Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 6340 ggr
Kaspar-Hauser
0

XP - profilen kan inte läsas in

Jag har råkat ut för en märklig sak. Kör Windows XP Pro och har alla nödvändiga uppdateringar. Helt plötsligt får jag felmeddelandet "din profil kan inte läsas in så du har loggats in med datorns standardprofil" när jag försöker logga in. Det kommer också ett följdmeddelande som säger "otillräckligt med systemresurser för att uföra åtgärden.

Standardprofilen är helt blank, innehåller ingenting. Det går att starta i felsäkert läge och komma åt det som finns i datorn men jag blir inte klok på var felet ligger. Windows defender verkar ta en del kraft men även om jag tar bort det så kvarstår problemet.

Är det någon som varit med om något liknande och kan tipsa om det går att göra något utan att behöva formatera om?

Kaj
0

Skulle kunna vara att profilen har blivit korrupt

Nedan finns en lösning på problemet från Microsoft. Läs igenom noga för annars kan det hända att du förlorar visst data typ Outlook, mina dokument etc.

http://support.microsoft.com/kb/318011

Kaj
0

Jag antar att du inte ändrat namn på ditt logon id - för det kan ställa till problem. Internt så jobbar windows med GUID:ar och inte med ditt namn i ASCII. I Princip innebär det att om du ändrar namn så är det inte säkert att Windows klarar av att mappa upp profilen från det tidigare namnet. Fast jag är inte helt säker där. Ev. klarar Win av det.

Kaspar-Hauser
0

Tack för snabbt svar. Helt klart värt ett försök. Kan det vara något virus som ligger bakom?

Kaspar-Hauser
0

Nej, det märkliga är att jag inte har ändrat någonting (förutom då de automatiska uppdateringar som sker av Windows och virusskydd). Detta fel uppstod från en normal utloggning en dag till nästa då det helt plötsligt inte gick att komma in

guraknugen
0

#2: Vad står ”G” för i ”GUID”?

Zepp
0

Short for Globally Unique Identifier, a unique 128-bit number that is produced by the Windows OS or by some Windows applications to identify a particular component, application, file, database entry, and/or user.

http://www.webopedia.com/TERM/G/GUID.html

Själv tror jag att Iet har kommit till av misstag.. en sk bugg.. och igentligen skall det stå.. GUD.. vilket i Microsoftsamanhang står för Bill Gates! Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaspar-Hauser
0

Det funkade dessvärre inte. Jag får samma felmeddelande när jag försöker logga in med den nya profilen. Något annat förslag?

Kaj
0

Kan du möjligen ha problem med din disk?

Pröva och kör chekdsk

Kaspar-Hauser
0

Jag har gjort det och kryssat i reparera ev. skadade filer. Därefter fungerar det men när jag sedan loggar ut och stänger av uppstår problemet igen och jag blir tvungen att göra om processen.

På inloggningssidan står det att ett program körs och när jag försöker öppna branväggen så går det inte. Verkar inte detta misstänkt likt virus?

Zepp
0

Mest troligt fel på disken, men det kan även vara virus eller annat.

Vad stod det i loggen efter att du körde chkdsk?

Kolla i aktivitetshanteraren vad som körs.

Kaspar-Hauser
0

Loggen hann jag aldrig se innan den gick igång. Kan man plocka upp den någonstans?

Jag har kollat aktivitetshanteraren och ett antal processer är igång men under program är det tomt.

Zepp
0

Kolla framförallt om det är processer igång som du inte känner igen.

Ofta kan man Googla dessa namn.

Kaspar-Hauser
0

Jag körde HDD health som brukar fungera bra och den rapporterar att diskarna är i 100-procentigt skick.

De processer som sticker ut är explorer.exe , svchost.exe och av och till Rtvscan.exe.  Det verkar väl vara normala grejer..?

Zepp
0

Helt normala processer.. rtvscan är Nortons realtidsscanner.

Kaspar-Hauser
0

Hmm. Det märkliga är att brandväggen inte går att öppna. Och när jag försöker köra uppdatering av virusskydd funkar inte det och samma gäller anti-malware. Jag lutar alltmer åt att det är en trojan eller något liknande

Zepp
0

Mosaik02
0

15# det låter som en trojan

har själv råkat ut för sånt några gånger och det är rätt svårt att bli av med eländet då

vet du hur man använder felsäkert läge? i så fall så kan du scanna i det läget det kan hjälpa

eller som Zepp sa prova olika onlinescanningar men välja såna som kan rensa

Zepp
0

Finns hur mycket trojaner som helst, de flesta rätt hamlösa.. men f^n så irriterande.

Kan ta hur lång tid och tålamod som helst att eliminera.

Överväg en formatering eller en återställning!

Börja med återställning.

Är man bara lite intresserad kan det vara hur kul som helst.. men räkna med att det kan ta hela helgen!

Jamenar.. är man bara lite kunnig kan man ha lika kul som med ett spel.. misslyckas man så kan man alltid ominstalera.

Kaspar-Hauser
0

Återställning har jag testa med flera olika datum men det funkar inte på något av de fyra jag testat. Online-scanning hos symantec och körning av easyclean från f-secure gav inga varningar eller fel. Detta blir bara märkligare och märkligare.

Ominstallering verka rycka närmare men vill helst slippa det eftersom jag tappat bort skivor till några program jag behöver. Pust!

Zepp
0

Som jag skrev tidigare.. det liknar mer o mer någon form av hårdvarufel.. typ hårddisken.

Att åtgärda fel går som regel snabbt och smidigt.. det är att förstå vad det verkliga problemet består utav som tar tid.

Är man bara lite kunnig bör man i första hand hitta den verkliga orsaken, är man totalt okunnig är alltid ominstalation ett alternativ.

Är man totalt novis vad gäller datorer är alltid bästa alternativ att köpa nytt.

Man skall betänka att antivirussystemen upptäcker cirka 30% av virusen.. och då inser man lätt att det viktiga är att alldrig ge virus och annan skit tillgång till administratörsrättigheter.. det är helt enkelt att be om att få problem.

Kaspar-Hauser
0

Jag är väl inte totalt novis men samtidigt långt ifrån expert. Det märkliga är att HDD Health ger besked att hårddisken är i 100-proventigt god form. Det borde väl tala emot att det är hårddisken som har problem?

Under tiden som gått har jag testat ett gäng olika scanners och jag lutar åt att det ligger något lurt i boot-record sptd4189.sys. Längre än så har jag dock inte kunnat komma med de kunskaper jag har.

Lärdomen av detta är väl att man inte ska låta ungar surfa runt och spela och allt vad de gör på datorn. Min erfarenhet är att det skydd jag har funkat utmärkt så här långt men är skyddet bara 30-procentigt så är det ju sämre än SMHI:s förutsägelser om vädret.Obestämd

På något sätt har felet gjort att ingen av processerna Rtvscan.exe och explorer.exe går att stänga ned. Mycket skumt

Zepp
0

Mnja.. det är som med bilar.. så länge de står på parkeringen så händer sällan något allvarligt.

Det viktiga är hur man handskas med de sen när man kör och alla säkerhetsmanicker och program som finns i dag har säkert ökat säkerheten 30%.. men det gäller bara om man är försiktig.

Lutar åt ett Bootvirus då med andra ord.. vi närmar oss en omformatering.

Sen så.. om man surfar med adminrätt så har alla datorer man kopplar upp sig mot oxå adminrätt på din dator.. så nästa gång du gör en ominstalation så gör du ett separat adminkonto och ett användarkonto för daglig användning utan systemrättigheter!

Kaspar-Hauser
0

Ok, tack för tips och råd. Jag har tänkt så långt som till att lösenordsskydda profilen och trodde det skulle vara tillräckligt.

Om jag får slag på vad det rör sig om lägger jag in en not om det i denna tråd. Som ja ser det nu står det mellan någon form av malware eller en konflikt som uppstått pga någon automatisk uppdatering.

Zepp
0

Hur var det nu.. enklast är att göra en systemåterställning till ett datum då allt fungerade, som första åtgärd.