Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3028 ggr
beem
2010-11-20 21:19
0

windows security alert ?

Vad är windows security alert som plötsligt poppat upp i min dator ?

Jag har googlat och ser att många har problem att bli av med det. Jag kan inte få fram vad det är och avr det kommer från.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2010-11-21 23:25
0

Det är inget virus det är Malware, som vill lura dig att köpa något.. varvid du måste betala med kreditkort.. varvid de tömmer ditt konto.

Gör en systemåterställning och kör något välkänt antimalwareprogram.

Anledningen till att du har fått in det på datorn är att någon surfat med administratörsrätt.

Då har även andra datorer som du besöker, samma rättigheter och kan instalera skit på din dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
2010-11-22 11:29
0

Microsoft har ett gratis Antivirus, spam och malware.

Du kan ladda ner det här Microsoft Security Essentials

beem
2010-11-22 14:43
0

Jag har kört  Avast och den hittar  inget. Är det alltså inte tillräckligt ?

Jag provade installera Microsoft men då står det att jag bör ta bort andra virusprogram alltså Avast.

beem
2010-11-22 14:53
0
 # 1 -

Den stationära datorn somd etta gäller är det bara jag som använder.

Vad menar du med detta:

Anledningen till att du har fått in det på datorn är att någon surfat med administratörsrätt.

Då har även andra datorer som du besöker, samma rättigheter och kan instalera skit på din dator.

Det är det du skriver sist jag inta fattar- Andra datorer som jag besöker ?

Zepp
2010-11-22 16:01
0

När du ansluter till andra datorer över nätet kan de skicka kod till din dator som då instaleras utan din vetskap.

Surfar man med ett konto utan administratörsrätt kan inget instaleras.

Så fort du går ut på Internet kopplar du upp dig till andra datorer.. som skickar data till dig.

beem
2010-11-22 16:05
0

# 5  Då ska man alltså ha ett "surfkonto" utan admin. rättigheter för att vara säker - ganska säker i alla fall.

Kaj
2010-11-22 16:50
0

Ja bara ett antivirus program installerat i taget - alltså inte två det är ingen bra idé

Jag vet inte om Avast är lika bra som t ex MS Security essentials men det kan vara så att ett visst antivirus program inte hittar allt medans ett annant kan göra det.

[PeterWem]
2010-11-22 18:04
0

#6 korrekt. Eller begränsad användare som det heter i Windows.

Precis som folk skriver, använd ett antivirusprogram i taget. Microsofts egna är resurssnålt och användarvänligt.

I dina kläder skulle jag nog tankat ned Malwarebytes antimalware också, uppdaterat och scannat. Det är inget antivirusprogram, men det rensar bra bland otäckningar.

Zepp
2010-11-22 19:26
0

Starta ett micklakonto som du gör till administratör, med lösenord, sen kan du göra ditt vanliga konto till användare.. så slipper du göra om alla inställningar du redan har gjort.

beem
2010-11-22 22:16
0

Ska titta på det där med anv.konton i morgon då jag är utvilad. Just nu snurrar all info.

Jag ska ladda ner Malwarebytes antimalware också.

Tack för all hjälp.