Failed to deliver
Jag har försökt skicka ett mail till en person. Men fått tillbaka mailet att det inte går att leverera. Jag har bifogat foto (jpg) i mailet och jag gissar att det är fotot som ställer till det, men inte säker. Så kan nån tala om vad nedanstående betyder och om jag kan göra/ändra nåt för att skicka fotot.
Failed to deliver to (mottagaren (a) comcast.net)
SMTP Module (domain comcast.net) reports:
mx2a.comcast.net Bad SMTP prompt at the host

Det kan vara lite olika saker.
Dels kan mottagerens SMTP server vara nere. Då får du inte fram några mail oavsett om du bifogar en fil (typ jpg) eller ej. Pröva och bara sänd ett mail utan att bifoga en fil och se ifall det går fram
Det kan även vara så att mottagens mail server inte har registrerat jpg som en S/MIME men det verkar otroligt då jpg filer ju är en känd filtyp och borde vara registrerad på servern.
Om en filtyp inte är registrerad på sändande eller mottagande server så brukar den sändas som en application/octet stream. Detta innebär i princip att hela mailet packas ihop i ett paket innehållande både text och bifogad fil. De flesta mailservrar skall kunna hantera octet stream genom att läsa i början av mailets binärformat och sedan försöka lista ut vilken filtyp bilagan rör sig om och därefter försöka öppna filen i associerat program (t ex ett bildvisningsprogram för en jpg fil, ett ordbehandlingsprogram för t ex en .docx fil etc). Kan mottagaren inte identifiera vilken filtyp det är brukar mottagaren se detta i sitt mail genom att den bifogade filen ligger med som en dat fil eller dylikt som man då inte kan öppna.
Numer är det dock inte så vanligt att man får dessa fel då de flesta mailservrar stödjer S/MIME och brukar ha de flesta filformaten registrerade
Svenska tecken i filnamnet?
Det kan ställa till problem.
Tack för svaren. Jag hade provat att skicka iväg ett vanligt mail och sen fotot separat innan jag skrev för att se om jag skulle få tillbaka fotot. Men ville kolla här utifall jag fick igen foto-mailet och fotot har jag nu idag fått tillbaka med samma felmeddelanden som ovan, men vanliga mailet verkar gått iväg. Jag såg till att även skriva text i foto-mailet för att minska risken att det skulle hamna i nåt spamfilter. Så nåt med fotot är det tydligen.
Jag får kolla vad det heter om det finns svenska tecken, inte nåt jag tänkt på förut. Men möjligt att det kanske kan vara så då jag försöker skicka till en i usa.

Zippa fotot så brukar det mesta slinka igenom.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tror tyvärr inte zippa är ett alternativ för personen jag försöker skicka till har sagt att hon inte kan det här med datorer. Och då jag precis fått kontakt med henne så vet jag inte om hon skulle veta hur hon packar upp.
Fanns inga specifika svenska tecken i namnet. Men gjort om det till en gif så bara vänta några dagar för att se om jag får sista fail-meddelandet och i så fall skicka det som gif.
Testa med att döpa om bildformatet till tex bild.jpg.remove
Borde funka.
Men är servern/brandväggen inställd på MIME så hjälper inte filändelsen .remove men testa vettja. (i en riktig brandvägg så tillåter man MIME, inte blockerar, vilket betyder att alla MIME som inte finns med som godkända, blockeras).
Hur stor är bilden? Den kanske är för stor?
Jag ska testa att döpa om bilden. Men kommer nog då även skicka en bild med vanlig post också så att jag vet att hon får bilden. Får dock vänta några dagar och se om jag får slutmeddelandet att det inte gick.
När det gäller storleken, det var min första tanke, (så jag har minskat den en gång), för jag skickade en bild till en svensk kompis i somras och fick felmeddelanden. men där framgick det att det hade med storleken att göra. Men tog ett par felmeddelanden innan jag förstod att det hade att göra med att mottagaren inte hade tillräckligt med utrymme för att ta emot.
Nu ligger bilden på andra datorn så inte säga säkert. Men har för mig att den jag skickade sist ligger på ca 600kb.
Nåt är helknäppt i det hela. För igår natt så fick jag sista felmeddelandet att det inte kunde leveras, men idag fick jag svar att hon fått fotot. Så jag vet inte nå. När jag svara henne så glömde jag dock fråga om hon fått båda mailen eller bara ena, men hon hade i alla fall fått.

Anledningen brukar stå i felmedelandet, typ kontot kunde inte hittas eller liknande.
9 sådana fel av tio på jobbet beror på att avsändaren stavat fel eller glömt någon punkt eller annat tecken i adressen.
Jag kan inte läsa ut av felmeddelandet i #0 vad som är fel. Det finns ju en bifogad fil som jag får, men det är en dat-fil och den kan inte jag öppna. Jag har utgått från att det är mitt mail som finns bifogat felmeddelandet.
Och då det vanliga mailet tydligen gick fram utan problem så utgick jag från att det hade nåt med fotot att göra.
Det som är knasigt är ju att foto-mailet kom fram trots meddelandet att det inte kunde levereras.

Glömde den.. det står i princip att felet är hos din utgående mailserver (SMTP), dvs hos din leverantör.
Du vet, i bland har våra leverantörer problem med sina servrar.