Ubuntu 10.10 har släppts
Ubuntu 10.10 har släppts och finns nu i en netbook version. Tycker den ser fräsch ut och ska byta ut den gamla 10.04 LTS.
Läs mera här: Ars Technica
Har installerat 10.10 på min gamla Eee PC 900, men jag hatar det där Netbook-utseendet, så jag installerar alltid den ”vanliga” versionen. Enda skillnaden jag märkt så här långt, jämfört med 10.04, är att datorn nu startar långsammare från Zzz-läge (viloläge kanske det heter, men det står Zzz på knappen…). Det tar uppemot tio sekunder numera! Tog 5-7 sekunder med gamla versionen. Visserligen är min gamla Eee ganska slö med sin enda kärna och sin låga klockfrekvens samt sin totala brist på minne, men ändå… Och nej, den har inte Atom-processorn.
På min ”vanliga” bärbara kör jag nog 10.04 ett tag till. Det är ju en LTS, så jag behöver ju inte uppgradera förrän 12.04 egentligen… (om jag vill slippa uppgradera i flera steg, alltså – man kan ju uppgradera direkt från en LTS till en annan). Dessutom funkar den kanon!
Jag har netbook versionen och jag ser ingen skillnad mellan det och desktopversionen - de är identiska för min del - man jag är inte så insatt i linux än.
#2: Okej, det var ett tag sedan jag testade någon Netbook-version, så det kanske inte alls ser likadant ut idag. Jag kommer ihåg att man hade en massa kategorier att klicka på istället för ett vanligt skrivbord och jag störde mig så mycket på det att jag avinstallerade den biten av det hela så att det såg ut som vanliga Ubuntu, men sedan dess har jag haft lite olika distributioner i datorn, bland annat Mandriva men numera kör jag… ja, det skrev jag ju tidigare.
Fast nog verkar det vara likadant (typ) fortfarande.
Så här verkar UNR (Ubuntu Netbook Remix) se ut (dock ej senaste versionen, men den har vi ju redan en länk till i #0).
Givetvis kan man själv ändra utseendet i det oändliga, men jag syftade mer på hur det ser ut när man precis installerat det på en tom dator. Mina egna installationer ser ju exempelvis inte ut som någon av ovanstående, givetvis.
För mig ser det ut som nedanstående. Men jag har inte varit inne i några mappar än. Har bara installerat det för att testa program som jag har programmerat - när jag väl kommer igång med c++ eller java.
Sitter och uppgraderar just nu, faktiskt. Från vanliga Ubuntu 10.04 till Ubuntu 10.10 alltså. Ganska skönt att man kan uppgradera hela operativsystemet och samtidigt jobba i det.
Dock kommer jag att bli tvungen att starta om datorn när det är klart för att kunna använda nya versionen, men i framtiden ska man slippa även det, är det tänkt. Det börjar likna något…! Tror inte det är så långt kvar till att man ska kunna uppdatera kärnan utan att behöva starta om, men har ingen pejl på exakt när. Som det är just nu, så är ju byte av kärna enda anledningen till att någonsin starta om sin GNU/Linux-distribution, förutom den uppenbara att man kanske inte vill ha datorn igång över natten.