Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3149 ggr
mariatingsund
2010-12-09 18:51
0

oönskade sms

Jag vet att detta är ingen datorgrej, men ni är tekniska moderna människor och jag är helt veck när det gäller sådana saker.

Jag var dum nog att delta i något "Vinn typ 15000 på Ikea" tävling och sedan dess dumpar ner sms i mobilen med dem konstigaste frågorna, och då ska man svara "as/ja as/nej as/stop till ett nummer och sms-et kostar typ 15 Kr. Jag vet inte ens vad "as" betyder.

Tror ni att jag kan sms-a stop och då slipper jag dessa? Eller stop betyder bara meddelandets slut som i gamla telegram och blir det bara kostnad och fler sms in?  Har någon av er råkat ut för det och hur hade ni löst det?

Sms-et man får i din mobil kommer från ett nummer som inte går att identifiera förstås.

Vore jättehyggligt om ni kunde hjälpa. Hittills har vi bara raderat alla inkommande sms, men vill få slut på det.  Hur vet man vart man ska vända sig?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

guraknugen
2010-12-09 19:20
0

Hm… kan ”as” betyda ”answer”, kanske? Lite svengelska verkar det ju vara också, med tanke på att ”ja” och ”nej” är svenska medan ”stop” är engelska…

Det är nog bara att hoppas att ”stop” betyder ”sluta skicka SMS” i detta fallet.

Kan man få tag på de som skickar kanske man kan hoppas på deras välvilja (om inte ”stop” räckte) eller hota med polisanmälan och så vidare.

Om inte det funkar så är nog det enklaste att byta telefonnummer, även om det innebär ett visst jobb med att meddela en himla massa folk om det nya numret. Till sist tar man lärdom av det inträffade så att man inte gör om samma idiotgrej igen.

mariatingsund
2010-12-09 19:59
0

Ja, alltså det stod ingenstans att man ska få en massa sms som ska besvaras för pengar då man registrerade sig till tävlingen, och vi ska ju byta kök så det hade kommit väl till pass de där 15000. Och en kompis till mig vann ju en resa i verkligheten med en sån tävling, så allt är ju inte lurendrejeri. Men gissa att jag inte ska göra om detta. Det är väldigt irriterande, det är ju just att man inte får tag på vem som skickar sms-en.

guraknugen
2010-12-09 20:53
0

Du kan ju alltid skaffa ett kontantkort som du använder till sådana saker, så håller du det i alla fall skiljt från övriga SMS.

Allt är kanske inte lurendrejeri, men det är inte alldeles lätt att skilja på när det är äkta och inte. Det händer ju ganska ofta att man får e-post om att man vunnit 1,5 miljoner pund och liknande, sedan får man kanske tänka efter lite om det är rimligt eller inte… :)

[Beavis]
2010-12-09 20:58
0

Det är ett sätt att lura dig att köpa proukten genom att få dig att tro att du vinner den. För när du svarat på alla 15kr sms är du nog uppe i det som ikea möbeln kostar.

Det enklaste är nog att sluta svara på smsen så slutar de komma. Jag har själv gått på den där ikea bluffen. men valde att avbryta när jag fick första smset där det stod att svara skulle kosta 15kr.

mariatingsund
2010-12-09 21:04
0

#3 självklart lämnar jag inte ut mina kontonummer till någon bluff lottvinst, SÅ blåögd är jag ju inte men tydligen ändå rätt blå. Oskyldig

#4 Avbröt du med att sms-a tillbaka stop? Gick det stoppa?

[Beavis]
2010-12-09 22:05
0

När man i deras annons på internet som som du också läste skrev in ditt nummer så skickar de direkt ett aktiverings sms. Där stod det att varje sms du skickar eller får kostar 15kr.

Det var detta jag fick men jag svarade aldrig på det då jag fick den informationen.

De drar inte pengarna ifrån ditt konto utan ifrån ditt dintt abbonemang/kontatnkort. Det är som vilket betalnummer som helst, skillnaden är att det handlar om sms.

mariatingsund
2010-12-09 22:36
0

Det förstod jag, och jag har aldrig svarat heller. Men sms-en kommer hela tiden. Och det är bara ett irritationsmoment att radera dem.

[Beavis]
2010-12-10 02:28
0

okej, det kom bara ett aktiverings sms till mig som jag skulle svara med nån kod. det sket jag i. och de skickade inga fler. hade väll tur antar jag?