Facebook-sida
Hej
Jag har just satt upp en Business page pa facebook som jag efter lite trixande antligen lyckats fa igang.
Jag skulle dock vilja lanka till min sida fran min web-shop, och da ha en enkel och overskadlig lank. Just nu ar den (nar jag kopierar fran facebook) http://www.facebook.com/#!/pages/ElinAmanda/180466665297535, vilket inte kanns varken enkelt eller sarskit overskadligt. Kan jag andra sa att den blir t.ex. facebook.com/ElinAmanda eller liknande?
// Amanda
#0 Ja, det går att ändra till något enklare, kallas typ "smeknamn/användarnamn" till din fb sida :) Det ändrar du via: http://www.facebook.com/username/ och sedan väljer du för vilken sida/profil namnet ska vara till :)

#1 Tack! Dock star det "ElinAmanda is not eligible for a username at this time. In the future, ElinAmanda will be able to set a username. Learn more." nar jag klickar pa lanken och forsoker fixa usernamet… Vet att det finns en tjej som har just ElinAmanda som hennes username, men tankte att jag kanske kunde ha nagot annat an just det?
// Amanda
#2 Ja klart du kan :) Du kan ha vilket användarnamn du vill utom de som är tagna givetvis så om inte ElinAmanda finns så kanske Elin_Amanda, Elin-Amanda eller Elin.Amanda finns :) eller som du säger kan du bara ta och testa ett annat namn som ingen har, t.ex. något relaterat till det du gör som ElinAmandracreations eller något liknande :) Testa dig fram till något namn som passar dig :)
Ber om ursäkt om jag stjäl tråden lite. Om man har ett konto på Facebook och vill skapa en sida, måste jag skapa den via mitt konto då eller går det bra att skapa en sida via Facebooks startsida? Om inte, om jag sen av någon anledning skulle vilja avsluta mitt Facebook konto (privata) men ändå vilja ha kvar sidan. Hur gör man då?
Märkte redan nu när jag provade registrera från startsidan att man sen ska välja om man redan har ett konto eller inte.
Min fråga kvarstår dock, om jag tar bort mitt privata konto sen, går det då att hålla kvar sidan?
#4 Efter vad jag vet så kan du endast skapa sidor via profiler antingen företagsprofil eller användarprofil (alltså den vanliga du använder) :)
Via Facebook startsida kan du inte skapa egna sidor vilket är förståligt ( finns många anledningar varför detta inte skulel fungera) utan du måste vara medlem för att skapa sidor.
Men när du skapat sidan kan du lägga till fler administratörer och Medarbetare i sidan så vill du avsluta din egen facebook profil så lägger du till eller ger över administratör rollen till någon annan alt. en ny facebook profil du skapat :)
Sammanfattning: Du måste vara medlem för att skapa facebook sidor antingen som företag eller privatperson, du kan lägga till andra medlemmar på facebook som administratörer och Medarbetare på sidan och om du vill avsluta fb så kan du då lägga över sidan till någon annan medlem eller en annan profil du har på fb då blir sidan kvar när du avslutar ditt vanliga medlemskap på din egen profil :)
Fast du kan registrera via startsidan. Fast sen får du förfrågan om du har ett Facebook konto redan eller inte.
Nu förstår jag dock. Måste välja ett redan befintligt konto eller också skapa ett.
#5 Måste ställa en fråga nu blev jag lite förvirrad av vad du är ute efter:
Du har en vanliga facebooksida och vill skapa:
En vanlig sida som andra medlemmar kan gå med i och gillar där du lägger ut inlägg om det sidan handlar om?
eller
En användarprofil för ett företag du har där du beskriver din affärsidé´och länkar till din hemsida eller liknande?
Dessa fungerar nämligen på olika sätt det är därför jag måste veta så jag kan ge dig rätt råd :) #6 är råd till en vanlig sida du skapar via den egna användarprofil :)
#2 Kan du ens registrera något användarnamn alls utöver för din personliga profil? Jag provade och det stod samma sak för mig (användarnamnet var inte taget).
"Användarnamnet kan inte användas som användarnamn just nu. Användarnamnet kommer dock att kunna användas som användarnamn längre fram."
Uppdatering! Så här stod det på ett ställe:
"Jag försökte säkra ett namn för min sida men Facebook sa att sidan inte var berättigad. Vilka krav finns?
Alla sidor får begära användarnamn om de har fler än 25 fans."
Eftersom jag precis startade min sida, betyder det autosvaret jag fick att jag inte har 25 fans ännu alltså? Så när jag kommer upp i 25 går det att välja ett användarnamn?