Utskriftsproblem...
Har en hp photosmart c4100 series skrivare. Det är första gången jag försöker skriva ut.
Varför skrivs bara delar av texten ut?

Du får nog precisera lite bättre. Om din utskriftsdrivrutin är rätt, så kommer skrivaren att skriva ut allt du ber den skriva ut, men det finns flera möjliga skäl till att text som du ser på skärmen inte skrivs ut. En orsak kan vara att du har beställt att bara en del av dokumentet ska skrivas ut. En annan orsak kan vara att tecken som inte skrivs ut har en färg som skrivaren ser som transparent, eller som saknas bland skrivarens färger. Och skälet kan självklart vara att din drivrutin inte är den rätta för operativsystemet som du har i datorn.
Kan du skanna in en utskrift och bifoga tillsammans med en bild, exempelvis en skärmdump, av hur det skulle se ut?

Om du klistrar in texten i något annat program och skriver ut därifrån, får du med hela texten då?
Spontant skulle jag annars börja misstänka att någonstans på vägen mellan ditt dokument och skrivaren är det något som får för sig att hela stycket är en enda rad som inte ska radbrytas. Finns det några inställningar för radbrytning någonstans antingen i programmet eller i skrivarinställningarna? Låter kanske långsökt, men jag kommer inte på något bättre just nu.
Som sagt, prova i felsökningssyfte att skriva ut samma text från ett annat program. Det kan vara vilket program som helst som hanterar text i någon form: Någon textredigerare (Anteckningar kanske?), eller någon ordbehandlare såsom OpenOffice.org Writer, AbiWord eller Word.

Felet ser i alla fall inte ut att ligga i skrivaren. Det kan vara endera Works eller utskriftsdrivrutinen som spökar, om du inte har gjort något särskilt med texten, så att den inte ska skrivas ut.
Jag skulle i första hand göra det som gura föreslår, prova att skriva ut från ett annat program. Om du kopierar hela texten och släpper den i Wordpad och provar om den då kan skrivas ut, så kan du ju se om det är Works som spökar.

Det här nog lite långsökt, men kanske…
Det är inte så att texten som inte syns är på något vis vald att vara vit vid utskrift men inte på skärmen? (Fråga inte hur det skulle vara möjligt, för det har jag ingen aning om.)
Jag har varit med om något sånt med ett grafikprogram, tror det var en tidig version av Xara. På skärmen såg allt bra ut. Flera delar av grafiken hade samma blåfärg, men vid utskrift fick en del av dem en grönaktig ton medan resten fortfarande hade rätt blåfärg. Vid kontroll med programmet hade alla blåfärgerna samma färgkod! Försökte hitta felet men lyckades inte. Exporterade bilden som jpg eller gif och skrev ut från ett annat program med bra resultat. Har sen inte använt Xara igen!

Börja med att sätta på alla dolda tecken så man ser hur documentet är formaterat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
OT: Hade ett liknande problem en gång i tiden när jag använder brännarprogrammet Nero i Windows. Det var Neros ”cover designer” som verkade fungera bra när man tittade på resultatet på skärmen och även när man skrev ut, men när jag skrev ut till ett program som konverterade till diverse bildformat, esxempelvis JPEG, så hamnade texten bakom den stora bild jag hade lagt som bakgrundsbild…
Men det har ju inget med detta problem att göra, jag bara kom att tänka på det…

Har du läst igenom hela instruktionen till skrivaren?
Skrivaren verkar främst vara avsedd för att skriva ut bilder och skanna. Fungerar de funktionerna bra?
Nu vill du skriv ut text. Har du gjort förhandsgranskning innan du tryckte på uskrift? Hur ser dokumentet ut i det läget?
Har du gjort några ändringar i inställningar i "Utskriftsformat" e dyl innan du försökte skriva ut?

Prova om det går att spara dokumentet som PDF och skriva ut det via Adobe Reader eller Foxit.