Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2829 ggr
MoaL
2010-12-05 07:04
0

Word bråkar

Hej!

Av någon anledning kan jag inte öppna upp de word-dokument jag började skriva på för ett par månader sedan.

Det står nu bara DOCX-fil på dem istället för Microsoft Word-dokument, och när jag dubbelklickar på dem så kommer det upp en ruta som heter "Filkonvertering - Ord" (Välj den kodning som gör dokumentet läsbart . . . blablabla)

Vad har hänt? Och framförallt, går det att göra något åt det?! Jag vill INTE förlora mina texter.. :S

Jag vore mycket tacksam för svar!

Mvh,

Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zepp
2010-12-05 13:20
0

Docx är standrd filformat frånomed Office 2007.

Instalera kompabilitetsprogramet.

http://office.microsoft.com/en-us/word-help/open-a-word-2007-document-in-an-earlier-version-of-word-HA010044473.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

guraknugen
2010-12-05 15:03
0

Tycker det känns ganska troligt att Eldbarn redan har Word 2007 eftersom vederbörande skrivit dokumenten själv… Verkar som att filassociationen till sådana filer klantats bort på något sätt. Eller inte, vad vet jag?

MoaL
2010-12-05 21:44
0

Jag har word, sedan vet jag inte vilken version om det finns olika sådana. Jag har word-dokument som jag har skrivit för ett par veckor sedan som jag utan problem kan läsa, så jag fattar inte alls vad felet är. :S Kan jag ha haft en äldre version som datorn har uppdaterat automatiskt eller något sådant, så att det inte går att läsa längre? Fast då har jag iofs kvar gamla word-dokument som jag skrev för sex-sju år sedan som jag jag läsa utan minsta datorbråk. Det är de där dokumenten som jag skrev för ett par månader sedan som inte vill visa sig.
Som ni kanske fattar så är jag helt värdelös på datorer, vilket förstås är ett väldigt irriterande problem när något som detta inträffar. :/

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

guraknugen
2010-12-05 21:58
0

Hade inte Word funnits i olika versioner så hade ju det betytt att programmet aldrig hade utvecklats, så självklart finns hur många olika versioner som helst, varav en handfull används idag, mer eller mindre frekvent. Det är kanske inte så många som använder äldre versioner än Word 2003 i alla fall, men det är bara en gissning från min sida utan någon som helst grund.

Har inte använt Word på 150 år, men de flesta program brukar ju ha någon form av ”splash-screen” eller liknande där det ser lite flashigt ut och där det står exempelvis ”Word 2007” eller liknande, är det inte så med Word? Om inte, så brukar man i de flesta program, nästan alla faktiskt, kunna se vilken version det är genom att leta sig till Hjälp-menyn och klicka på något som heter något i stil med ”Om…” eller rent av ”Om ” eller liknande.