Mappar i Windows XP
När jag sparar bilder som jag numrerat 1-10 i en mapp i "Mina Bilder" så läggs bilderna i den ordningen dvs 1 först och 10 sist -. Den senast inlagda bilden ligger alltå sist.
Går det välja så att det blit tvärt om dvs 10 - den senaste bilden ligger först och 1 sist i mappen ?
Jag har Windows XP.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Du vill sortera bilderna på annat sätt än i namnordning. Tvärtom går nog inte. Alternativen är namn, storlek, typ, ändrad, bild tagen den och mått. Du får fram alternativen genom att klicka på "Ordna ikoner efter" som finns under "Visa" i rullgardinsmenyn.
Sedan kan du förfina sorteringen genom att välja under respektive rubrik i listan. Testa.
om du har detaljerad lista som visning i utforskaren, kan du ju klicka på senast ändrad, då får du ju filerna i fallande eller stigande ordning utifrån när de skapades.

Visst kan du får soretering omvänt. Klicka bara på Namnlist fältet. Den är förinställd på att sortera i alfanumerisk sigande ordning. Ett koick på denna list blir alfanumeriskt omvänd ordning.
Desamma kan du göra på alla namnlistfälten. Det går även att lägga till andra namnlist fält än de som syns som standard. Högerklicka bara på ett av namnlistfälten så kommre det upp en lista med olika val som du kan kryssa i.
Ett tips är att namnge filer 01, 02, 03 etc för om du bara namnger dem 1, 2 3 osv så komer 10:an komma först. Om du har fler bilder än 99 så bör du namnge filerna 001, 002 osv
# 3 - jag förstår inte hur du menar - namnlistfältet ?
Jag öppnar en mapp i 'mina bilder' som innehåller bilder numrerade tex 1-10

#3 Nä men titta, så fiffigt! Det klicket hade jag inte testat. 
Har väl aldrig behövt vända upp och ner på listan förstås.
#4 Nu har troligen rubrikerna Namn, Storlek, Typ, Senast ändrad etc när du öppnar mappen. Klicka (ev dubbelklicka) på rubriken "Namn" som Kaj beskriver, så märker du vad som händer.
# 5 - 1000 tack - så bra det går nu när jag vet vad det heter.