar: Det jag senast aktiverade.
Då avaktiverar jag det igen och aktiverar de andra som fortfarande inte aktiverats. Funkar det då så fortsätter jag att köra utan det felande tillägget eller letar upp ett alternativt tillägg som gör ungefär samma sak, om möjligt.
Eller med andra ord: Jag håller med om det som står i #7…
Ett tips om du tycker att det är jobbigt med alla tillägg: Prova Opera. Där behöver du troligen inga tillägg, då det mesta man normalt behöver finns där redan från början. Men som allt annat är det en smaksak, men prova kan man ju alltid göra.
Nackdelen med Opera är väl mest annars att källkoden inte är öppen, så man har inga större möjligheter att få insyn i hur programmet fungerar. Personligen föredrar jag öppen källkod, men allt är inte svart eller vitt här i livet eftersom det finns fler parametrar att ta hänsyn till…
Testade och laddade hem Chromium och testade. Inget fel nu så det måste vara Firefox eller något tillägg.
Troligen något tillägg då, om jag får gissa.
Mmm säkert. Håller på och finurlar på det.